• phale

    Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic

    Shabby chic, wow tänkte jag när det dök upp!
    Men nu är det ju ÖVERALLT, lika vanligt som bokhyllan Billy från IKEA....
    Inredningstidningar dryper av Shabby Chic-inredda hem.
    Perfekt för de som ännu inte inte tröttnat men vart kan man hitta annat?
    Inte bara vitt, slitet, tenn, grönt och vintage på ALLTING.......nån som hittat en websida med annan inredningsstil, andra idéer?

  • Svar på tråden Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic
  • Pernilla3

    Jag är också trött på detta. Har köpt olika inredningstidinigar för att få inspiration till nya huset men allt är bara vitt vitt vitt. Måste erkänna att jag är rätt kass på olika inredningsstilar, har inte så stor koll alls på vad som är vad =)
    Men jag gillar lite färg, det mer moderna, minimalistiskt (kanske det heter) Vita svarta möbler, kantiga och raka. Ja ni märker ju vad dålig jag är på vad allt heter. Eller inom vilken kategori det hamnar i. Av inredningsexperter här så klassas jag säkert som tråkig och opersonlig (gillar det mesta som ikea har tex) Tycker att det ska vara ganska rent och inte en massa krimskrams överallt, luftigt.
    Finns ett väggord jag faktiskt ska införskaffa mig och det är "Det finaste vi gjort" och det ska jag sätta på en vägg där vi ska ha foton av barnen för det tyckte jag var fint och passar precis in på mig =) för det är ju verkligen sant och det piffar till fotoväggen. Men massa andra ord om köket, och sovrummet och sådant känns lite fånigt faktiskt.

    Har gärna vita väggar men då måste det hända något mer som tex en fondvägg med något mer utmärkande.
    Lantlig stil kan vara fint hos andra men är inget jag alls skulle vilja ha.
    Tycker inte det är något fel på andra stilar men det är lite tråkigt när det bara går att läsa om en stil.

    Men om någon vet vad min stil kan tänkas kallas så får ni gärna informera mig om detta så kan jag ju söka efter det =)

  • Ari Gold
    Pernilla3 skrev 2009-11-13 13:43:13 följande:
    Jag är också trött på detta. Har köpt olika inredningstidinigar för att få inspiration till nya huset men allt är bara vitt vitt vitt. Måste erkänna att jag är rätt kass på olika inredningsstilar, har inte så stor koll alls på vad som är vad =) Men jag gillar lite färg, det mer moderna, minimalistiskt (kanske det heter) Vita svarta möbler, kantiga och raka. Ja ni märker ju vad dålig jag är på vad allt heter. Eller inom vilken kategori det hamnar i. Av inredningsexperter här så klassas jag säkert som tråkig och opersonlig (gillar det mesta som ikea har tex) Tycker att det ska vara ganska rent och inte en massa krimskrams överallt, luftigt.Finns ett väggord jag faktiskt ska införskaffa mig och det är "Det finaste vi gjort" och det ska jag sätta på en vägg där vi ska ha foton av barnen för det tyckte jag var fint och passar precis in på mig =) för det är ju verkligen sant och det piffar till fotoväggen. Men massa andra ord om köket, och sovrummet och sådant känns lite fånigt faktiskt.Har gärna vita väggar men då måste det hända något mer som tex en fondvägg med något mer utmärkande.Lantlig stil kan vara fint hos andra men är inget jag alls skulle vilja ha.Tycker inte det är något fel på andra stilar men det är lite tråkigt när det bara går att läsa om en stil. Men om någon vet vad min stil kan tänkas kallas så får ni gärna informera mig om detta så kan jag ju söka efter det =)
    Jag tror du kan hitta jättemycket sådant som du beskriver om du tittat i några år gamla tidningar. Kanske kolla tidningshyllan på Myrorna osv?
  • Jane Roe

    Håller med, skapligt mainstream.
    Körde det förut, men går över till en egen tolkning av typ franskt lantligt.
    gammalt och nytt typ..

    :)


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Pernilla3

    Ari Gold skrev 2009-11-13 13:47:24 följande:


    Jag tror du kan hitta jättemycket sådant som du beskriver om du tittat i några år gamla tidningar. Kanske kolla tidningshyllan på Myrorna osv?
    ahh, bra tips. Tror iof inte att jag har myrorna i min stad här =(
  • MrsQ

    Kul tråd

    Själv älskar jag gamla ting i allt   men det kan inte vara vad som helst. Jag ser med mina ögon. Det är svårt med smaker för även om det är gammalt så är det kanske inte något som faller mig i smaken.

