• ME 71

    48-timmarslistan

    Hej

    Vad är det som gäller vid 48-timmarslistan? Hur lång tid har man på sig att tacka ja (eller nej) till barnet? Hur lång tid har man sedan på sig tills man lägger rehablistan på lådan? Ska en läkare vara med att skriva rehablistan? Hur lång tid tar det för listan att hamna i Kina, antar att den ska vara framme på 48-timmar?

    Många frågor från mig som lite missuppfattat 48-timmar till att man har 48-timmar på sig att bestämma sig för barnet...eller?

    Tacksam för "utredning" av mina frågetecken

  • Svar på tråden 48-timmarslistan
  • Vimsa2

    Japp, 48 timmar på sig att bestämma sig om man vill adoptera barnet eller ej. Adoptionsföreningen "låser" barnets akt på listan i 48 timmar, så ingen annan organisation kan se barnet under den tiden, sedan efter 48 timmar om man ej tackat ja, så blir akten synlig igen och andra organisationer kan blocka akten. Rehabplanen har man sedan någon vecka på sig att göra.

  • basketmia

    Vi fick en son via 48-timmarslistan i somras och vi hade inte 48 timmar på oss att bestämma oss. Vad jag vet så måste även översättningen hinna ske inom dessa 48 timmar. Vi fick telefonsamtalet 09.26 på morgonen på tisdagen och var tvungna att bestämma oss före lunch dagen efter. FFIA är vår organisation. Vi skickade in behandlingsplanen samtidigt som vi tackade ja och om jag tolkar informationen på FFIA's hemsida rätt är det inom 48 timmar man måste skicka in behandlingsplanen. Vi hade färdiga behandlingsplaner för de diagnoser vi kunde tänka oss och fyllde i stort sätt bara i vår sons namn och ändrade hon/han till han där det behövdes. Vi skrev behandlingsplanerna själva. De behöver inte skrivas av en läkare.

  • ME 71

    Tack för era svar, det kanske är lite olika för olika org/länder!? Men hur skriver man en behandlingsplan, finns det någonstans man kan se ett exempel? Vi har naturligtvis kollat upp de olika diagnoser vi valt, men exakt vilken behandling som medföljer är ju svårt att veta.

  • Melker

    Jag håller på med en behandlingsplan nu. Vi fick en mall att gå efter från vår organisation (Ffia) där står det vilka punkter som ska vara med. Dessa informationsblad finns att hämta på deras hemsida. Vilken organisation är ni medlemmar i?
    Behandlingsplanen ska i stort sett vara färdig när man får en förfrågan om ett barn. Vi har varit i kontakt med några läkare och skrivit det i behandlingplanen och vilka resurser som erbjuds här m.m och att vi har fri läkarvård och dylikt. Även att man kommer att vara föräldraledig med ersättning. Erfarenheter och vilket stöd man har från familj m.m men som sagt det står ganska tydligt i alla papper man får från organisationen.

    Lycka till!

  • chatnoir

    Vi fick en mall från vår organisation (BV), så det var inte svårt att skriva rehab-planen. Vi hade inte 48 timmar på oss att bestämma oss, rehab-planen skulle vara klar och översatt i Kina inom 48 timmar, så vi hade knappt ett dygn på oss. För oss var det inte svårt att bestämma oss angående sonen. Han hade LKG, vilket vi hade kryssat för som ett SN vi kunde tänka oss. När de ringde om sonen fick vi barnbesked, helt enkelt. Vi behövde inte ställa oss frågan om vi ville ha honom eller inte, det var helt självklart. Lycka till!

  • Vimsa2

    ME 71 skrev 2009-11-27 08:30:52 följande:


    Tack för era svar, det kanske är lite olika för olika org/länder!? Men hur skriver man en behandlingsplan, finns det någonstans man kan se ett exempel? Vi har naturligtvis kollat upp de olika diagnoser vi valt, men exakt vilken behandling som medföljer är ju svårt att veta.
    48 timmarslistan finns bara i Kina.
Svar på tråden 48-timmarslistan