• Konichiwa

    Vad gör ni alla miljoner dagar när ni väntar?

    Inspirerad av tråden "Vad gjorde ni första dagen hemma?" startar jag denna. Den andra tråden är inspirerande att läsa men för oss som ännu inte fått barnbesked känns det kanske ännu lite avlägset. Jag tänkte att vi här kunde tipsa varandra om saker man kan göra för att tiden ska rinna lite snabbare så vi glömmer att vi vääääntar...

    Jag vill höra alla idéer på sysselsättning som ni har - allt från era pågående renoveringsprojekt (vi ska ta tag i badrummet) till handarbeten (jag har lärt mig virka) och annat smått och gott! Ös på!

    Jag kan också tipsa om denna sida i fall fantasin tryter: www.365saker.se/

  • Svar på tråden Vad gör ni alla miljoner dagar när ni väntar?
  • Vimsa2

    Pluggade 3 år på högskola. Tiden gick fort och det var kul .

  • Spökdjuret

    Jättekul med denna tråden!
    En sak som jag tycker är kul att göra under tiden man väntar på bb är att få kontakt med andra i samma situation. =)

    Mitt tips är att boka in lite kul aktiviteter med jämna mellanrum, så att man har något att se fram emot.
    Det kan vara allt från konserter, bio, ta sig en "ledig dag" från jobbet och bara hitta på något kul tillsammans.
    Jag försöker också att lära mig lite om både språket och landet.
    Titta på olika boendealternativ på stället och saker man vill uppleva under tiden man är där.

    Som sagt jätte kul att det startas en sån här tråd, jag tar också gärna emot lite fler tips på bra sysselsättning! =)

  • Vilhelms mamma

    Vi planerade in allt sånt vi ville hinna med "utan barn". När akten var skickad så bestämde vi att vi skulle åka på festival och bo i tält ( för sista gången), boka en fotbollsresa till London samt att göra i ordning ett barnrum.Nu hann vi inte ens göra barnrummet för barnbeskedet kom bara tre veckor efter det att akten landat i Polen. Annars tror jag att det är bra att planera in "vuxengrejer" sånt man kanske velat göra men inte riktigt hunnit med eller att det helt enkelt aldrig blivit av tex resa, gå på evenemang, hälsa på vänner / släkt som man inte träffar så ofta, utbilda sig etc. Ett tu tre så får man det efterlängtade barnbeskedet och helt plötsligt är man en familj och då har man helt andra förutsättningar och får göra andra prioriteringar i livet. Rockfestival i tält är väl inget som ligger högt på vår prioriteringslista numera =).
    Nu väntar vi på att göra utredning för barn nr 2 och även om tiden går betydligt snabbare nu när vi är en familj så planerar jag att hinna med att gå en utbildning under tiden vi väntar... Plus att vi köpt ett nytt hus som saknar kök så mycket tid lär läggas på flytt o renovering =).
    Att lära sig om landet kan också vara en god idé. Vi hade ambitiöst laddad hem en språkkurs på polska men hann inte lära oss ett enda ord tyvärr vilket märktes då typ en enda person kunde engelska på
    barnhemmet.

  • Namaste72

    Man borde vaccinerat sig i god tid {#lang_emotions_yell} (se min tråd...)


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Konichiwa

    Jag har gått en kvällskurs under hösten. Det var riktigt bra faktiskt - tiden rusade i väg!

  • JAG är BÄST

    Vi tapetserade om -rummet, tapphus å hall uppe.
    Å jobbade å jobbade å jobbade ,,städade, städade å tvättade å tvättade ta mig fan allt som gick att tvätta i tvättväg

    Efter att vi fått BB så gjorde vi trollets rum akut en vecka före vi skulle ner på första resan till Polen,, för det är en ide att ta med sig kort på hemmet å saker som är" lätt igenkännliga",,,,så som fonsväggar, trollets rum, kök, huset utifrån,,bilen,, TV,, på oss själv + katten, soffan å så,,, å gjorde ett minialbum till trollet som vi lämnade kvar som han kunde bläddra i efter att vi åkt hem.

  • JAG är BÄST

    Vad jag tänker på nu vad man borde ha gjort var att man kunnat gå typ en kvälls kurs å lärt sig lite polska så man förstår lite av vad dom säger. Man är lite utlämnad här måste jag säga.

    Å, dom är inge bra på engelsa heller,,,så det är svårt att göra sig förstådd här nere i Polen.

    Så ett tips,, kanske gå en kvällskurs å läs lite av det språk som ert land har som ni adopterra ifrån.

  • Sally

    - Jag och min man körde svenska klassikern (nästan i alla fall - vi gjorde Lidingöloppet, Vätternrundan och Vansbrosimmet, men slutade mitt i skidåkningen - shit vad tufft det var, så 3,5 av 4 grenar i klassikern i alla fall)

    - Jag sydde ett lyckoönskningar lapptäcke åt det kommande barnet

    - Jobbade en hel del och blev klar med en massa olika projekt där

    Man kan kanske plugga språket i det landet? (Det gjorde inte vi, men det hade inte varit dumt)

  • Melker

    Vi håller oss sysselsatta med renovering av huset. Vi har anmält oss till 48-timmarslistan nyligen och jag kan knappt tänka på annat så nu har vi dragit igång en hel rad med projekt inomhus; måla trappa, slipa golv på övervåningen m.m Måste verkligen hålla mig sysselsatt för att skingra tankarna.

