• MEAA

    Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?

    Allmänt/Bakgrund
    ? Detta är vårt första barn/vår första förlossning som beräknas ske runt den 19 januari 2010.
    ? Graviditeten har gått bra men jag har haft lätt att få kramp i vaderna och haft väldigt ont i ryggen emellanåt.
    ? Det går bra att personer som går utbildning är med på vår förlossning om det inte blir för mycket folk.
    ? Har gärna dämpad belysning då jag trivs i det.
    ? Tror det är bra om ni frågar mig hur det går då jag har en tendens att lättare säga vad tycker och tänker då.
    ? Mina önskemål inför förlossningsarbetet är framför allt hjälp med andningen och med hjälp av er hittar ev. ställningar som fungerar bäst för mig.
    ? Var inte rädda för att säga till mig att ta det lugnt om det går för fort.(Dock kan jag inte lova att jag lyssnar.)
    ? Har gärna igång musik i bakgrunden.

    Smärtlindring/värkstimuli
    ? Blir gärna guidad i min andning, jag är inte rädd för smärtan utan mer rädd över att inte veta vad som väntar.
    ? Värmekuddar, bad och lustgas är gärna något jag använder mig av, väldigt positiv mot bad om det är möjligt.
    ? Om det finns tid och tillfälle för epidural så är jag positiv mot detta och ni får gärna fråga om jag önskar denna smärtlindring vid lämpligt tillfälle.
    ? Om komplikationer uppstår så litar vi fullt ut på att ni kan fatta rätt beslut för både min och bebisens del och att ni vet bättre vad som är säkrast för oss.

    Då bebisen är född:
    ? Vill veta direkt om det är en pojke eller flicka då jag är extremt nyfiken och varit det länge nu.
    ? Vi vill gärna att Andreas tar emot vår bebis så att jag hinner vila lite innan jag möter
    vår nya familjemedlem och att han är där när bebisen ska mätas och vägas.
    ? Vill gärna försöka själv att amma i lugn och ro men tar gärna emot råd och hjälp om det inte går så bra.
    ? Då jag ogillar starkt att vara själv så vill vi gärna att Andreas får stanna, givetvis i mån av plats men detta är väldigt vikigt för min del.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 16:44
    Tänkte bara tillägga att jag har ändrat lite i förlossningsbreven under då bebisen är född och det med pappan och gjort mig tydligare i hur personer under utbildning får närvara och antal :)

  • Svar på tråden Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?
  • Emlak

    Jag hade skrivit ett bra brev om hur jag ville ha det och fick beröm av barnmorskorna och sköterskerna om brevet.. Men när de väl kom till kritan så struntade dom fullständigt i vad som stod där då man väl låg på förlossningen, blev lämnad av läkare, barnmorka och sköterska under krystvärkarna fast jag valt Danderydsmodellen då man skulle ha tillgång till personal...


  • hic sunt leones

    Jag hade också skrivit ett brev med vad som kändes viktigt för mig, att förklara hur jag fungerade och hur vi ville ha detaljerna. Det blev totalt ignorerat, det mesta passade inte in på hur förlossningen fortlöpte och så här i efterhand kan jag inse att många av sakerna jag tagit upp är rätt självklara. Ingen vill ju tex spricka eller använda hjälpmedel i onödan... Smärtlindring, ställningar etc föreslås utan att man bett om det.
    Men jag lämnades ändå med en känsla att jag hade noll kontroll över vad som skedde och besluten som togs. Innan förlossningen var det viktigt för mig att få på pränt mina önskemål och det är ju bara att beklaga att det sällan tas hänsyn till det. Jag hade också många skiftbyten och de flesta brydde sig inte ens om att läsa brevet. Ibland har jag funderat på om personalen tar sådana brev som ett hån mot deras arbete och skiter i det därför.
    Ditt brev är jättebra men ett tips är att ju kortare, desto större chans att de faktiskt läser det. Uteslut saker som är självklara för dom. Och framförallt, stå på dig! Får du ingen info så fråga och ifrågasätt om saker känns fel.

  • Yenlinn
    MEAA skrev 2009-11-06 00:34:38 följande:
    Jag är i vecka 30 och tänkte be min Barnmorska skriva in det i journalen för man vet ju aldrig när den lille tänker sticka ut sin lilla näsa :)
    Tips till alla: Be barnmorskan skriva in de viktigaste punkterna i era journaler, för blir det bråttom eller det är hektiskt på avdelningen kommer de inte ha tid att gå igenom era förlossningsbrev, tyvärr. Då är det större chans att de ser vad som står i journalen.
  • SommarDahlia

    Nu vet jag ju inte hur du känner men jag tyckte det kändes viktigt att få med att jag var rädd att spricka och att jag ville att BM aktivt skulle hjälpa mig undvika det i största möjliga mån och eftersom gynställningen är en av de bästa ställningar om man inte vill spricka så skrev jag även det.
    BM använde våta handdukar och höll även emot under en värk för att det inte skulle gå för fort.

