• Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • Vippet

Stora solglasögon! Funkar superbra, även om man ser lite udda ut när man tar på sig solglasögonen inomhus. 

• MammaBella

Kall lök och sylvass kniv. Rinner tårarna fördjävligt sticker jag in huvudet i frysen.

• Birgitta2

Har inte varit inne här på mycket mycket länge och hittade min gamla tråd. Ha ha! Det tog sin lilla tid, men idag har jag faktiskt beställt en lökhackare på nätet. Den här tråden startade jag 1 nov 2009, Och har gråtit vid lökhackning sen dess. Av nån anledning. Varför jag inte beställde redan då begriper jag inte, men nu... om några dagar får jag min lökhackare på posten.

Slutet gott allting gott.

• inze

Om man tittade på programmet Uppfinnarna förra veckan så var det två unga tjejer som "uppfunnit" en grej som man skulle dra kniven igenom så den blev oljig. Borde gå lika bra att stryka på olja på kniven med hjälp av ett hushållspapper. Jag har inte testat själv men ska göra det vid tillfälle för de påstod att det fungerade jättebra för oljan band de flykiga ämnena som gör att man "gråter".

Kan ju vara värt att testa om man sen i alla fall ska steka löken eller så. Om oljan ev påverkar smaken om man ska ha löken rå vet jag inte. 

• Ann Nelly

Jag förvarar löken i kylen. Riktigt kall lök blir man inte tårögd av när man hackar den.

• fettjock

Men det är la faan bara hacka skiten, eller hackar ni 2kg lök varje gång?

Men ett tips är att man skalar löken, delar den och låter den vila och ånga av en liten stund, blir mildare då.

• fortsätt paddla

Säkert någon som sagt detta redan men då upprepar jag det.
    Skala löken under kallt rinnande vatten. Dela den och skölj halvorna. Sedan är det bara att hacka.

• Simon 681

Vass skniv. Skär fort. Har inte haft problem på länge om jag inte skär massor av lök.

• Lufsan

Såg på "uppfinnarna" på tv4 att det tydligen bara är att smeta matolja på kniven. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?