Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Dubbel dos Pergo 2:a försöket. Fler?

jag kanske ska ta dubbeldos. Jag ska börja min andra kur på fredag. Om jag inte haft ÄL skulle jag börja med dubbeldos. Jag är nästan säker på att jag inte haft ÄL, men jag har inte fått svar på blodprovet än.
    Hoppas nästan det är negativt så jag får börja med dubbeldos!!

Om du inte fick ÄL på första kuren varför vill du inte ta dubbeldos då? Det kan väl bara öka chanserna så att du får ÄL???

• Hjärtat längtar
    Gummsesnuffsan skrev 2009-11-16 16:00:58 följande:
    Jag har bestämt mig för att ta dubbel dos.Anledningen till att jag tvekade var för alla olika ordinationer folk fått från sina läkare. Man ska inte alltid lita blint på vad läkare vill stoppa i en..
    Nej, jag förstår det är bra att vara vaksam!
    Jag hade haft ÄL! Så nu äter jag enkelkur igen, men om jag inte blir gravid ska jag ta dubbelkur nästa, men det förstår jag egentligen inte eftersom jag får ÄL av enkel kur.
  • Hjärtat längtar
    Gummsesnuffsan skrev 2009-11-17 17:24:11 följande:
    Nej, det förstår jag inte heller om du nu får ÄL?
    ja och det känns ju läskigt att ta dubbelkur eftersom de inte gör VUL. Jag får ju ÄL av enkelkur och ska jag då ta dubbelkur, kanske det blir jättemånga ägg som befruktas om jag blir gravid...??

Hur går det för dig då?
    Jag har just avslutat min pergokur och har jättemycket huvudvärk fortfarande!
  • Hjärtat längtar
    Sereena skrev 2009-11-29 17:00:31 följande:
    Jag fick också ÄL av enkeldos, (tre månader i rad, men tyvärr ingen graviditet), men har nu börjar med dubbeldos för att testa om det kan hjälpa till att öka chanserna.Fick en äggblåsa av enkelkur, och tre av dubbelkur. (läkaren trodde dock inte att det skulle vara någon större risk för trillingar - dels för att jag inte blivit gravid tidigare, och dels för att äggblåsorna var olika stora, så det minsta skulle troligen inte ta sig...Du tror inte att du kan få göra VUL ändå, nu när/om du börjar med dubbelkur? FÖr säkerhets skull? Kanske inte så kul om det blir alldeles får överstimulerat...
    När jag får mensen ska jag ringa och fråga och försöka få VUL, men tror inte jag får det eftersom de inte brukar göra så...
  • Hjärtat längtar

det blev en tredje enkelkur, men nästa blir dubbel...
    Dåligt när de inte gör vul!! Måste man gå privat för att de ska göra det redigt eller?
    Det hade ju varit bra att veta ungefär när man har ÄL också. Många test är ju missvisande när man äter klomifencitrat!!

• Hjärtat längtar
    lillamy30 skrev 2010-01-08 18:14:40 följande:
    Min läkare ger dubbel dos med en gång. Menar jag har läst att det sättet Pergotime förstärker äglossning på är inte bara själva ägglossningen, utan hela lutealfasen efter.  Minns inte var jag läste det, men har för mig att det var det förhöjda progesteronvärdet som låg kvar längre än uten pergo. Eller om det låg högre. Mins inte. Själv så fick jag en son på första försöket med dubbel kur och nu provar vi igen för ett syskon. Hoppas det är lika lätt denna gång. Har annars typ aldrig egen ägglossning.
    Vad roligt att ni lyckade på första försöket med dubbelkur! Det är min tredje enkelkur, funkar inte det blir det dubbelkur, så då finns lite hopp trots allt!
  • Hjärtat längtar
    levainuet skrev 2010-01-29 00:03:42 följande:
    Blev uppringd idag av min gyn. jag har enligt bodprovet haft äl, men jag har inte känt av något och äl testerna har inte heller visat något samt att hon inte såg något på ul.Men måste ju lita på blodprovet, så nu ska jag få prova dubbeldos pergo 3 gånger till.Får verklgen hoppas det fungerar...Hur går det för er andra?
    det har hänt precis likadant för mig. att blodprov visat positivt men inte äl-test.

Det blir inge mer pergo för mig, eftersom vi fick svar på mannens spermaprov i måndags och han har inga spermier. {#lang_emotions_cry}
  • Hjärtat längtar
    levainuet skrev 2010-01-30 01:10:37 följande:
    GreenGal det var ju inte bra, hur går man vidare då?(Min gubbe har aldrig lämnat nåt spermaprov, det kan ju faktiskt va nå galet där med...)Har ingen aning om hur kroppen fungerar nå mer, förr har jag ju alltid trott att  bara man har mens så har man äl, menhar ju fått lära mig att det inte är så.Hur som helst har jag fått mens så jag har väl andra fel då när det aldrig tar sig...Hade det inte varit så dyrt och omständigt och långdraget så hade vi adopterat.Lycka till iaf!
    Man ser ju en anledning i att man utreds innan man börjar med Pergo. Nu har jag tagit Pergo i fyra månader och mått dåligt helt i onödan.
    Ett litet spermaprov är ju väldigt enkelt att göra. Hur tänker sjukvården egentligen?
    Förutsätter de alltid att det är fel på kvinnan först? När det faktiskt är 50/50

Mannen ska ta ett nytt spermprov på ett större sjukhus. Läkaren började prata om Spermiedonation och det har aldrig funnits i mina tankegångar, men det lutar nog mot det faktiskt, jag vill gärna få uppleva att vara gravid och det vill maken också.

Sen har jag läst lite om Biopsi, då kan de hitta spermier i testikeln. Läkaren sa inget om det, men självklart ska vi göra det om den möjligheten finns.

Frågan är om vi ska gå privat eller genom landstinget?? Vad skulle ni gjort?

Jag kan absolut tänka mig att adoptera, men som du sa, det är väldigt dyrt, omständigt och långdraget. Det verkar vara en hel djungel. Och så tar det ju så fruktansvärt lång tid.
Svar på tråden Dubbel dos Pergo 2:a försöket. Fler?