    Jag och min syster håller på med tjejklassikern, det är ett bra sätt att fokusera på något annat.

    Skulle kunna tänka mig att gå på kvällskurs för mandarin men vissa säger att det skiljer sig så i landet med språket att det inte är någon mening. Någon som har erfarenhet av det?

  • Ung singel

    Mitt tips på tidsfördriv är att läsa böcker! Inte bara om adoption, utan all möjlig skönlitteratur. Det tänker jag göra, anar att det kan bli betydligt mindre tid över till sånt när barnet väl har anlänt;)

  • Längtande mamma

    Lär mig just nu Photoshop Elements för att få riktigt snygga bilder tills vi ska skicka iväg till något land samt i landet och på vår framtida knodd. Det tar mycket tid och funderande och trixande så kvällarna rinner iväg utan att man tänker på det!

    Sen har jag lite olika sätt att se på olika tidsperspektiv. T ex så har vi ett stort vägarbete i närheten av där vi bor som enligt skylten ska vara färdigt i maj 2011, så mina tankar går då så att vi borde vara hemma med ett barn innan dess (eller åtminstone mycket nära) så varje framsteg de gör i bygget ser jag som ett framsteg i vår process! Det blir liksom mer konkret än att bara kryssa dagar i en kalender...

  • hjärtrud

    Jag dansar magdans en gång i veckan och har blivit riktigt biten. Vi snickrar en övervåning på huset från grunden. Går in i allt från lutning på avloppsrör till dimensioner på virke och tjocklek på isolering. Borde kanske förbereda resan men nu är vi inne på 7 månader efter BB (den 25 november) lilltjejen fyller två år samma dag och hon är där och vi är här. Det finns inga tecken på RB men inga negativa tecken heller, det bara är väntan på att proceduren framskrider i oförutsägbart tidsperspektiv. Vi ser även på tv-serier på DVD, helst bra och med många avsnitt då kan vi få tiden att gå den timmen utan att fundera. Vi ser ett avsnitt varje kväll efter att vi gjort lite på renoveringen, det skapar lite ordning och förutsägbarhet i vakuumet av väntan.

  • skogstjejen19

    Vi renoverar på huset, men snart är det klart.
    Funderar på att kanske flytta till ett annat hus, så man får att göra ett tag till.

    Och det behövs ju mer tid att göra saker på, som köerna ser ut nu.

    Synd bara att pengarna inte räcker till att lyxrusta huset.
    Nu är det rust men inte topplyxigt.

    När vi började med adoptionen,
    så var vi säker på att ett halvår efter vi var klar med utredningen, skulle vi få skicka papperna,
    sen blev det ett halvår till, sen ett halvår till och ett till och ett till och nu verkar det bli ännu ett halvår till.
    Suck.......

  • Mimab

    Hej!

    Denna är vår andra adoption och vi har nu väntat 43 månader (Kina). Förutom att leva som familj med vårt första barn från Kina, så har jag ägnat tiden åt att fixa gamla fotoalbum, redigera videofilmer, sytt barnkläder, vi har renoverat hemma, skriver dagbok om väntan + om det barn vi har, bloggar, jobbar, umgås med vänner osv.

    Det är bra att passa på att göra sånt man inte kan göra senare som par, det lär nog dröja innan man ordnar med barnvakt. Så, weekendresor, teaterbesök osv kan ju vara bra att ha hunnit göra. Visst, man kanske gjorde sånt även innan man funderade på att bilda familj, men det går att göra under väntan också. Läsa på om adoption, anknytning, info om landet (om man valt land) och utbilda släkt och vänner om adoption kan vara väl investerad tid.

  • Cessie

    Vi köpte en sommarstuga på västkusten som vi håller på att göra om till fritidshus (vinterbonat). Så vi kan vara där året om och mysa och promenera utmed havet (helt underbart). Maken bygger och jag planerar inredning och homestylar

    Jag virkar dukar och djur, läser böcker, korsord, spelar på min keyboard. Tar hand om vår hund. Dansar två gånger i veckan i 3*60 minuter. Jag bakar bullar och bröd.

    Jag är på maken om att göra om vårt kök helt genom att riva bort en vägg och en toalett (vi har idag 3 toaletter och dusch+bastu) så jag tror vi klarar oss utan denna toaletten ...

    Vi reser gärna till Thailand som backpacker, hoppas vi reser 2011 i februari OM vi då inte har blivit tre. Annars säger jag inte nej till en resa nu i februari...hehehe...Annars går det bra med en skidresa till Trysil....Jag drömmer på allt för att klara av denna långa väntan. Vi har "bara" väntat i 43 månader på vår guldklimp.....

    Jag har läst om vårt land, anknytning och försökt utbilda familj och vänner om adoption men det går trögt..... ......


     


     

Svar på tråden Vad gör ni alla miljoner dagar när ni väntar?