    Älskar gamla svenska hem. Svenska gamla tapeter.

    Mitt hem är fullt av gamla ting allt från tennsaker till gamla trasmattor.

    Gillar vitt men inte på allt. Och det ska vara äkta antikt / gammalt (behöver inte vara antika saker)!

    Inte köpta på Schabby chic boden...

    Mitt hem är väldigt personligt. O det är ting nästan överallt. O nu har vi fått reda på att sonen är dammallergiker
    Ska nog hyra en städerska

  • Ari Gold

    Någon annan second-hand butik som tar in tidningar då?

    Jag är beroende av heminredningstidningar så jag brukar alltid köpa på mig på Myrorna och Röda Korset (samt Kalle Anka till sonen).

    Ibland kan det ju hända att prylarna som visas upp gått ur sortiment om man blir sugen att köpa något, men själva inspirationen och praktiska tips har man lika stor nytta av.

    Ett tips för att hitta "sin stil" är att köpa jättemånga tidningar och klippa ut allt man tycker är fint, sätta upp på en stor tavla eller i en pärm och försöka hitta den röda tråden i vad man fastnade för.


  • Pernilla3

    Ari Gold skrev 2009-11-13 13:54:14 följande:


    Någon annan second-hand butik som tar in tidningar då? Jag är beroende av heminredningstidningar så jag brukar alltid köpa på mig på Myrorna och Röda Korset (samt Kalle Anka till sonen). Ibland kan det ju hända att prylarna som visas upp gått ur sortiment om man blir sugen att köpa något, men själva inspirationen och praktiska tips har man lika stor nytta av. Ett tips för att hitta "sin stil" är att köpa jättemånga tidningar och klippa ut allt man tycker är fint, sätta upp på en stor tavla eller i en pärm och försöka hitta den röda tråden i vad man fastnade för.
    Ja det var en bra idé det med! Tack så mkt!
  • Ari Gold
    MrsQ skrev 2009-11-13 13:51:35 följande:
    Kul tråd Själv älskar jag gamla ting i allt   men det kan inte vara vad som helst. Jag ser med mina ögon. Det är svårt med smaker för även om det är gammalt så är det kanske inte något som faller mig i smaken. Älskar gamla svenska hem. Svenska gamla tapeter.Mitt hem är fullt av gamla ting allt från tennsaker till gamla trasmattor. Gillar vitt men inte på allt. Och det ska vara äkta antikt / gammalt (behöver inte vara antika saker)!Inte köpta på Schabby chic boden...Mitt hem är väldigt personligt. O det är ting nästan överallt. O nu har vi fått reda på att sonen är dammallergiker Ska nog hyra en städerska
    Jag älskar också gamla prylar...massor av loppgrejjer blir det. Försöker rensa och sälja av en del emellanåt.

    Sambon hatar saker som bara står framme utan någon praktisk funktion, så man får kompromissa lite.

    .
  • MrsQ
    Ari Gold skrev 2009-11-13 13:59:19 följande:
    Jag älskar också gamla prylar...massor av loppgrejjer blir det. Försöker rensa och sälja av en del emellanåt.Sambon hatar saker som bara står framme utan någon praktisk funktion, så man får kompromissa lite..
    Hahaha ja loppisar är det största nöjet jag har. Som tur är har vi inte så himla mycket loppisar i Norge! 

    Det mesta av de möblerna vi har är gamla som bortskänkes! 
    Tycker att det är kul att det inte ser ut som hemma hos andra.