  • Mideriaa

    hej jag är beräknad den 5 dec och jag ska denna vecka försöka skriva ner ett brev och jag har planerat rätt bra om hur jag vill skriva de.
    jag kommer skriva lite av det du har skrivit här trådstartaren och sen kommer jag skriva om hur jag är som person och vad jag är rädd för och vill ha hjälp med.
    som att jag är rädd för sprutor men måste jag ta så får dom ju självklart sätta en nål eller vad dom nu gör men jag kommer strässa upp mej ett tag och efteråt. eftersom jag inte har någet emblaplåster som tar bort känslan.
    ja jag kommer nog bara berätta hur jag är som person och vad jag behöver hjälp med. resten får dom fråga mej om :)

  • Mideriaa
    Mideriaa skrev 2009-11-11 23:41:50 följande:
    hej jag är beräknad den 5 dec och jag ska denna vecka försöka skriva ner ett brev och jag har planerat rätt bra om hur jag vill skriva de.jag kommer skriva lite av det du har skrivit här trådstartaren och sen kommer jag skriva om hur jag är som person och vad jag är rädd för och vill ha hjälp med.som att jag är rädd för sprutor men måste jag ta så får dom ju självklart sätta en nål eller vad dom nu gör men jag kommer strässa upp mej ett tag och efteråt. eftersom jag inte har någet emblaplåster som tar bort känslan.ja jag kommer nog bara berätta hur jag är som person och vad jag behöver hjälp med. resten får dom fråga mej om :)
    glömde säga att ditt brev är bra skrivet
  • MEAA

    Jag har också tänkt på att inte skriva för självklara saker men alla dom här förlossningsbreven är nog mer en förberedelse för sig själv! :)

    Jag tror inte att personalen tar det som hån men från att vara ett lära känna dig brev så verkar det som om vissa brev bara förvandlas till detta är jag, så här vill jag ha MIN förlossning i detalj och det borde du ta hänsyn till! Så det bryrs ju på hur man utformar sina brev också!

    Man är ju sårbar när man ska föda sitt barn och man behöver och måste få lov att förbereda sig på sitt eget vis och dom på BB har ju förståelse för det! (även om vissa verkar förvandlas till värsta kontrollfreak och ragator haha...)
    Men att skriva ett 4 sidigt brev om hur personal ska bete sig och ta hand om en kan ju vara för mycket för att dom ska kunna ta det på allvar och överhuvudtaget ha tid att läsa!

    Jag bryr mig inte så mycket om dom på BB läser detta om dom ändå frågar allt och så men är det första barnet vet man absolut inte vad som väntar en och då kan det vara skönt att jag och sambon vet att brevet ligger i plastfickan och han vet hur jag vill ha det på ett ungefär!

    Min idé är att ta med det till min söta BM(hon är så himla mysig) imorgon och då vet hon också att jag har tänkt på saker och kan informera mig lite och hon vet på ett ungefär vad som cirkulerar i mitt huvud också kan vi ha ett trevligt samtal i morgon!

    Detta brevet handlar ju om så mycket mer för mig i alla fall:

    1. Hunnit läsa och tagit reda på vad det är som sker...jag har hunnit tänka igenom hur jag ser på min egen förlossning. Tagit reda på känslor och tankar!
    2. Hjälper mig och min BM när vi pratar om dom kommande veckorna, hon vet vad jag tänker och hon kan ge info om vad hon vet om det BB som vi ska till.
    3. Sambon som vet noll om förlossning och förbereder sig på ett helt annat sätt än jag och i brevet vet han hur jag vill ha det.
    4. Jag har bara hört bra saker om det BB:et jag ska till och hoppas givetvis att dom tar hänsyn till hur jag vill ha min förlossning men innehållet i brevet är ju inget krav!

    P.S. Inte alls orolig för att spricka, är inte alls orolig för fysiska saker utan mer orolig över mig själv! Att jag ska misslyckas med att förlösa mitt eget barn och där sitter min ångest! Orolig att göra "fel"!

  • Jejk

    det där med att vila kommer du inte tänka på när bebisen är ute, min förlossning tog 13 timmar men när han kom ut fick jag sån kick och sista tanken var att vila, man är helt uppe i varv och vill bara ha sin bebis nära sig, här där jag bor tog det tid innan dem vägde och mätte vet inte om det är olika.

  • Emlak

    Det där med att ha studenter är inte så kul..
    Jag råka ut för en barnmorskestudent som pajjade mina händer och ådror då hon skulle sätta dropp och min lilla tjej fick ett litet ärr i pannan då hon skulle föra in så man kunde höra hjärtljudet... sen göra sånt som är jobbigt dubbelt så många gånger som att kolla hur mkt man är öppen... så nej tack till studenter som ska göra annat än bara observera!! :S


  • AMFA

    Jag tycker att ditt förlossningsbrev är bra. Precis som du säger så är ju inte brevet en instruktion till BM på förlossningen utan ett sätt för dig att sortera tankar och funderingar inför din förlossning. Sen verkar det som att du är på det klara med att man inte kan veta i förväg hur ens förlossning blir, men det hindrar ju inte att man vet hur en "ultimata" förlossning skulle se ut, bara man är beredd på att den inte kommer att bli så. 


