• neenoo

    BF februari 2006 Stockholm del11

    Vi är ett gäng som hållit ihop sedan 2005. Här delar vi vår vardag.

  • Svar på tråden BF februari 2006 Stockholm del11
  • neenoo

    Jag hoppas jag fick iväg meddelandena om den nya tråden. Den gamla var ju stängd idag. Hade jag helt missat.

    Idag var det sol i ca en och en halv timme! Tjoho, va lite sol kan göra. Båda barnen var busiga och glada när vi klädde på oss på väg till dagis i morse. De senaste veckorna har varit gnällmornar.

    Igår satt jag med E i knät och pratade om hennes dag. Jag frågade om vad hon hade lekt och med vem. Hon är ju som hon är och hittar på säger ingen och skrattar. Jag frågar lite mer specifikt om hon brukar leka med den eller den på dagis. När jag kommer till en fyraårig flicka så låter hon helt annorlunda och säger: -Ja jag har lekt med henne. Men när jag lekte med dem (de är tre fyraåriga tjejer i ett litet "gäng") så skulle jag brinna.
    Jag: jaha det var ju en konstig lek.
    E: Jag tyckte inte om den leken.

    Jag ville inte fråga ut mer och pressa henne när hon berättat. Så jag frågade inte mer om det utan fortsatte med att fråga om hennes andra dagiskompisar.
    Jag tyckte det lät väldigt brutalt. Visst borde jag väl berätta det på dagis? Just nu är mitt förtroende för E´s fröknar rätt lågt då alla är nya och en hel del vikarier. Det hela känns väldigt olustigt.

  • Ninis

    Neeno,
    Tack för länken. Hade inte alls koll på att tråden hade stängts

    Jag tycker du kan nämna för personalen vad E sa, det låter ju lite läskigt.

    När jag frågar Engla vad hon ätit på dagis säger hon alltid "inget", och när jag frågar vem hon lekt med säger hon "ingen". Brukar fråga personalen hur dagen varit, annars får man leva i ovisshet


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Linusen

    Jag tycker självklart att du ska prata med personalen. Det kan vara ett missförstånd (som det nog va i ett fall som Måns var inblandad i, då jag kontaktade personalen) eller så är det ngt de behöver prata om eller jobba med.

  • alexandr

    Singhis: Vad jobbigt att behöva åka till SÖS men det verkar ju som att det är bättre nu, vad skönt. Det otäcka är ju att de verkar ha svårt i vissa fall att bedöma när det är skarpt läge. Tycker det låter som att båse ni och framförallt era kompisar inte riktigt fick en hundraprocentig bedömning. Konstigt att de tyckte att det var så osanolikt med svininfluensa, tycker aatt det inte står annat i aftonbladet

    Neenoo: Jag skulle nog höra med fröknarna. Man kan ju även luska lite genom att lite då och då fråga E om hon blivit osams med någon idag. Men bara sådär, utan att göra en grej av det. Då kanske man får lite mer info. Man kan ju också uppmuntra henne att säga ifrån om hon inte gillar en lek.

    Varken D eller maken reagerade på vaccinet. Typ ingen feber, ingenting. Jag var lite vissen 1-2 dagar, fast bara lite, sedan hade jag lite malande värk i ryggslutet.

  • neenoo

    Jag tänker prata med fröknarna. Men tänkte luska lite först. Men det är ett gäng riktigt starka tjejer som går på E´s dagis inklusive E så det blir nog bråk då och då kan jag tänka mig.

    Idag fick E sin andra dos och N sin första. Nu är hela familjen vaccinerad.

    Nu sover bägge barnen och P är på personalfest. Jag plockade precis fram en ny deckare och har Daniel Lanois "Shine" i högtalarna.
    Rätt avkopplande.

  • Skogsrå

    Neenoo, tack för länken! Håller med de andra om att du kanske borde fråga fröknarna på dagis om det som hänt. Och om det är ett gäng tjejer som håller ihop mot andra barn borde nog personalen försöka ta tag i det också.

    Var på bio igår och såg Bröllopsfotografen. Idag ska vi promenera lite i Vallentuna för att känna av hur det skulle vara att bo där... och så ska vi till fotostudion och ta fina magbilder. Minna är hos farmor o farfar.

  • Catten28

    hittat hit.

    linusen, jag tror inte att det är av sprutan mer att om man har en infektion i kroppen och sen tar sprutan så blir imunförsvaret lite sämre och då slår bakterierna till.

    igår lyckades jag blir matförgiftad oxå, åt en macka på subway och sen var det ingen rolig historia, jag fick åka hem från jobbet - tog taxi vågade inte åka komunlat och min mmamma fick hämta barnen för T var inte hemma.
    men nu mår jag bra. ska inte äta där mer.

  • Catten28

    singhis, va jobbigt med svininfluensa.
    det jag tycker att det är jobbit och inte veta om det är svinis man har eller om det är ngt annat.
    jag är inte helt bra från min bronkit, det känns som att jag andas genom en fuktig trasa ibland, men läkaren säger att det går över.
    Det har pågått ganska länge nu så det är ju inte något akut läge men det är ganska jobbigt, .

    som tur är är barnen på benen iallafall, sånär som på en inflamerad stortå på vivvan

    har sjukt sug efter hus nu. vill flytta

  • Catten28

    neenno, läste i vi förädrar om hur barn anpassar sig i leken för att få vara med,
    man kan vara träd eller brinna eller vara den som är död - om man är det mindre barnet bara man får vara med. prata med personalen tycker jag,

  • Linusen

    Catten
    att man kan bli sjuk av vaccinet om man har något i kroppen är jag med på Så är det nog.
    Jag vet inte om jag blev matförgiftad eller om det var en kräksjuka men jag blev risig igår. Först lös i magen sen kräktes jag några gånger. Mådde illa hela natten men spydde inte mer sen. Nu har Måns sagt att han har ont i magen och Olle har gjort en rejäl laddning i blöjan men peppar peppar så sover båda nu och verkar må bra.
    Jesper ville sticka iväg på bio men jag är rädd att Måns ska vakna och börja kräkas så han fick inte det.

Svar på tråden BF februari 2006 Stockholm del11