• KattenFräsmorr

Trodde min treåring var borta för alltid!

Igår eftermiddag var familjen och handlade, dottern (precis fyllt tre) tjatade om att få slippa sitta i vagnen och vi gav med oss. Hon är smått rymningsbenägen och en rättså vild tjej, därför brukar det kännas bäst att ha henne i vagnen. Hon var jätteduktig och gick bredvid oss hela tiden. Vi stod och tittade på konserver och då kommer en kille fram och frågar vart champinjonerna är, jag visar honom och vi står och skämtar lite om att han inte såg dem fast de stod mitt framför näsan på honom. Maken och sonen står och plockar ned varor i vagnen.

När jag pratat färdigt med mannen upptäcker jag att tösen är borta! Jag ber maken gå och hämta henne, tänkte att hon är säkert runt hörnet bara och fortsätter handla. Efter ett par minuter kommer maken tillbaka och säger att han inte kan hitta henne. Jag, maken och sonen börjar leta på var sitt håll, maken springer ut och frågar utanför affären om någon sett en liten tjej men ingen har sett något.

Börjar påminna mig om mannen som frågat efter champinjoner och blir allt mer övertygad om att hon blivit bortrövad, frågan om champinjonerna var säkert bara för att avleda! Knäppt kanske men efter tio minuters tokletande efter en spårlöst försvunnen dotter kunde jag inte tro annat. Var runt på lagret i affären, letade överallt! Ingen dotter. Fick sätta mig ned för helt plötsligt blev jag alldeles svimfärdig, har nog aldrig blivit så här rädd i hela mitt liv! Maken grät nästan, vi hade nu letat i 15 minuter och engagerat personalen i affären i letandet. Efter 20 min hör jag plötsligt ett välbekant ljud, dottern som skriker NEEEEJ, maken har hittat henne!!! Vår lilla älskade dotter (alt skitunge) har gömt sig mellan två pallar med lösgodis och sitter och äter som en galning. Vi hade aldrig hittat henne om hon inte haft sin lila toppluva på sig som råkade sticka upp mellan pallarna. Jag visste fasen inte om jag skulle skratta eller gråta, skälla eller pussa på henne. Tror jag gjorde båda två.

I natt har jag drömt hemska mardrömmar om dottern, hon har både varit död, försvunnen och illa skadad. Mår så fruktansvärt dåligt idag, känslan går väl över så småningom men jag var tvungen att skriva av mig lite. Tyckte vi hade så bra koll på henne, men på en sekund så är hon borta! I fortsättningen får hon allt sitta i vagnen eller så fixar jag barnvakt när vi storhandlar.

• Svar på tråden Trodde min treåring var borta för alltid!
  • KattenFräsmorr

Jo som ni säger, så är det ju att ha en treåring. Små, företagsamma, snabba och fullkomligt utan vett. Idag säger dottern att det var kul och att hon ska göra samma sak nästan gång vi handlar. Förmaningtalen har inte gått fram det minsta.

Jo, sele har vi faktiskt funderat på, men man drar ju sig för det. Tror ju att det aldrig ska hända något.

Tack för era kommentarer och egna erfarenheter, känns skönt att veta det inte bara är jag som har ett rymmande barn!

• KattenFräsmorr
    Odetta skrev 2009-11-02 10:09:11 följande:
    Det finns ett avståndslarm man kan köpa. Barnet har på sig ena delen och föräldern har den andra och om barnet kommer x antal meter ifrån föräldern så börjar det att tjuta.
    Det vore ju någonting! Får nog ta att googla lite om det.
  • Jeanette1974

Även jag har haft en rymmling. Dottern var 4 år när hon vandrade iväg själv på Maxi och skulle kolla på tofsar. Men inget sa hon till oss och vi letade i panik bland leksaker och godis, tidningar och klädställningar. Men ingenting. Efter 2 upprop och 10 minuter i frihet kom hon lunkande med en hårklämma och sa att den finns i flera färger. Får jag den mamma?! Helt ovetande om att vi letat fick hon en utskällning. Hon fattade ju noll. Men mitt hjärta hade hamnat i halsen och det tog MÅNGA besök på Maxi igen innan det hoppade tillbaka ner i bröstkorgen. Hade man kunnat klistra fast henne på kroppen så hade jag gjort det.

• Fåret Shaun

min 3 åring brukar inte sticka iväg. Men när hon gjorde det gick jag till infon direkt och bad dem ropa ut att hon var borta, sen stod jag kvar vid infon och väntade. Min sambo hade sonen i vagnen och gick runt och letade. Mycket lättare att hitta om alla i en affär letar, en dam sprang runt som en tok för att hjälpa oss.

Hon blev hittad där man lämnar pantburkarna.
    Nu brukar jag sätta på de två större reflexvästar där mitt och sambons mobilnummer står på
    Det är fint att peka
  • Sara Göteborg

Har hänt mig också när min son "försvunnit" från en stor lekplats med många barn fast även om han var borta i 10 min kändes det som en evighet så jag vet hur hemskt det är.

