• tildesmamma

    Influensavaccination?

    Hej!

    Ni som har BF i juni, har ni vaccinerat er mot svininfluensan? I såfall vilken vecka var ni när ni vaccinerade er?
    Är själv i v 14 och funderar på att vaccinera mig.

    Tacksam för svar......

  • Svar på tråden Influensavaccination?
  • 3flickor

    Hej!

    Jag har sedan september själv velat fram och tillbaka om jag för huvudtaget ska vaccinera mig... (då var jag inte gravid). Lät mina tre tjejer (3,5 o 14) vaccineras sig på BVC (smidigt). Sedan blev jag gravid och då hamnade jag ju helt plötsligt i "riskgruppen". Brukar aldrig annars få influensa.... blev inskriven i v.10 på MVC och min barnmorska tyckte jag skulle vaccinera mig... jag frågade om jag inte borde vänta till lite närmre v.20... men det tyckte inte hon. I vissa län i Sverige går de nämligen ut med rekommendationer att vaccinera sig runt v.20... Jag tänkte själv att det kanske var bättre att vänta tills alla organ var "färdigbildade". Å andra sidan kanske det är bättre att ta vaccinet så tidigt så fostret inte än får sin näring från moderkakan utan från gulsäcken... ja ja, jag är inte utbildad inom området så detta är bara mina egna funderingar.

    Sagt och gjort så blev jag i alla fall vaccinerad på MVC i v.10. Blev skitdålig och låg till sängs i 4 dagar (kan inte minnas när jag var så dålig sist!). Ont i armen var en bisak jämfört med feber, frossa, nackstelhet och en fruktansvärd huvudvärk.

    Hade ångest över lilla fostret när jag mådde dåligt. Min magkänsla hade sagt att jag skulle vänta och ändå tog jag vaccinet. Av erfarenhet vet jag att jag borde litat på min magkänsla och det är nog det enda råd jag kan ge dig!

    Nu känns det ändå skönt att jag är vaccinerad och inte behöver fundera på influensan och dess farliga följdsjukdomar. Vem vet, kanske ökar antalet smittade och döda under vintern och då tror jag fler hade önskat att de var vaccinerade.

    Tror inte att du blev mkt klokare av detta inlägg men jag förstår att du funderar....

    Lycka till!

  • Sandroella

    åhh jag vet inte vad jag ska göra. Ska man eller ska man inte ta den!!!!

  • Hanna1987
    Sandroella skrev 2009-11-25 21:16:24 följande:
    åhh jag vet inte vad jag ska göra. Ska man eller ska man inte ta den!!!!
    Jag är nu gravid i V.16 och har inte vaccinerat mig.. Jag tkr de verkar för osäkert och så.. Blev inskriven på MVC i V.13 och då fick jag lite information om vaccinet på papper.. Men min åsikt har inte ändrats.. Som dedär med magkänsla.. jag vill inte riskera att ngt går snett med min lilla bebis som inte kan försvara sig där inne.. Har två MF i bagaget med och vill inte få ett till pga nåt vaccin som man kan undvika..
  • Giiaa

    jag är i vecka 16 nu, och tänker absolut INTE vaccinera mig.

  • Fille Fjonkan

    Jag är i v 14 och har astma, men tänker inte vaccinera mig. Smittrisken kommer inte vara särskilt stor när jag är höggravid och graviditeten i sig faktiskt utgör en risk i samband med svininfluensan.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Aurora Borealis

    Jag har vaccinerat mig, men jag är nu i v.29 så det är ju mycket senare.
    Vad jag har fattat det som så är gravida mer utsatta eftersom lungorna blir angripna av influensan och som höggravid har lungorna redan mindre plats. Om man bara är i v.10 så tror jag inte att man är mer utsatt än någon annan frisk person och att man isåfall kan vänta till senare i graviditeten med att ta vaccin. Men jag är ju inte nån läkare eller så utan detta är bara hur jag har uppfattat det.

    Jag kom fram till att jag ville ta vaccin eftersom jag tänkte att jag kanske blir jättesjuk av influensan och bebisen får syrebrist (skräckscenario jag vet) och eftersom läkare rekommenderar det och jag vill inte vara ansvarig om min bebis blir jättesjuk, bara för att jag inte ville ha vaccin.

    Bebisen i magen ska ju få ett visst skydd genom att mamman vaccinerar sig också. Men om du ska ha bebis först i sommar så borde ju den värsta epidemin gå över.

Svar på tråden Influensavaccination?