• EmOtob

    Gravid - ska du ta Sprutan mot Svinis?

    Plussade förra onsdagen och undrar nu hur jag ska göra med sprutan mot svinis om jag ska ta den eller inte?

  • Svar på tråden Gravid - ska du ta Sprutan mot Svinis?
  • ÄngelnDennis

    Hade jag varit i början av graviditeten hade jag INTE tagit den.

    Nu är jag gravid i vecka 30 och ska ta den.


  • Mariace

    Jag tog min i torsdags och var då i vecka 11+6. Har velat jättemycket innan, men nu efteråt känns det bara skönt.

  • EmOtob
    ÄngelnDennis skrev 2009-11-23 18:17:36 följande:
    Hade jag varit i början av graviditeten hade jag INTE tagit den. Nu är jag gravid i vecka 30 och ska ta den.
    jag är i vecka 5 så det känns inte helt bra och ta den utefall det skulle hända något.. Kan man ta den senare?
  • EmOtob
    Mariace skrev 2009-11-23 18:18:52 följande:
    Jag tog min i torsdags och var då i vecka 11+6. Har velat jättemycket innan, men nu efteråt känns det bara skönt.
    Okej!!! Kännde du av några symtom eller?
  • Kya

    Innan vecka 18 skulle jag inte ta det, och innan vecka 12 skulle det inte ens få ske med tvång.

    jag är i vecka 30 och ska ta sprutan imorgon, efter mkt velande fram och tillbaka. vi ska ta hela familjen.


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • EmOtob

    Jag vill ta den!! Men rädd för att riskera något nu i början så här!!

  • EmOtob
    Kya skrev 2009-11-23 18:21:11 följande:
    Innan vecka 18 skulle jag inte ta det, och innan vecka 12 skulle det inte ens få ske med tvång. jag är i vecka 30 och ska ta sprutan imorgon, efter mkt velande fram och tillbaka. vi ska ta hela familjen.
    Nej jag ska nog vänta tills vecka 18 tror jag med.. Men kan man ta den senare eller? har ingen koll alls på den här svinisen? Meningen var ju att jag inte skulle ta den alls. men nu när jag vart gravid ändra det sig!!
  • Mariace

    Jag fick ont i armen var lite hängig på lördagen efter, nu är allt som vanligt och det känns framför allt tryggt. På mitt MVC så sa min bm att jag fick ta när jag kände att jag var redo. de hade sparade doser som de kunde blanda, jag var liksom inte den enda som velat och sen bestämt mig. Kolla hur det är vid dig

  • EmOtob
    Mariace skrev 2009-11-23 18:22:35 följande:
    Jag fick ont i armen var lite hängig på lördagen efter, nu är allt som vanligt och det känns framför allt tryggt. På mitt MVC så sa min bm att jag fick ta när jag kände att jag var redo. de hade sparade doser som de kunde blanda, jag var liksom inte den enda som velat och sen bestämt mig. Kolla hur det är vid dig
    Tror jag ska kolla upp det mera faktiskt!! Hon jag prata med idag sa att det är ens eget val och sen sa hon inget mer!! fick inga bra svar av henne kännde jag!!
  • Tuschaa

    Jag är gravid i v.9 och har betsämmt mig før att inte ta den alls..
    iafall som jag känner nu.

  • Kya
    EmOtob skrev 2009-11-23 18:22:27 följande:
    Nej jag ska nog vänta tills vecka 18 tror jag med.. Men kan man ta den senare eller? har ingen koll alls på den här svinisen? Meningen var ju att jag inte skulle ta den alls. men nu när jag vart gravid ändra det sig!!
    jo för säkerhets skull skulle jag göra det. det är så mkt viktigt som händer de första veckorna och det känns dumt att äventyra något i onödan. du tillhör ju egentligen inte en riskgrupp som gravid förrän du är i tredje trimestern, så du behöver verkligen inte oroa dig än.

    du ska ringa och prata med ditt vc, tycker jag! eller mvc. nog ska det finnas möjlighet att vaccinera sig om några veckor, vaccineringen kommer nog pågå hela vintern för de vill ju att så många som möjligt ska ta det.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • EmOtob
    Kya skrev 2009-11-23 18:26:45 följande:
    jo för säkerhets skull skulle jag göra det. det är så mkt viktigt som händer de första veckorna och det känns dumt att äventyra något i onödan. du tillhör ju egentligen inte en riskgrupp som gravid förrän du är i tredje trimestern, så du behöver verkligen inte oroa dig än.du ska ringa och prata med ditt vc, tycker jag! eller mvc. nog ska det finnas möjlighet att vaccinera sig om några veckor, vaccineringen kommer nog pågå hela vintern för de vill ju att så många som möjligt ska ta det.
    Precis så jag väntar nog ett tag i alla fall tills jag kommit längre in i graviditeten vill inte riskera något nu känner jag, som du säger mkt som händer som första veckorna!!
  • EmOtob
    Tuschaa skrev 2009-11-23 18:26:07 följande:
    Jag är gravid i v.9 och har betsämmt mig før att inte ta den alls..iafall som jag känner nu.
    Okej!!
  • Kya
    EmOtob skrev 2009-11-23 18:29:13 följande:
    Precis så jag väntar nog ett tag i alla fall tills jag kommit längre in i graviditeten vill inte riskera något nu känner jag, som du säger mkt som händer som första veckorna!!
    jo precis, men jag tycker du kan ta och ringa ditt mvc så snabbt som möjligt, och fråga om de vet hur länge vaccineringen kommer pågå.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • EmOtob
    Kya skrev 2009-11-23 18:30:42 följande:
    jo precis, men jag tycker du kan ta och ringa ditt mvc så snabbt som möjligt, och fråga om de vet hur länge vaccineringen kommer pågå.
    ja det ska jag göra !!!
  • Avelyn

    Jag tog min spruta i vecka 28. Det var då de började vaccinera i min stad. Jag hade inte tagit något annat beslut vilken vecka jag än skulle varit i.

  • Giiaa

    hej. Jag är i vecka 12, jag ska inte vaccinera mig. kankse mer mot slutet om svininfluensan fortfarande härjar.

  • Helena m Adrian Nov 02

    Precis min tanke i nuläget.. Bor i stockholm och härär det MÅNGA runt omkring mig som har börjat få svinisen och folk blir duktigt sjuka så eg funderar jag på att gå och ta den imorrn (de kör vaccinering varje torsdag)

    Samtidigt är det ju det där med att ta den i början av graviditeten.. Hmm.. Å andra sidan, ska vi vänta till vi är i vecka tolv så är ju risken väldig stor att man hinner bli sjuk innan dess, då de tror att det kommer peaka strax innan jul.. Tuffa beslut..

Svar på tråden Gravid - ska du ta Sprutan mot Svinis?