• Namaste72

    Panik om resevaccin Indien!

    Idiotisk som jag är har jag väntat in i det längsta med att vaccinera mig. Nu står jag inför en resa om 4 veckor och jag får panik för att jag inte hinner ta de viktiga vaccinen. Det ska helst gå 3 veckor mellan twinrix och svininfluensan! Åhhhhhhhhhhhh, hur kunde jag vara så korkad att jag väntade! {#lang_emotions_yell}

    Hur skulle ni gjort, skippat twinrixen (hepatit a+b) och bara tagit en dos av havrix (mot hepatit a), sen väntat 3 veckor och hoppats få svininfluensavaccinet precis innan resan? Vi måste ju ta dukoral också....helst igår...

    Eller tagit Twinrix nu och nästa dos om 1 månad och struntat i svininfluesan...vi vet inte ens om vi hinner få tillgång till vaccinet.

    Fasiken! Jag får PANIK!!!!!!! HJÄLP!!!!!!


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-13 13:52
    Jag har inte panik längre...bara vanlig adoptionsstress ha ha!
  • Svar på tråden Panik om resevaccin Indien!
  • Maja T

    Min otroligt omedicinska åsikt är nog den att om du ska skippa nåt av vaccinerna så är det nog H1N1-vaccinet. Blir du sjuk i hepatit är följderna långt mer allvarliga.

  • Josefina

    Jag hade absolut inte hoppat över svininfluensevaccinet om jag skulle ut och resa och absolut inte om jag hade hämtat ett barn.
    Det är även stora kontroller på vissa flygplatser om du är förkyld och har förhöjd temp då är chansen att du inte kommer med flyget. Jag har bara havrix och kommer forts bara ha det. Ducoral tar jag aldrig heller när vi reser så den kan jag inte råda till. Men absolut svinvaccin!

  • Ethi

    Men om det ska gå tre veckor mellan twinrix och svininfluensan och ni har fyra veckor på er, då hinner du väl? Dukoralen har jag struntat i och klarat magen varje gång... Fast kolera kanske faktiskt finns i Indien, eller är det bara mot turistmagen ni tänkte ta det? Mot den skyddar den ändå inte så värst... Av de jag känner som rest till Etiopien har nog faktiskt precis lika många som tagit dukoral som inte blivit sjuka. Jag tror mer på handsprit och goda-magbakterie-kapslar

  • Namaste72
    Maja T skrev 2009-11-13 13:33:21 följande:
    Min otroligt omedicinska åsikt är nog den att om du ska skippa nåt av vaccinerna så är det nog H1N1-vaccinet. Blir du sjuk i hepatit är följderna långt mer allvarliga.
     Tack! Nu har jag pratat med Capio Axcess (min virriga VC stressade upp mig totalt!). De sa att det räckte med 1 dos hepatit A ( eftersom vi ska vara i Indien så kort tid). Då kan vi ta den dosen nu direkt imorgon, samtidigt som vi tar dukoralen. Sen nästa dukoral inom 7 dagar. Sen vänta och förhoppningsvis ta grisen i slutet av v. 48 (när de under 40 år får ta)...

    Här har jag oroat mig över storlekar, det här är ju MYCKET viktigare (skäms...)
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Namaste72

    Tack för goda råd! Dukoralen vet jag inte egentligen...jag är världens fjomp när det gäller mat så jag lever nog på Nutella och kex under vistelsen... kanske kan skippa dukoralen?


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Namaste72

    Ehti: Min hjärna går på högvarv! Jag är inte rationell för fem öre just nu, ha ha...


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Josefina
    Namaste72 skrev 2009-11-13 13:41:16 följande:
    Tack för goda råd! Dukoralen vet jag inte egentligen...jag är världens fjomp när det gäller mat så jag lever nog på Nutella och kex under vistelsen... kanske kan skippa dukoralen?
    Skippa ducoralen. Ta med dej vanliga tabletter som finns på apoteket för diarre om du nu skulle bli sjuk. De är jätte bra.
    Var ska du i indien?
  • Namaste72
    Josefina skrev 2009-11-13 13:45:06 följande:
    Skippa ducoralen. Ta med dej vanliga tabletter som finns på apoteket för diarre om du nu skulle bli sjuk. De är jätte bra. Var ska du i indien?
     Kolkata. Vi kommer vara där 8-9 dagar. I stan, äta på hotellet osv. Jag har köpt en massa magmediciner + vätskeersättning + handsprit...
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Ethi

    Åh, då är du bara normal . Vi fick också lite vaccinpanik första gången och kunde inte BEGRIPA hur puckade vi kunnat vara som inte gjort det låååångt tidigare. De håller ju i 20 år liksom... Men vi hann fint, fast då var det ju ingen svininfluensa förstås.

    Men jag fortsätter att envisas... Varför kan du inte ta twinrix nu? *letar i minnet* Är det för att den ska fyllas på efter fyra veckor, eller hur var det nu... För då hinner du förstås inte med svininfluensan. *kollar i fass* Åhå, nä det går ju liksom inte att kombinera med tre veckors glapp till svininfluensan både före och efter...

    Haverix + svininfluensa skulle jag ta då, jag med! HepB är rätt svårt att smittas av och OM man blir smittad har man goda möjligheter att läka ut det och bli frisk, när man smittas som vuxen.


    Namaste72 skrev 2009-11-13 13:42:10 följande:
    Ehti: Min hjärna går på högvarv! Jag är inte rationell för fem öre just nu, ha ha...
  • ViljaDrömma

    Måste bara blanda mig i svininfluensedebatten. Jag har tagit vaccinet, 6 dagar senare insjuknade jag i.....svininfluensa!!! Blev då upplyst om att vaccinet tar 2 veckor på sig att börja verka fullt ut.

    Kan vara bra att tänka på....

Svar på tråden Panik om resevaccin Indien!