• alisha
    Äldre 3 Oct 12:10
    2048 visningar
    4 svar
    4
    2048

    tvillingar 5 månader

    mina tvillingar blir om en vecka 5 månader
    ja undrade va era tvillingar gör/gjorde vid den här åldern.....
    hur dom sover?
    hur ofta dom äter?
    hur ser eran dag ut?
    va äter dom och hur mycke?
    berätta allt ni kan komma på... =)

  • Svar på tråden tvillingar 5 månader
  • Umebos­hi
    Äldre 3 Oct 13:17
    #0

    Mina blev 5 månader igår, faktiskt...

    De sover natt mellan 19:30 och 05:30 ungefär, då de får en flaska välling och sover till 08:00. Sover även några tupplurar om dagarna + en längre middagsvila efter lunch.

    De äter ungefär som oss, frukost (gröt), lunch (välling) och middag (mat). De får välling innan de somnar kl 19:00.

    Våra dagar är rätt lugna, i alla fall för det mesta! Det blir inte så mycket action med fyra små att klä och få ut... De äldre går 5 timmar varannan dag på dagis, då brukar jag försöka ta längre raska promenader med de mindre.

    I övrigt gör de inte så mycket, de ligger på golvet eller sitter i sina babysitters och studerar omvärlden och biter på allt de får tag i

  • neanor­a
    Äldre 3 Oct 17:35
    #0

    Mina tjejer somnade/somnar kl 19.30-20.00 och sov till kl 24 ungefär då de fick liten slurk bröst och sov vidare till kl 04.00 och åt lite igen. Kl 06.30 har det varit morgon för töserna helatiden.

    Vi började smått öva med smakisar vid fem månader. Men amning var nog det som gällde för töserna. Det tog ca en månad innan man kunde säga att de åt ngt annat än bröstmjölk. Ersättning eller välling har de aldrig accepterat att dricka, det är bara bröstet som gäller. Lite vatten från pipmugg har de dock druckit (de förstår sig ej på nappflaskan -är det ngt som man ska tugga på eller...) I dag äter de som oss ungefär, mårgonmål gröt, lunch mat, mellanmål frukt och middag mat och kvällsmål gröt och ammas fritt vid behov oftast efter måltider.

    Båda tjejer kunde svänga sig på mage och ställa sig i krypställning, på alla fyra. Nora började krypa efter midsommaren och nästa helg steg hon upp och stå med stöd. Nea däremot var nästan sju mån då hon började krypa. Vid 6 mån satt båda utan stöd.

    Tjejerna vaknar kl 6.30 och äter morgonmål. Vid 08.30 blir de trötta igen och tar en kort lur. Tobias hämtas från dagis kl 12.30 så man hinner inte så mycket på förmiddagarna. Kl 12 tar tjejerna liten tupplur ute i vagnen till ca 13.30 då passar jag på och ta en promenad med Jim, och vid 16.30 -18.00 samma sak. kl 19.00 badar vi och därefter är det sängen som gäller. På onsdagar går vi på babymusik och på lördagar på babysim.

    Ja det är ungefär så det ser ut hos oss. Jag tar mycket ensam hand om barnen för pappan jobbar en hel del. Alla barnen är jättesnälla så det löper väldigt smärtfritt.

  • alisha
    Äldre 4 Oct 10:22
    #0

    tack för era svar....... mina äter bara mat till lunch förtillfället men nu ska ja byta ut frukost också få se hur det går....
    ja vet inte vilket som e bäst att byta ut frukost först eller middag. mina barn äter ersättning så ja vill gärna få bort flaskan så fort som möjligt.
    hur gjorde ni??
    och när började dom med mat?

  • Äldre 13 Jun 15:58
    #4

    Mina tjejer sover frå 19.00 - 06.00


    Käkar ca var 3:e - 4:e  timme välling, byter ut två mål mot  mat en gång om dagen och gröt till kvällen.


    På tis - torsdagar lämnar vi storasystrarna på dagis 5 timmar, då brukar vi promenera så de små får sova en timme eller två ,och träffar mina vänner :) Sen lite lunch.  Eftermiddagarna blir ofta utelek, lekparkvistelse om vädret tillåter, annars innemys med pyssel och liknande tillsammans med de stora, de små brukar sova en timme till vid 14 -15 tiden, annars snurrar de runt lite på på en filt, gå stol eller bara sitter med i knäet.De har precis börjat sitta små stunder själva med, vilket både jag och de tycker är skönt :)


    16.30 kommer även pappan hem och leker med oss, då passar jag på att laga middagen och så i lugn och ro!

    Sen lite kvälls mys innan sänggående.

Svar på tråden tvillingar 5 månader