    I mitt brev skrev jag att min sambo ville bli tillfrågad om att klippa navelsträngen. Detta för att han till mig sa att han inte ville klippa den. Jag tänkte dock som så att när det väl var dags så kanske han ändrat sig. Blev han tillfrågad så hade han ju alltid chans att ändra sig. (vilket han också gjorde och är idag glad att han fick frågan så att han fick klippa)
    Jag tycker det är tråkigt att det finns de som upplever att brevet inte blev läst. Jag vet att mitt blev läst. Jag blev inlagd kvällen före min igångsättning, och då kom det en BM och pratade med mig och vissa saker som stod med i mitt brev, sånt som jag hade lite funderingar på. Dessutom hade jag skrivit att jag önskade få hjälp med att bli insmord med olja i mellangården inför krystningen eftersom jag var orolig för att spricka. Jag var inne på mitt tredje arbetslag när det var dags för krystning och BM säger "-jag smörjer in dig med lite olja, för nu är det dags att krysta!" Att smörja med olja är inte ett standardförfarande, så därför vet jag ju att brevet blev läst. Så jag tror att det helt och hållet beror på den BM man får.
    Jag tror att du kommer att fixa din förlossning alldeles strålande. Våra kroppar är skapta för att föda fram barn. Lyssna på din kropp och på råden från BM så har du alla förutsättningar för en fin förlossning. Kom också ihåg att om du inte trivs med den BM du får på förlossningen, så har du all rätt att be om en ny. Då ber du bara din sambo säga till att det inte känns bra och att ni skulle vilja ha en annan BM. 
    Jag önskar dig en härlig förlossning och lycka till!
    Bättre att tiga och tas för idiot, än att tala och undanröja alla tvivel
  • Lydisen

    Ett jättebra skrivet brev tycker jag. Du har ungefär samma tankar som jag hade i mitt brev. Jag födde mitt första barn för 2 månader sedan och visste heller som du inte ett smack om bebisar. Jag skrev också i mitt brev att vi förlitade oss helt och hållet på personalen och dess kunnande. Jag hade samma önskning vad gäller smärtlindring som dig men främst ville jag ha epidural då jag var så otroligt rädd för smärtan och att jag inte skulle kunna hantera den. Vi var otroligt positiva till bad och ville också ha musik i bakgrunden.
    Nu blev inte min förlossning riktigt som vi hade tänkt oss (det blir den sällan har jag hört =) utan jag klarade mig enbart på lustgas och det blev heller inget bad. När vi kom in på förlossningen så tog det 4 timmar innan vår son äntligen var född så ibland går det inte riktigt som man tänkt sig.
    Det jag är mest glad över att jag skrev i mitt brev var att jag ville ha så mycket stöd och peppning från barnmorskan som skulle ha hand om oss, för den barnmorskan vi fick var helt super och gjorde hela förlossningen till en underbar upplevelse trots smärtan!
    Lycka till när det väl är dags för dig (snart ju).

  • abuelita
    SchumiFerrari skrev 2009-11-12 12:42:34 följande:
    Både mitt förlossningsbrev och berättelse finns att läsa här: www.forlossningarna.blogspot.com/Jag tycker att det viktigaste att få med är sen avnavling. Finns en tråd om det här på familjeliv
    Håller med om att det viktigaste av allt är att få med sen avnavling.

    Här är länken till tråden Sen avnavling - Barnets födslorätt. På sidan 1 finns ytterligare 2 bra förlossningasbrev

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-1.html
  • Allt går fort
    Mideriaa skrev 2009-11-11 23:41:50 följande:
    hej jag är beräknad den 5 dec och jag ska denna vecka försöka skriva ner ett brev och jag har planerat rätt bra om hur jag vill skriva de. jag kommer skriva lite av det du har skrivit här trådstartaren och sen kommer jag skriva om hur jag är som person och vad jag är rädd för och vill ha hjälp med. som att jag är rädd för sprutor men måste jag ta så får dom ju självklart sätta en nål eller vad dom nu gör men jag kommer strässa upp mej ett tag och efteråt. eftersom jag inte har någet emblaplåster som tar bort känslan. ja jag kommer nog bara berätta hur jag är som person och vad jag behöver hjälp med. resten får dom fråga mej om :)
    Nu kommer j med ett sent inlägg till ditt. Men min bm skrev in i mitt att jag ville ha emla även på förlossningen om ttiden fanns så dom emlade mina händer direkt nästan och höll det emlat tills dom behövde sticka. Helt underbart!
Svar på tråden Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?