Jeanette1974 skrev 2009-11-02 10:23:34 följande:
    Även jag har haft en rymmling. Dottern var 4 år när hon vandrade iväg själv på Maxi och skulle kolla på tofsar. Men inget sa hon till oss och vi letade i panik bland leksaker och godis, tidningar och klädställningar. Men ingenting. Efter 2 upprop och 10 minuter i frihet kom hon lunkande med en hårklämma och sa att den finns i flera färger. Får jag den mamma?! Helt ovetande om att vi letat fick hon en utskällning. Hon fattade ju noll. Men mitt hjärta hade hamnat i halsen och det tog MÅNGA besök på Maxi igen innan det hoppade tillbaka ner i bröstkorgen. Hade man kunnat klistra fast henne på kroppen så hade jag gjort det.
    Haha så söt! Typiskt barn!
  • Pruttiluskan

Fåret Shaun skrev 2009-11-02 10:28:53 följande:

Nu brukar jag sätta på de två större reflexvästar där mitt och sambons mobilnummer står på
    Väldigt smart måste jag ju säga! =) Inte så dyrt heller! =) Ska jag komma ihåg då min dotter absolut inte ska sitta vagnen! =)
    Tackar så jätte mycket! =)
  • Lotlas

Å, fy så läskigt! Min son (2 år) har försvunnit en gång på Coop. Han stod och knappade på en tvättmaskin och jag gick sakta vidare i gången (han brukar alltid komma efter). Plötsligt var han bara borta! Han svarade inte heller när jag ropade. Efter kanske en minut hittade jag honom inne i gången med andra köksapparater, knappandes på knapparna. Men usch så rädd jag var under den där minuten!

• AlexXx

Min son är 1 år och 10 månader. För ca 2 månader sen försvann han på ica maxi.
    Har aldrig i hela mitt liv varit så rädd. Sprang runt med alla hemska tankar i huvudet och var helt kallsvettig. Efter några minuter så ser jag honom vid kassan och håller en kille i handen och personal står och tittar på honom och funderar vart föräldrarna has var. Usch jag kände mig värdelös och hemsk! men de gick bara på 2 sekunder och han var borta, och jag som trodde jag hade stenkoll.

• Frelisac

Jag var visst en notorisk rymmare när jag var liten. Min mamma tröttnade på detta och när jag drog iväg en gång, höll hon sig undan men hade full koll på mig. Trots att hon till slut började se på mina reaktioner att jag var orolig, kom hon inte fram. Tills lut gick jag och ryckte nån vuxen i jackärmen och denna person tog mig till informationsdisken och sedan gjordes ett utrop "Lilla Jenny-Ann sitter vid informationsdisken och väntar på sin mamma". Gissa om mamma var nöjd när hon kom och hämtade mig - och gissa om jag slutade rymma...

Jag säger varken bu eller bä om detta sätt att hantera rymmare, men jag har i alla fall lyckats växa upp till en stabil och självsäker människa och utan traumatiska minnen från händelsen.

• Mirris

3-åringar är lite luriga!

Kompisens barn tog sin tre-hjuling och åkte till Willys och handlade åt henne o sin bror.
    Det var rätt långt dit och man var tvungen att åka över en stor parkering, men hon hittade, för dit hade ju hon och mamma gått så många gånger.
    Sen trampade hon runt inne på Willys och fyllde flaket med vad hon skulle ha och sen åkte hon hem igen.

När dom väl hittade henne så var hela gården inblandad i letandet och polisen var uppringd.

Hon var borta i nästan 1 timma och alla var i upplösningstillstånd.

• Snuttjulla

Det är den värsta känslan som finns! Usch, ts, lider med dig. Det enda man kan hoppas är ju att dottern var lika rädd, och därmed inte kommer göra om samma sak, men det är väl dumt att tro om hon satt och snaskade godis för fulla muggar... Stackare...

• kate79

Vilken söt tjej.

Förstår din rädsla och din lättnad när ni hittade henne men det var ju bara för gulligt. Klart hon inte ville säga något.

• Pruttiluskan
    Mirris skrev 2009-11-07 16:11:02 följande:
    3-åringar är lite luriga!Kompisens barn tog sin tre-hjuling och åkte till Willys och handlade åt henne o sin bror. Det var rätt långt dit och man var tvungen att åka över en stor parkering, men hon hittade, för dit hade ju hon och mamma gått så många gånger. Sen trampade hon runt inne på Willys och fyllde flaket med vad hon skulle ha och sen åkte hon hem igen.När dom väl hittade henne så var hela gården inblandad i letandet och polisen var uppringd. Hon var borta i nästan 1 timma och alla var i upplösningstillstånd.
    Fy fan!!! Jävlar vilken panik jag skulle fått!!! =O
  • Myslan me Zac

Min då 3 åriga son försvann från en resturang i Turkiet, vi satt o åt och han satt bredvid mig och han var vid den tiden inte alls intresseras av mat. Jag o sambon började prata om något o jag tittade på honom och när jag vänder mig om är sonen borta. Resturangen låg nere vid hamnen och vilken panik jag fick, vi kollade runt i resturangen men han syntes inte till någonstans. Jag sprang längs med alla resturangerna och skrek som en galning efter honom. Efter ett tag så vände jag tillbaka helt övertygad över att han inte kunde hunnit så långt, sambon sprang upp mot stan men vände också tillbaka efter ett tag. och precis när vi kommer tillbaka så kommer sonen ut från toaletten och varit dät och tvättat händerna säger han. Vilken lättnad men jag har nog aldrig varit så rädd någon gång i mitt liv. Nu för tiden har jag mera koll på han!

• KattenFräsmorr

Fler med samma erfarenheter ser jag! Tack för alla kommentarer. Den värsta känslan har gått över och jag klarade tom av att åka och storhandla med dottern häromdan . Lite rädd måste hon ha blivit för hon fick en chans till att gå bredvid vagnen och hon gick som klistrad bredvid den...

• yodi

påminer mig om när julia var nyfödd och elionora var 2 1/2 år.

hon ville gå själv när vi skulle till en större affär och eftersom hon brukar gå fint brevid så fick hon gå själv nu med. vi hade varit inne i affären i ca 10 minuter när hon började leka kuragöma, hon hade hur roligt som helst medans jag höll på att bli hysterisk.

tack och lov har hon inte gjort om det.

Svar på tråden Trodde min treåring var borta för alltid!