• ShadowPriest

    Folk kanske inte blir så sjuka av svininfluensan som sverige tror

    Det är sån panik med detta vaccinerande, men många många som vart sjuka har inte de symtomen som beskrivs som symtom, vissa har symtomen men blir inte alls så sjuka. Överdriver sverige?

    Tidningarna drar enbart upp de fall som INTE klarar sig, vad sägs om att dra upp de fall som KLARAT sig? Då skulle svenska befolkningen få en annan bild av svininfluensan....

  • Svar på tråden Folk kanske inte blir så sjuka av svininfluensan som sverige tror
  • Parenthood

    Eller så kanske folk blir sjukare än vad sverige tror, vad vet vi, ingenting just nu.

    Är det värt att spara 100 människoliv på att vaccinera större delen av befolkningen? Frågar man just dom 100 människorna är jag ganska säker på vad svaret blir, och deras anhöriga och vänner också.

  • logg81

    Vi blev inte så värst sjuka... Feber, ont i kroppen... osv... Vi hade en del av de typiska symptomen som står på 1177´s hemsida.

    Sanningen är ju att majoriteten kommer "överleva". Men vi matas med skrämselpropaganda i media.
    Man dör ju inte i influensan. Oftast får man komplikationer eller redan har ett nedsatt immunförsvar och det är klart man blir sämre då...

    Och människor dör varenda år i influensor... Varför pumpas inte de människornas öden ut i tidningarna?

    Att just detta virus satt eld i baken på alla människor förstår jag faktiskt inte. Det är ju bara ett i mängden...


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Bedhead
    logg81 skrev 2009-11-15 09:33:38 följande:
    Vi blev inte så värst sjuka... Feber, ont i kroppen... osv... Vi hade en del av de typiska symptomen som står på 1177´s hemsida. Sanningen är ju att majoriteten kommer "överleva". Men vi matas med skrämselpropaganda i media. Man dör ju inte i influensan. Oftast får man komplikationer eller redan har ett nedsatt immunförsvar och det är klart man blir sämre då... Och människor dör varenda år i influensor... Varför pumpas inte de människornas öden ut i tidningarna? Att just detta virus satt eld i baken på alla människor förstår jag faktiskt inte. Det är ju bara ett i mängden...
    Hade ni konstaterad svininfluensa?
  • iolanthe

    Jag tror det är som du säger, folk tror att man ska bli dödsjuka av svininfluensan, blir man inte det har man inte haft den.

    Dottern som är 3 år har haft alla tecken på svininfluensa, fick feber 40,2 på några timmar, spydde, lös i magen, grym hosta och värk i benen. Vi var till vc och läkaren ville ha en lungröntgen som var helt ok, och febern gick ner av sig själv sen. Men eftersom inga prover togs och hon blev frisk på 2 dagar så får jag alltid kommentaren att det var vanlig influensa. Inte vet jag ju heller vad det var, men eftersom vi åkte finlandsfärja 3 dagar innan hon blev sjuk och det var smockfullt med ungar kan hon ju ha plockat upp vad som helst.

  • Bedhead

    Jag tror det finns en fara i att många som varit febriga tror att de haft svinis och låter bli att vaccinera sig.

  • Marma
    logg81 skrev 2009-11-15 09:33:38 följande:
    Vi blev inte så värst sjuka... Feber, ont i kroppen... osv... Vi hade en del av de typiska symptomen som står på 1177´s hemsida. Sanningen är ju att majoriteten kommer "överleva". Men vi matas med skrämselpropaganda i media. Man dör ju inte i influensan. Oftast får man komplikationer eller redan har ett nedsatt immunförsvar och det är klart man blir sämre då... Och människor dör varenda år i influensor... Varför pumpas inte de människornas öden ut i tidningarna? Att just detta virus satt eld i baken på alla människor förstår jag faktiskt inte. Det är ju bara ett i mängden...
    pengar, pengar o åter pengar...typ....bara räkna på hur mycket medecinbolagen tjänat på detta vaccin...:-P
  • Omorfia
    logg81 skrev 2009-11-15 09:33:38 följande:
    Vi blev inte så värst sjuka... Feber, ont i kroppen... osv... Vi hade en del av de typiska symptomen som står på 1177´s hemsida. Sanningen är ju att majoriteten kommer "överleva". Men vi matas med skrämselpropaganda i media. Man dör ju inte i influensan. Oftast får man komplikationer eller redan har ett nedsatt immunförsvar och det är klart man blir sämre då... Och människor dör varenda år i influensor... Varför pumpas inte de människornas öden ut i tidningarna? Att just detta virus satt eld i baken på alla människor förstår jag faktiskt inte. Det är ju bara ett i mängden...
    Fast det där är ju ett stort missförstånd. De allra flesta kommer att bli normalsjuka som vid en vanlig influensa. Nej, vanlig influensa dör man i regel inte av, det är redan försvagade människor (vanligen äldre, kroniskt sjuka) vars kroppar inte klarar av påfrestningen som dör, alternativt att de klarar influensan men får en bakteriell lunginflammation i samband med influensan eftersom immunförsvaret är nedsatt då.

    De som dör av svininfluensan gör det för att de får en viral lunginflammation (av svininfluensaviruset så jo, det är influensan som dödar dem). Svininfluensaviruset (precis som spanska sjukan) kan fästa nere i lungorna till skillnad från vanliga influensavirus som bara fäster i de övre luftvägarna. Det är skillnaden. Av någon anledning drabbar svininfluensan unga människor hårdare än äldre och det är också ovanligt.

    Men som sagt, de allra flesta kommer att klara sig, och väldigt många kommer också att uppleva det som en "vanlig" influensa.
  • Purpurbräcka

    Varför skulle tidningarna vara intresserade av att publicera reportage om folk som är lite småkrassliga?

    "LISA 42 BORTA FRÅN JOBBET I TRE DAGAR"

    Är det en löpsedel som säljer tror du?

  • Majsan70

    Den stora skillnaden är ju att den här influensan slår annorlunda, att vi inget immunförsvar har mot den och att man ofta blir mer långvarigt sjuk av den samt att man troligare får den än den vanliga som man ju har ett visst försvar emot.

    Själv låg jag vansinnigt sjuk i 14 dagar. På de 14 dagarna förlorade jag massor av pengar dessutom. Min kollega låg i 6 veckor!

  • rosen76
    Bedhead skrev 2009-11-15 09:35:32 följande:
    Hade ni konstaterad svininfluensa?
    Suck. De tar bara prover på de som kommer in för allvarligare symptom om det misstänks vara svinflunsan, så därför har de nog inte konstaterad svinflunsa eftersom de var lite sjuka. Jag är nästan helt säker på att jag och min familj haft det, alla symptom man kan ha har vi haft fast olika från familjemedlem till familjemedlem. Jag blev lindrigast sjuk, dottern värst, men inte så hon behövde åka in till sjukhuset. Sjukhusen vill ju inte ha in folk som har flunsaliknande symptom bara för att de vill testa om det är svinflunsan, så det är ett stort mörkertal som garanterat haft/har den men inte får veta helt 100 eftersom de inte varit tillräckligt sjuka för att testas.
Svar på tråden Folk kanske inte blir så sjuka av svininfluensan som sverige tror