• Micki83

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Nej så ska det verkligen inte vara. Jag tycker absolut att det ska finnas kuratorer på en skola och att dom ska ha total tystnadsplikt men det ska INTE vara skrämmande för barnet att gå dit. handlar det om sådana saker som i ditt barns fall och barnet VILL att du ska vara med eller slipper gå mitt i lektionen är det klart att det ska gå att lösa. kuratorn ska finnas där för barnens bästa, på alla sätt.

tyvärr är det inte alltid frivilligt med kuratorkontakten, eller det känns inte så kan jag med egna erfarenheter säga. vi blev många ggr tvingade både till enskilda samtal och gruppsamtal pga problem i klassen. jättebra att man tar tag i problem men det drabbade barnet ska inte känna sig utsatt en gång till, det måste finnas något du kan göra.

prata med rektorn. var saklig och lugn, människor har lättare att hjälpa om man inte känner sig påhoppad direkt.

prata med kuratorn, kanske kan du vara med på samtalen som ni kan ta efter skoltid?

kanske kan en annan kurator ta över, dom inom bvc eller på vc?

funkar inget av det kanske du kan gå höger upp. en kurator borde väl ligga under landstinget eller kankse socialstyrelsen?

lycka til

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma & Ella♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?