• Anonym (Dålig­t samvet­e)
    Äldre 17 Nov 19:36
    5040 visningar
    27 svar
    27
    5040

    Låna ut pengar till förälder?

    Jag kommer att skriva så anonymt som möjligt, för att inte bli igenkänd. Det är så att min förälder behöver låna minst 5000 kr. H*n har inte bett mig uttryckligen, utan jag har själv erbjudit mig att låna ut 2500. H*n lyckas inte få ihop de andra själv. Jag funderar på att be min sambo om dessa pengar - han får tillbaka dem nästa vecka, när föräldern får lön.

    Det h*n behöver pengarna till är väldigt, väldigt viktigt på ett personligt plan (inte medicinskt). Om h*n inte får dem så är det kört. Jag kan jämföra det med att h*n har en audition i Hollywood nästa vecka, och behöver pengar till resan - kommer h*n inte dit är det kört.

    Det handlar inte om något extraerbjudande på en tv/en plastikoperation/eller något annat 'materiellt', utan det är som sagt på ett personligare plan.

    H*n är dock redan skyldig oss pengar, 7000 till min sambo och över 100 000 till mig. För mig spelar de pengarna ingen större roll, bara vi får tillbaka lite då och då. H*n och mak*n ställer upp något enormt på oss, lagar alltid bilen, ska renovera huset, alltid flytthjälp, middagar, etc.

    Det som gör mig tveksam är att min förälder inte sparat själv - hur kan h*n då spara till nästa gång dessa pengar behövs (mars)? Och när får vi tillbaka våra pengar? Vi har det inte dåligt ställt, men inte jättebra heller.

    Hur skulle ni gjort? Lånat ut och gjort er förälder lycklig i några dagar, och sen oroa er för att ni behöver pengarna/föräldern inte får ihop till nästa gång/återbetalning av lånet själv?

    Jag är ledsen om det blir luddigt.

  • Svar på tråden Låna ut pengar till förälder?
  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:43
    #2

    Det finns förmildrande orsaker till detta, i mina ögon iaf. Dock har det ändrat på sig under det senaste året, h*n har blivit mycket bättre på att sköta allt vad ekonomi heter - bara detta h*n inte lyckats spara till. Och det är ju så viktigt.

    Vi sitter i fint hus och köper soffor för flera tusen, borde jag inte kunna låna ut lite till en förälder?

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:47
    #5

    Men jag kanske inte behöver låna ut i mars, de har som sagt bättre ekonomi nu. Detta är så svårt! Det handlar ju om något så viktigt för någon man älskar så mycket. Vi har en underbar relation, och alla pengar som jag lånar ut nu får jag tillbaka. Bara en gammal skuld de där 100 000.

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:48
    #6

    Sen är jag rädd att de ska tycka vi är snåla och gnidna när vi har möjligheten att låna ut... Ska åke hem imorgon, får se hur pass ledsen h*n är över att det inte finns pengar.

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:49
    #7

    Tack för svaren förresten!

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:54
    #12

    Tack för det saxon! Känns skönt att någon är på min förälders sida!
    Det har som sagt skett förändringarna i ekonomin, men jag skulle kanske kunna introducera en budget hemma hos dem? Vad tycker du man kan kräva för motprestation?

    Jag vet att jag skulle få tillbaka mina 2500, och min sambo skulle få sina 2500 nästa vecka redan. De gamla skulderna beror på saker som inte är aktuella längre.

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 19:57
    #13

    Jag resonerar som så att jag är under 25, har inga barn, har hela livet på mig att tjäna pengar, min sambo likaså. Mina förälder har inte haft det lätt i livet, ska h*n inte få en sista chans till att göra det som betyder så mycket?

    Jag är så kluven, det är liksom mina julklappspengar. Men jag älskar min förälder så!

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:04
    #17

    Zigge Macvack skrev 2009-11-17 20:00:37 följande:


    Men om du helt säkert vet att du får tillbax dessa 5tusen nästa vecka så ser inte jag några problem iaf. Jag har lånat ut pengar till mina föräldrar som haft kass ekonomi utan att tveka. de skulle absolut göra samma om de skulle behövas.
    Ja, jag vet ju att de skulle göra detsamma om situationen vore den omvända. Tack för dina ord. Får nog bara tillbaka 2500 till sambon isf, sen får jag stå med de 2500 utlånade tills... januari kanske?
  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:05
    #19
    Anonym skrev 2009-11-17 20:02:20 följande:
    Är du HELT säker att du komemr få tillbaka ALLA pengar ni har lånat till dina föräldrar??
    Helt säker kan man väl inte vara, antagligen inte. Men pengar är inte allt - förutom när man inte har några.
  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:07
    #20

    Usch, det är så svårt. Hade det rört något annat - förutom just DETTA - hade det inte varit aktuellt med ett lån. Jag har som sagt erbjudit mig själv, de frågade inte. Får se om jag frågar sambon.. Jag tror tyvärr inte han är så sugen på att låna ut...

  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:11
    #22
    saxon skrev 2009-11-17 20:09:29 följande:
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2009-11-17 19:54:38 följande: Ja, precis, kanske att ni tillsammans sätter er ner och gör en realistisk budget. Ser över de kostnader som finns, är det några de kan dra ner på eller förändra på ngt sätt? Vilka är inkomsterna varje månad, och se till att inkomsterna täcker utgifterna. Helst ska det ju bli lite sparande över, både till honom/henne själv som buffert för framtiden så att det här lånandet från dig upphör och även så att det går att börja amortera skulden till dig. Om du har sett lyxfällan så går det säkert att ta till en del tips därifrån. Sen kan ni kanske sätta er ner t.ex en gång i månaden och gå igenom hur månaden har varit, om han/hon har hållt budgeten. Om den överskridits, vad har det berott på, var det bara tillfälligt eller måste den uppsatta budgeten anpassas och justeras? Det kan vara jättebra att ha någon som hjälper och pushar en lite med sånt här.
    Tack för råden!
  • Anonym (Dålig­t samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:19
    #25

    Tack för alla svar! Ska sova på saken!

Svar på tråden Låna ut pengar till förälder?