• Anonym (kompi­s)
    Äldre 11 Nov 10:08
    4779 visningar
    7 svar
    7
    4779

    dålig näringstillförsel i navelsträngen

    hejsan

    har en kompis som är gravid i vecka 29+
    förra veckan gjorde hon ett ultraljud ( 3d/4d köns) o fick veta att hon väntade en liten flicka!, men en väldigt liten en.
    flickan vägde ungefär 700gram bara.

    igår var hon hos barnmorskan o pratade igenom detta..o fick tid till ett yttligare tillväxt nästa vecka...barnmorskan misstänkte starkt att navelsträngen inte tillför tillräckligt med näring o att det är därför flickan är så pytte liten.

    nu undrar jag om de finns andra här inne som varit med om samma sak?
    hur kommer dom att göra om de visar sig att det bm misstänker stämmer?
    kommer dom plocka ut bebisen då? eller hur gör dom?

  • Svar på tråden dålig näringstillförsel i navelsträngen
  • Anonym (kompi­s) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:20
    #2
    Sencha skrev 2009-11-11 10:12:25 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet. Men utifrån det jag hört, så gissar jag på att man kommer att följa flickans tillväxt noga med UL. Om hon fortsätter att växa någorlunda vill man säkert att hon får vara kvar i magen så länge som möjligt, men om tillväxten avstannar eller hon till och med minskar i vikt så kommer man förmodligen att plocka ut henne.
    så dom kan alltså inte se på ul om navelsträngen inte är helt okej?
  • Anonym (kompi­s) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 11:32
    #5
    Anonym skrev 2009-11-11 10:35:19 följande:
    Hej!När jag hade 4 veckor kvar av graviditeten,så fick jag gå på tillväxt ultraljud.Magen hade inte växt någonting på flera veckor.Allt så JÄTTEBRA ut sa barnmorskan på ultraljudet,han vägde ca 4 kg.Men magen fortsatte att stanna i "växten",och 2 veckor innan bf,så föddes min son.Snacka om att man blev förvånad när han hade en ÄKTA KNUT på navelsträngen.Och han vägde bara 3500 så han hade gått ner rejält i vikt sista tiden,stackars plutten=) men som sagt,det är ju jätteviktigt att dom kollar upp din kompis noga,och att det är en LÄKARE som gör det i stället för en barnmorska.
    måste bara citera att det är min kompis bebis först;).
    sen ja, de var en läkare som kollade förra veckan, o en bm som pratade igår..o nästa vecka är det en läkare till som ska kolla.
    för övrigt är hennes mage normaltstor..sf måttet är över medelkurvan (30cm i vecka 29+) men bebisen väldigt liten...
  • Anonym (kompi­s) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 11:15
    #7

    Anonym (Bra med koll) skrev 2009-11-13 11:08:06 följande:


    Hej! Jag har haft dåligt flöde i navelsträngen vid troligen alla mina graviditeter (5st) o har fött små barn varje gång. Mina småttingar vägde 2990, 3200, 2864, 2380, 2280gr. Man kan ha olika "klasser" på sitt flöde. 0=bra, 1= ok men påverkat, 2= så gott som inget flöde. Flödet kollas med vul o man får se flödet i form av färger (blått/rött) o med hjälp av det räknar läkaren/datan ut hur bra flöde man har. De två senaste graviditeterna har följts upp 3gr/vecka med flödesmätningar o fostervattenkoll fr v.28 ungefär. Dottern föddes nån dag efter bf o vägde 2280gr men mådde bra o ökade fint i vikt. Min son fick jag sättas igång 16 dagar innan bf pga dåligt flöde klass 2 o lite fostervatten. Det visade sig även att sonen hade DS. Blev Neo vård pga att han var lite slö o inte kunde hålla värmen men efter 10 dar blev vi hemskickade o han mår kanon o ökar enormt i vikt. Så hon kommer att få gå på kontroller o kolla flöde o blir det klass 2 flöde kommer troligen bebisen att tas ut. Men annars vill gärna läkarna ha kvar bebisen då den mår som bäst i magen. MEN det brukar gå bra o det är ju kanon att hon blir kollad noga!  Lycka till!
    åhh tack så mkt för ett så bra svar :), jag kan uppdatera i denna tråden igen efter min kompis varit på sitt UL, hon ska dit på onsdag! (18e)

    får hoppas de ser fint ut!
Svar på tråden dålig näringstillförsel i navelsträngen