• Thi 08

    Dop

    Tänkte bara snoka runt lite över hur mng som valt att döpa sitt barn här?

    Berätta gärna om dopet, jag behöver ideér eftersom jag nu bestämt mig för ett dop i kyrkan (ej hemma i trädgården eller dyl).

    Vad ska man tänka på rent byråkratiskt?

    Det som är synd i min kyrka är att man har dopet tillsammans med en annan familj. Brukar man göra så?

    Trevlig halloween

  • Svar på tråden Dop
  • Hej och Hopp

    Halloj!
    Jag har ju inte döpt min tjej ännu men jag tänker göra det framåt våren
    Jag tror att det är ganska vanligt i storstäder att man har dubbeldop och ja, det är ju lite synd. Särskilt som våra dop väl inte blir riktigt som traditionella dop eftersom barnen inte är spädbarn.
    Jag tog med mig vatten från lillan hemstad som jag tänkte att prästen skulle få döpa henne i. Jag har också tankar kring musik och dikter men inget om det byråkratiska och det var ju det du frågade om

  • Angla

    Vi valde att inte döpa.

    Men det enda man måste ha klart inför ett dop är att adoptionen är juridiskt klar i Sverige. Sen är det bara att gå dit (tror jag) så fixar prästen resten med alla papper.

  • KimKatt

    Vi ska döpa vår lilla kille i slutet av januari. Du bör även tänka på att ev gudfädrar/gudmödrar ska vara döpta i kyrkan.

  • Thi 08

    Kimkatt: Jag tänkte också döpa henne i slutet av januari

    Tydligen ska man komma överens med den andra familjen om psalmer, vilket jag tycker är trist, tänk om man har helt olika tankar om hur dopet ska vara? Sångerna blir ju heller inte så personliga om man "delar" på dem. Jag hade ju en tanke om en mindre gospelkör Jag vill iaf inte ha de tråkiga vanliga psalmerna, men då väljer kanske den andra familjen just dem, och då krockar allt och blir superdåligt. Visst låter jag positiv?

    Hon jag pratade med i akutell kyrka som jag valt, nämnde att det fanns plats för 4 faddrar, och jag vill ha 5! ( tänker att syster nr 2 blir ledsen om syster nr 1 får vara gudmor osv). Fast jag har nog ett starkare band till den ena än den andra. Svårt.

    Hej och Hopp: Coolt att komma ihåg att ta med sig vatten. Om hon är så mammig som hon är nu, vid dopet, kommer prästen inte få komma i närheten med något vatten öht!

  • Marie IE B

    Vi tog också med en flaska vatten från dotterns stad som vi ska ha som dopvatten. Tanken är att blanda det med "vanligt" vatten i dopfunten så symboliken blir en del Kina, en del Sverige. Vattnen ligger nu i frysen i väntan på dopet.
    Psalmer har vi inte klart ännu men det blir nog de traditionella, Tryggare kan ingen vara etc. Däremot har vi två andra sånger klara, ska bara bestämma vem som ska sjunga dem. Vi räknar med att ha dopet någongång jan/feb och det kommer då att bli i kyrkan. En del har ju dopet i samband med vanlig gudstjänst och ibland kan man få en egen, privat dophögtid. Vi har inte kollat hur det funkar exakt i vår församling men jag hoppas på en privat dophögtid.

  • Josefina

    Vi döpte våra barn. Jag gillar egentligen inte dop men min man som är med i sv.kyrkan är själv barndöpt och ville våra barn skulle göra samma så det fick bli så. Vi hade kyrkan för oss själva, med präst vi själva valt, musikanter och musik vi valde själva med och vi utformade egentligen hela dopet efter va vi själva tyckte va bra. Min bästa vän som även vigt oss döpte alla tre barnen och min gamla musiklärare spelade orgel.
    Om det nu inte går att få dop med bara er fam kan jag rekomendera att välja kyrkorna här ute(du vet var). Den äldsta kyrkan är såå fin att ha dop/vigslar i och många utifrån ön kommer ju hit för just atmosfären. Hör av dej om du vill fundera över det och ta dej en titt så kan jag säkert hjälpa dej. Kram

  • Josefina

    Fast .,,, nu ser jag ju mitt lilla misstag eftersom jag tog fel på person i ts*haha* Men oavsett så är det endå vackert här ute på öarna, dock vet jag inte var du bor men OM du bor i gbg så ..välkommen ut!!! :))

  • Angla

    Men så omöjligt kan det ju inte vara att få en egen högtid om man kan tänka sig mindre populära tider/dagar osv

  • Najkee

    Vi döpte vårat barn i kyrkan och eftersom h*n är stor( snart 1½år) och går själv lät prästen barnet stå på en pall o kika ner i dopfunten. Vi hade kyrkan för oss själva och som prästen sa: Det ÄR skillnad att döpa ett litet barn som har dopklänning kontra ett barn som går/står själv.

    Ceremonin blev jättelyckad. Vi hade Tryggare kan ingen vara och Vi sätter oss i ringen. Vi hade flera mindre barn på dopet och det blev väldigt gulligt. Som liten sjöng jag också Vi sätter oss i ringen då jag gick på Kyrkans barntimmar. Måååånga år sedan nu

    Vi hade en cd-skiva med oss med en sång som spelades upp innan vi gick ut ur kyrkan.

  • Najkee

    Flera mindre barn på dopet-Jag menar som gäster! Insåg att jag var luddig där

Svar på tråden Dop