• Hackad­es
    Äldre 2 Nov 18:46
    50637 visningar
    15 svar
    15
    50637

    Arbetstid, timmar till procent?

    Jag är lite halvkass (läs helkass) på att räkna procent. Om man skulle arbeta till kl 13 en dag i veckan, inkl lunch, vad motsvarar det i procent? Det gäller en heltid på 40 h/vecka i botten.

    Om man har små barn har man ju möjlighet att gå ner i arbetstid.. Finns det något minimum som t ex 80% eller 75%, att man måste minska sin arbetstid med en viss procent? Vad skulle då 3,5 h/vecka motsvara i procent och har man rätt till att gå ner den tiden? Är verkligen inte insatt i detta och är tacksam för svar.

  • Svar på tråden Arbetstid, timmar till procent?
  • Tecken
    Äldre 2 Nov 22:20
    #1

    Om du skulle jobba en dag i veckan till 13 - hur ska jag kunna veta vad det är i procent utan att veta vilken tid du börjar...?

    Du har rätt att gå ned till 75% i arbetstid om du har barn under 8 år.

    Om du jobbar 40h/v, så blir 3,5h/v = 8,75% Du får gå ned till att jobba 8,75% om du kommer överens med din chef om det.

  • Äldre 3 Nov 08:07
    #2

    Dessutom behöver man veta hur lång lunch du har.

  • Hackad­es
    Äldre 3 Nov 10:11
    #3

    Hmm.. vad komplicerat. Arbetstiden är 07:15-16:30 med 30 min lunch alla dagar utom fredag då arbetstiden slutar kl 12:15. Fredagar har man ingen lunch alltså.

    Tycker det är svårt att räkna ut vad det skulle bli i procent. Men man får gå ner upp TILL 75% i tjänst va, men finns det någon minigräns, att man måste gå ner minst till typ 80% eller kan man gå ner och jobba 90% t ex?

    Måste chefen vara ok med det? Vad händer om chefen säger nej?

  • Tecken
    Äldre 3 Nov 10:47
    #4

    Du kan gå ned till någonstans mellan 75-100% då du har barn under 8 år, det har du laglig rätt till (dvs chefen kan inte säga nej, om du säger till i god tid innan). Du kan dock inte förvänta dig att du själv får välja hur denna ledighet ska förläggas - det sker i samråd med din chef.

  • carola­1977
    Äldre 3 Nov 10:51
    #5

    Man brukar kunna få hjälp av någon som sköter löner, det har jag fått på alla mina arbetsplatser. Jag har trott att jag räknat ut att jag skulle jobba 90% t ex och mailade mina tider till en som jobbar med löner och fick då veta att jag jobbade 87,5% . Nu jobbar jag 95% och man har rätt att jobba ivlken procentsats man vill mellan 75 och 100, men som någon skrev, man måste komma överens med arbetsgivaren om när man kan vara ledig. Oftast kommer man ju överens men där har man inte rätt att få precis som man vill.

  • Äldre 3 Nov 11:11
    #6
    Hackades skrev 2009-11-03 10:11:56 följande:
    Hmm.. vad komplicerat. Arbetstiden är 07:15-16:30 med 30 min lunch alla dagar utom fredag då arbetstiden slutar kl 12:15. Fredagar har man ingen lunch alltså. Tycker det är svårt att räkna ut vad det skulle bli i procent. Men man får gå ner upp TILL 75% i tjänst va, men finns det någon minigräns, att man måste gå ner minst till typ 80% eller kan man gå ner och jobba 90% t ex?Måste chefen vara ok med det? Vad händer om chefen säger nej?
    Har jag fattat rätt nu? Du vill minska en av 7:15-16:30 dagarna till 7:15-13:00, resten av dagarna arbetar du som vanligt?

    Då minskar din arbetstid med 3,5 timmar till 36,5 timmar om du tar en halvtimma lunch även den kortade dagen.

    Då blir det 91,25%.
  • Hackad­es
    Äldre 3 Nov 11:26
    #7
    Stormorsan skrev 2009-11-03 11:11:04 följande:
    Har jag fattat rätt nu? Du vill minska en av 7:15-16:30 dagarna till 7:15-13:00, resten av dagarna arbetar du som vanligt?Då minskar din arbetstid med 3,5 timmar till 36,5 timmar om du tar en halvtimma lunch även den kortade dagen.Då blir det 91,25%.
    Tack! Blir snurrig i huvudet av att försöka räkna.
    Tecken skrev 2009-11-03 10:47:32 följande:
    Du kan gå ned till någonstans mellan 75-100% då du har barn under 8 år, det har du laglig rätt till (dvs chefen kan inte säga nej, om du säger till i god tid innan). Du kan dock inte förvänta dig att du själv får välja hur denna ledighet ska förläggas - det sker i samråd med din chef.
    Jo, jag förstår att det måste fungera för arbetsgivaren så bra som möjligt och vilken dag detta blir är inte så relevant, bara det blir en av de långa dagarna, alltså inte fredagen. Men om man inte kommer överens? Kan arbetsgivaren tvinga att förlägga den tiden på morgonen t ex? Att man går ner i tid men då tvingas börja senare på morgonen istället för sluta tidigare? För då försvinner hela poängen med att barnen ska komma hem tidigare.. Att börja senare är inte samma sak.
  • Tecken
    Äldre 3 Nov 11:34
    #8
    Hackades skrev 2009-11-03 11:26:57 följande:
    Tack! Blir snurrig i huvudet av att försöka räkna.

    Jo, jag förstår att det måste fungera för arbetsgivaren så bra som möjligt och vilken dag detta blir är inte så relevant, bara det blir en av de långa dagarna, alltså inte fredagen. Men om man inte kommer överens? Kan arbetsgivaren tvinga att förlägga den tiden på morgonen t ex? Att man går ner i tid men då tvingas börja senare på morgonen istället för sluta tidigare? För då försvinner hela poängen med att barnen ska komma hem tidigare.. Att börja senare är inte samma sak.
    Ja, arbetsgivaren kan föreslå att du t ex börjar senare, eller förkortar alla veckans dagar med lika mycket. Men oftast är cheferna tillmötesgående, så länge det inte stör verksamheten alltför mycket.
  • Hackad­es
    Äldre 3 Nov 12:37
    #9
    Tecken skrev 2009-11-03 11:34:06 följande:
    Ja, arbetsgivaren kan föreslå att du t ex börjar senare, eller förkortar alla veckans dagar med lika mycket. Men oftast är cheferna tillmötesgående, så länge det inte stör verksamheten alltför mycket.
    Är rädd för att just den här arbetsgivaren inte är direkt tillmötesgående. Men jag hoppas att chefen inte kan bestämma HELT och hållet, utan att det måste vara någon slags kompromiss? Om man gärna tar måndag em kanske chefen kan styra det till att bli en annan dag t ex. Hoppas inte chefen kan bestämma precis allt, för då blir det som sagt meningslöst att gå ner i tid.
  • Äldre 3 Nov 12:56
    #10

    Föräldraledighetslagen.

    Hur ledigheten får tas ut vid förkortad arbetstid
    12 § Vid förkortning av arbetstid får ledigheten spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Lag (2001:143).

    och

    14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.
    Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.
    Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).

  • Hackad­es
    Äldre 3 Nov 13:04
    #11
    Stormorsan skrev 2009-11-03 12:56:44 följande:
    Föräldraledighetslagen.Hur ledigheten får tas ut vid förkortad arbetstid12 § Vid förkortning av arbetstid får ledigheten spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Lag (2001:143).och14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).
    Å, tack! Vilken tur att det finns människor som är så bra på att ta reda på information och förmedla den när man själv istället för hjärna har potatismos!

    Tack.
  • Äldre 3 Nov 13:34
    #12

    Väl bekomme!

  • Äldre 25 Sep 00:11
    #13

    Hej ! Jag jobbar 35.5 tim i vec. eller 91,5%,nu jag år sjukskriven ,ska joba 75% hur mycet timar bli  det per dag.,Och hur man räknar det. TACK!

  • Äldre 25 Sep 01:24
    #14
    mika05 skrev 2013-09-25 00:11:14 följande:
    Hej ! Jag jobbar 35.5 tim i vec. eller 91,5%,nu jag år sjukskriven ,ska joba 75% hur mycet timar bli  det per dag.,Och hur man räknar det. TACK!

    Om du siffrorna du angivit stämmer är heltid på din arbetsplats (35,5 / 0,915 = 38,8) timmar per vecka.


    75% av det är (38,8 * 0,75 = 29,1) timmar per vecka.


    Hur många timmar det blir per dag beror på hur många dagar du jobbar, om vi utgår från att det är fem blir svaret (29,1 / %5 = 5,8) timmar per dag.


     


     


    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Äldre 5 Jan 21:45
    #15

    Hej! Har en frågan om räkna timmar till procent.Jag jabbar på fastlön men har specificerat timmar i olika stället .I veckan  har  39tim,45 min det är 5 dagar.Hos den  företaget som jag jobbar  på 100% är 19 410kr  per månad.Jag förstör att alla månader är inte samma men dom säger att mina timmar i månader är  92,5%.?kanske jag räknar  fel? det nånting som jag  förstör inte?frågan är om dom har räknat bra?Stor TACK om ni kan hjälpa mig har försökt räkna men det gick inte så bra.Mvh Viki


    timmar till procent
Svar på tråden Arbetstid, timmar till procent?