• Anonym (mamma)

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Visst kan jag väl stå på mig i att skolkuratorn inte ska ha regelrätta samtal med mitt barn (10 år) Jag är ju ändå vårdnadshavare och mitt barn är minderårigt.
    Vad får en skolkurator göra egentligen (anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa vet jag)?
    För dom journalanteckningar (som jag kan begära att få tillgång till, ang mitt barn)
    Någon som är skolkurator, eller juridiskt kunnig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?
  • Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 20:11:50 följande:
    ts barn vill inte prata med kuratorn framgår väl ganska tydligt tycker jag.Att man känner förtroende i sådan här samtal är A och O. Jag tycker att du ska ringa BUP och höra om det finns tid hos barnpsykolog eller kurator då kan han gå dit och prata.
    enligt TS, ja! Eftersom du inte har pratat med barnet så kan inte du veta.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:12:35 följande:
    I bland hämtar kuratorn h*n direkt från klassrummet, i bland säger läraren till väldigt diskret (antar jag eftersom läraren är en högst socialt kompetent person) Men likväl, trots diskression, känner sig mitt barn utpekat iom att det är h*n som måste gå ifrån lektionen för att tala med kuratorn.
    har ditt barn talat om då att han inte vill prata med kuratorn under skoltid?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym

Föreslå att ni kan fråga om kuratorn skulle kunna tänka sig andra tider för samtal(efter skolan)om det skulle vara okej? Annars kan du föreslå BUP. Är mobbningen stoppad?

• Anonym (mamma)
    Kya skrev 2009-11-10 20:14:19 följande:
    har ditt barn talat om då att han inte vill prata med kuratorn under skoltid?
    Den styrkan/attityden har (tyvär) inte min tioåring. H*n följer med för att h*n blir ombedd att följa med. Det är efter samtalen, på hemmaplan, som mitt barn mår dåligt, känner sig utpekat, och blir jättenervös för nästa gång h*n ska behöva gå till kuratorn
  • Anonym (utsatt i 14 år)

jag kan både hålla med dig och inte att det är barnen som mobbar eller är dumma som behöver hjälp.. men även den som blir utsatt kan behöva hjälp så det kommer fram vad som har hänt hur barnet mår.. jag blev mobbad 14 år i skolan tills ett självmordförsök.. då jag äntligen fick byta skola.. och fick det sista 1½ året av skoltiden fick jag det underbart.. men jag blev aldrig skickad till en solkurator/psykolog.. och där igenom så får jag jobba med det nu.. jag är idag 23 år.. och jag skäms inte längre.. men jag kan tro att det är bra för båda parter men jag tror inte att det går att tvinga fram ett samtal.. men jag tycker du ska ringa och prata med kuratorna och berätta hur ditt barn upplever detta.. för jag tycker det är dumt att gå i massa mellan händer och så får inte kuratorn någon uppfattning.. för det är aldrig samma sak att prata med peronerna direkt själv..

• Anonym (mamma)

Jag har fått mig en tankeställare om att försöka lägga samtalen efter skoltid. Men fortfarande vill inte mitt barn tala med kuratorn.
    Men det är väl så jag får göra.
    Ja, "mobbingen" upplevs som stoppad. Vi talar nog inte om mobbing i dess rätta bemärkelse, men ja det som inträffat har inte hänt igen.

• Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:17:37 följande:
    Den styrkan/attityden har (tyvär) inte min tioåring. H*n följer med för att h*n blir ombedd att följa med. Det är efter samtalen, på hemmaplan, som mitt barn mår dåligt, känner sig utpekat, och blir jättenervös för nästa gång h*n ska behöva gå till kuratorn
    nejmen om han aldrig talar om att han inte gillar situationen så kommer det inte ske mkt förändringar. hur ska något kunna ändras om de inte får reda på det?

som förälder skulle jag slå en signal, antagligen till kuratorn för h*n sköter tidsbokningen, och be om att få tiderna flyttade till efter skoltid. säg helt enkelt att ditt barn uttryckt en motvilja till att gå dit under skoltiden.
    så får väl de fråga honom. det kanske är lättare att svara på en direkt ställd fråga, än att själv ta upp obehaget.

på det sättet kan du hjälpa ditt barn. men jag tycker inte att du ska pusha till att han ska sluta gå hos kuratorn.
  • Anonym (mamma)

Anonym (utsatt i 14 år) skrev 2009-11-10 20:19:31 följande:

jag kan både hålla med dig och inte att det är barnen som mobbar eller är dumma som behöver hjälp.. men även den som blir utsatt kan behöva hjälp så det kommer fram vad som har hänt hur barnet mår.. jag blev mobbad 14 år i skolan tills ett självmordförsök.. då jag äntligen fick byta skola.. och fick det sista 1½ året av skoltiden fick jag det underbart.. men jag blev aldrig skickad till en solkurator/psykolog.. och där igenom så får jag jobba med det nu.. jag är idag 23 år.. och jag skäms inte längre.. men jag kan tro att det är bra för båda parter men jag tror inte att det går att tvinga fram ett samtal.. men jag tycker du ska ringa och prata med kuratorna och berätta hur ditt barn upplever detta.. för jag tycker det är dumt att gå i massa mellan händer och så får inte kuratorn någon uppfattning.. för det är aldrig samma sak att prata med peronerna direkt själv..
    Tack för dina tips!
  • Anonym (utsatt i 14 år)
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:21:45 följande:
    Anonym (utsatt i 14 år) skrev 2009-11-10 20:19:31 följande: Tack för dina tips!
    det var så lite vill bara försöka hjälpa till.. vet vilket helvete man kan hamna i.. men vad ändå glad att du verkar veta vad som händer på skolan att ditt barn säger nått.. min mamma visste inget förrän jag kom upp i 9:e klass och allt började på sexårsverksamheten..
  • Anonym

Min dotter är bara åtta år och gick ett par gånger till kuratorn innan vi fick veta det. Dottern berättade det själv, efter att kuratorn sagt att hon skulle höra av sig till oss. Och som förälder har du rätt att få veta att ditt barn gått till kurator även om du inte behöver få veta alla detaljer om varje samtal. Det verkar gå någon slags gräns runt 12 år.

www.elevhalsan.se/expert/listqa.htm

Skrolla ner en bit så kommer det en fråga från en kurator om föräldrakontakt.

Som förälder behöver du ju få veta om ditt barn inte mår bra! Min dotter gick ju dit helt frivilligt, och har fått stort förtroende för kuratorn. Känns nog rätt bra att det finns en vuxen till som hon kan prata med om hon inte mår bra.

Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?