Trollet Ludenben skrev 2009-11-09 21:45:34 följande:
ja, då kan man hitta nåt alla gillar. Det måste väl vara något som alla gillar utan att någon ska känna att det man äter inte är så gott. Sambon gillar bruna bönor, då tar jag annat. Gillar vi nåt och inte sonen så vill inte jag avstå från det goda och jag vill inte att sonen ska känna sig äcklad över maten. Då gör jag annat till honom. MEN jag byter inte ut hela måltiden. Jag är har alltid plan b. Finns saker i frysen jag tar fram. äter vi fläskfile och jag vet att han inte gillar hela köttbitar tar jag fram köttbullar men potatisen vi äter får han med äta. För mig är det viktigare ATT han äter än att jag ska köra efter principer till varje pris. Och det är viktigt att känna matlust, matsituationen ska vara trevlig och inte tvång. Vi har aldrig problem med kompromisser här, snarare tvärtom. Vi har ett överflöde av kompromisser i form av att alla ska kunna äta gott Sonen gillar inte viltkött, vad i hela fridens namn är det som är så farligt om han får köttbullar istället??
Ja det är ju lite skillnad på att ändra och lägga till lite här och där, flexibilitet är ju en bra egenskap har jag alltid tyckt. Men jag vet exempel där matlagaren tillreder fyra helt olika maträtter från scratch för att tillfredsställa hela familjens kulinariska preferenser. Och då inte med god min eftersom att personen älskar att laga mat, utan med en suck "ja annars äter dom ju inte". Då talar vi dessutom inte om några småbarn utan vuxna människor och tonåringar.
Det blir ju liksom lite annat när det blir köttbullar till den ena, fiskpinnar till den andre, prinskorvar till den tredje, hamburgare till den fjärde och sushi till den femte, med tillbehören ris, kokt potatis, stekt potatis, potatismos och pasta. och man dessutom vill försöka hålla sig borta från halvfabrikat.
Nej, då planerar jag hellre matsedeln tillsammans med familjen och ser till att om person A inte får sin direkta favoritmat på onsdagen så får hon/han det på torsdagen istället.