    Det enda rum vi egentligen fixat är vardagsrummet o jag blir lika glad varje gång jag kommer in där o tänder lite ljus Jag känner mig hemma o att det är ombonat. De flesta andra hem är så fyrkantiga o `rena`som om ingen bor där. Ingen känsla.
  • Pernilla3
    MrsQ skrev 2009-11-13 14:07:08 följande:
    Hahaha ja loppisar är det största nöjet jag har. Som tur är har vi inte så himla mycket loppisar i Norge!  Det mesta av de möblerna vi har är gamla som bortskänkes!  Tycker att det är kul att det inte ser ut som hemma hos andra. Det enda rum vi egentligen fixat är vardagsrummet o jag blir lika glad varje gång jag kommer in där o tänder lite ljus Jag känner mig hemma o att det är ombonat. De flesta andra hem är så fyrkantiga o `rena`som om ingen bor där. Ingen känsla.
    Haha..typ mitt hem då kanske =) Fast nu är det leksaker överallt, för vi bor lite trångt nu. Men i januari får vi huset.
    Jag själv får ett rörigt intryck av "plåtter" och olika saker överallt, får liksom ingen ro av det och skulle inte trivas med det. Är lite pedantiskt lagd så jag vill liksom ha det rent =) Men samtidigt tycker jag det är jättekul med den stilen och titta på sådana hem.
  • MrsQ
    Pernilla3 skrev 2009-11-13 15:05:59 följande:
    Haha..typ mitt hem då kanske =) Fast nu är det leksaker överallt, för vi bor lite trångt nu. Men i januari får vi huset.Jag själv får ett rörigt intryck av "plåtter" och olika saker överallt, får liksom ingen ro av det och skulle inte trivas med det. Är lite pedantiskt lagd så jag vill liksom ha det rent =) Men samtidigt tycker jag det är jättekul med den stilen och titta på sådana hem.
         Kul när det faktiskt är olika smak för alla.
    Jag gillar att komma hem till folk som har så rent o fyrkantigt och kan känna att jag har nog för mycket.
    Men så kommer jag hem o näääää jag trivs så här!!!

    Det jobbigaste är faktiskt att det känns som om man behöver förklara sin stil o alla tingen för de som kommer.
  • Pernilla3
    MrsQ skrev 2009-11-13 15:12:40 följande:
         Kul när det faktiskt är olika smak för alla. Jag gillar att komma hem till folk som har så rent o fyrkantigt och kan känna att jag har nog för mycket. Men så kommer jag hem o näääää jag trivs så här!!! Det jobbigaste är faktiskt att det känns som om man behöver förklara sin stil o alla tingen för de som kommer.
    Nej det ska man ju inte behöva göra tycker jag. Det är ju som sagt kul med olika stilar. Min kompis älskar loppisar och gamla saker och har ett sådant hem och det tycker jag har sin charm. Dessutom är det ju tråkigt om alla har likadant.
  • Stornorrland

    Jag börjar bli gammal så jag ska kanske inte uttala mig. Jag är allergisk när jag ser hur man förstör grejer som är välgjorda med fantastiska snickerier. Och så målar man det vitt och känner sig cool och modern.
    Jag ryser när jag ser fantastiska möbler från förra sekelskiftet som blivit hanterade som skit och ökat i värde för att någon klåpare har köpt vit färg på något köpcentra.
    Varför köper de inte tavlor med målningar från förra århundradet och målar över dem med roller i en gråvit skala?

  • Excentriskan
    Stornorrland skrev 2020-01-16 22:00:47 följande:
    Jag börjar bli gammal så jag ska kanske inte uttala mig. Jag är allergisk när jag ser hur man förstör grejer som är välgjorda med fantastiska snickerier. Och så målar man det vitt och känner sig cool och modern.
    Jag ryser när jag ser fantastiska möbler från förra sekelskiftet som blivit hanterade som skit och ökat i värde för att någon klåpare har köpt vit färg på något köpcentra.
    Varför köper de inte tavlor med målningar från förra århundradet och målar över dem med roller i en gråvit skala?
    Nu var ju tråden 11 år gammal och jag tror och hoppas den genren är för länge  sedan död och begraven. Men håller med dig i din nya frågeställning ang alla dessa "helgerån" med nya modet att måla över alla möbler, husdetaljer (dörrar och garderober i gabon exempelvis) i vit, vitt och åter vitt. Men visst det känns lika illa om inte värre när man tvingas kasta rejäla, välbyggda möbler i tåliga material (som exempelvis pampiga ekvitrinskåp från 1910-talet för att de är fel färg för folk. Då kan det kännas bättre om någon förbarmar sig över möbeln även om de målar den vit.

    För jämför man med dagens slit och släng möbler. Spånskiva med plastlaminat eller annat skräp. Är en gedigen byrå i massivt trä en bättre grund. Men allra värst är när jag ser övermålade teakmöbler. Ett träslag som är så fantastiskt i sina egenskaper förstörda av målarfärg..
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic