• Femfatale

    Någon mer som är på G samlar papper till Taiwan?

    ...och som känner sig lite rådvill över "högen" med papper och dokument som ska införskaffas och skrivas (för att inte tala om foton!), och som vill dela med sig lite av sina tankar och funderingar under väntans gång?!

    Vi har tidigare adopterat fr Kina, men upplever det här som snäpet värre när det gäller dokument som ska styrkas och tas fram. Särskilt när det gäller ekonomin.
    Vi fick anvisningarna för ett tag sen och hade sett fram emot att dra igång allt, men känner nu ett visst motstånd för att börja med allt papperssamlande igen...
    Är det fler som känner igen sig? Kanske vi kan hjälpa varann att sparka igång oss lite, så vi får upp farten igen, annars lär det här ta eeeviiigheeter känns det som...!

    Inboxa gärna!

  • Svar på tråden Någon mer som är på G samlar papper till Taiwan?
  • Nimbus

    Mitt råd är att gå med i Taiwanlistan på yahoo, men du måste bli inbjuden. Inboxa Pulkåkarn här på fl:
    http://www.familjeliv.se/hem/pulkakarn/presentation.php

    I gruppen kan du få all hjälp du kommer behöva, massor med vänner i samma sitvation och tips på hur du får ihop det med alla papper.

    Själv väntar jag på att få åka och hämta vår son som finns i Taiwan. Vi fick bb i september och räknar med att få åka till våren.

  • Nimbus

    Du kan även inboxa dina frågor till mig om du vill. Vi samlade våra papper i våras, så det är inte så länge sen.

  • Ahlona

    Hej!
    Ta ett djupt andetag, jag vet av erfarenhet att det känns otroligt mycket men att allt slutligen faller på plats!
    Om jag får ge dig ett råd så gå med på Taiwan-listan - om du inte redan gjort det - den är en underbar källa till information och peppning. Där finns familjer på alla stadier i adoptionsprocessen, som är beredda att dela med sig av sina erfarenheter i ett lite mer personligt och begränsat forum!! Jag tror nog att både BFA och BV har länkar till listan...
    LYCKA TILL !

  • Ahlona

    Ser nu att Nimbus hann före med ungefär samma information !
    Vi fick dessutom liksom Nimbus också BB i September , och väntar nu ivrigt på att domstolsprocessen i Taiwan ska komma igång på allvar så att vi får åka snart! Den långa väntan mellan BB och RB är en av få saker som känns negativa med adoption från Taiwan, förutom alla dessa papper förstås !

  • krabbelur

    Hej!
    Vi är en familj som kämpar med Taiwandokumenten och har gjort det allt för länge. Så länge att vi nästan tappat gnistan. Därför är kanske inte vi rätt personer om du behöver pepping i och för sig..

    Vi har tyvärr haft bekymmer med våra bankkontakter som varken kunde räkna eller stava.. och sedan en aukttoriserad revisor som tyckte att studielån var tillgångar.. Nu är vi dock på sluttampen och socialsekreteraren ska skriva något klokt om vår ekonomi. Man blir nästan galen faktiskt. Jag satt i lördagskväll och räknade på våra hushållskostnader för att försöka ha några vettiga siffror till soc. Vi har ingen dålig ekonomi. Vi är sparsamma, köper och säljer barnkläder på tradera och tar hand om äpplena i trädgården, men vi har inte fullständig koll på vart vartenda öre går.

    Det känns lite som om barnet i det hela försvinner. Det blir bara en massa måsten och ovidkommande papper. Dessutom vill vi gärna vara så bra förädrar som möjligt till det barn vi redan har

    Detta blev en enda långkräk. FÖRLÅT, men bara de som är i det kan förstå. Omgivningen börjar nog också bli trötta på vårt gnäll. Hur långt har ni kommit? Troligen kan vi tipsa om en del eftersom vi har allt mycket aktuellt. Går ni via BFA eller BV?

  • Ethi
    krabbelur skrev 2009-11-03 09:54:06 följande:
    och sedan en aukttoriserad revisor som tyckte att studielån var tillgångar..
    *asg* Om det ändå vore så väl!
  • Babamama

    Hej!
    Hoppas att det skall flyta på bra med alla era papper till Taiwan! För bra hjälp och information (samma frågor ni har dyker upp med jämna mellanrum på listan) och för att lära känna en massa andra familjer som skall, är på gång eller har adopterat från Taiwan går ni självklart med på Taiwanlistan. Vi är drygt 70 familjer på listan och det är en mycket trevlig lista med mycket aktivitet!
    Om du vill hör av dig till min e-mail adress. Hade ett inlägg här tidigare på Familjeliv, tyvärr slutade adressen att fungera, så det inlägget plockades bort! - nu gör jag ett nytt försök med en ny gmailadress. Skriv till mig om du vill vara med eller till pulkaåkarn.

    Hälsningar babamama

    babamama0508@gmail.com

  • Pulkåkarn

    Hej babamama,
    Vem är du? Lite udda att lägga ut sin mailadress. Det var jag som såg till att förra inlägget blev borttaget eftersom du bad om presentationer av folk utan att vara moderator. Eller har jag fått allt om bakfoten och du är någon jag känner mycket väl??
    Tills vidare... Inboxa mig om ni vill bli medlemar på Taiwanlistan tills vi fått reda ut det här. Alla som är pågång eller har adopterat från Taiwan är välkomna!

  • Femfatale

    Tack för alla era svar och tips på Taiwanlistan som låter som en trevlig och bra idé att gå med i!

    Till sign Krabbelur:

    tack för ditt igenkännande inlägg!

    Precis så känns det här just nu, fast vi har inte kommit riktigt så långt som ni verkar ha gjort, utan har mest försökt förstå vad det är vi faktiskt ska göra, och dela upp vissa av momenten emellan oss. Då är vi ändå personer som är vana att läsa invecklade texter. Men det här är en kategori för sig. Jag har länge funderat på att skriva en bok så småningom om själva adoptionsprocessen, som inte bara är sådär "gullig" och enbart positiv som många adoptionsböcker tenderar att vara.

    Att adoptera är både härligt och fantastiskt, men också en magknipande, påfrestande process där man hela tiden är i händerna på en massa andra människor och myndigheter!
    Svar på din fråga: vi samlar papper genom BFA. Ni då?

    Till Pulkåkarn och Babamama: jag inboxar er båda så snart jag får tillfälle, nu är det dags att sussa, vilket jag skulle gjort för länge sen (men är som tur var föräldraledig imorg och slipper gå upp tidigt för lämna på dagis och sen stressa iväg till jobbet - skönt!

    Vår lilla sömntuta sover nämligen vanligen till närmare kl. 09-09.30 och gillar sovmornar (är mer som än tonåring på det viset än sina 2 år, dvs. helt seg på mornarna och svårväckt ; - ). Ngt hennes morgontrötta föräldrar uppskattar djupt...

  • krabbelur

    Hej!
    Jag håller med dig om att man kan bli fullständigt förvirrad när man står där med BFA:s instruktionshäfte i handen. Det är kanske inte heller den mest tydliga texten..
    I början blev jag superstressad av allt som skulle ordnas men var verkligen på hugget, men när någon månad gått och vi fortfarande höll på och tugga med bankintygen så insåg vi att vi inte orkade vara krokodiler i hasorna på andra hela tiden. Vi har jobb att sköta, ett barn att vara föräldrar till och att det inte går att sätta allt annat i ett liv på vänt.
    Lite ångestframkallande är det förstås när det i BFA:s nyhetsbrev gång efter gång står att det är bra om man skyndar sig med papperssamlandet så att BFA inte missar barnbesked... Vadå skynda! Jag gör ju för f-n inget annat än att fixar, ringer, mailar, skriver engelska och fixar presentabla foton så fort jag är ledig. Jag har då försökt att tänka att det är bättre att det tar lite längre tid än att vi pga av denna hets blir sjuka, knäppa eller skiljer oss. Därför har vi kanske den längsta papperssamlartiden i BFA:s historia, men just nu struntar jag i det. Det är ju liksom ingen tävling. Ska man äta en elefant måste man ändå ta en tugga i taget.

    Håller med de andra om att Taiwanlistan är toppen, men även Berit på BFA är ofta supersnabb i sina mailsvar.

    Så härligt det låter med föräldraledighet och sovmorgon!
    Själv har jag varit rejält förkyld och varit hemma från jobbet. Istället för att vila får man ju då "passa på" att fixa adoptionsgrejs via mail och telefon utan att det smittar ner någon socialsekreterare, adoptionskonsulent eller auktoriserad revisor.

    Var befinner ni er just nu? Är det bankintygsstadiet eller?

Svar på tråden Någon mer som är på G samlar papper till Taiwan?