• Henen
    Äldre 26 Nov 12:56
    35604 visningar
    41 svar
    41
    35604

    dödsbo?! räkningar

    Jag är inte så insatt och måste därför fråga då jag tycker det är så lurt.. hur funkar det när en person går bort? Som min sambos pappa tex som sorgligt nog gick bort i oktober och min stackars sambo fick fixa i princip allting själv...

    Det jag undrar över är om han verkligen behövt betala alla räkningar som kommit till hans pappa efter hans död? För det har han gjort. Så pass att vi nästan inte klarar oss själva denna månad för att han legat ute med dessa pengar. Borde man inte få hjälp från någonstans med sånt? Man hör ju bara hur dumt det låter själv när man säger det... varför ska man behöva betala räkningar för en person som inte finns längre? Sen detta med bergavningen?! Det har ju kostat skjortan det med. När får han tillbaka dom pengarna isåfall och hur? Ska på bouppteckning om 2 helger......

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden dödsbo?! räkningar
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:14
    #5
    farytale skrev 2009-11-26 13:04:18 följande:
    När min svärfar dog för 10 år sedan, betalde vi hans räkningar med de pengar han hade på sitt konto. Han hade något litet elloslån som vi betalde när bouppteckningen var klar (efter att varit i kontakt med ellos, för att se om det blev pengar kvar till lånet) Vi fick en fullmakt att använda oss av hans konto för att betala räkningarna. Även begravning och sten betalades av hans pengar. Vi låg inte ute med en krona av våra egna pengar.De räkningar som kom iefterhamd var ju hyran , elen och sådan saker. Alla abonemnag på tidningar osv ringde vi och sa upp. Har din svärfar pengar på kontot så ska räkningar och sånt betalas med dom medlen. Det låter i allafall tokigt i mina öron att din sambo ska ta saker ur sin egen ficka. Din svärfar måste ju haft någon inkomst?
    Precis min mening. Han hade sin pension vad jag vet och sånt. Men dagen efter hans död var min sambo på hans bank och ja, ville låsa allt som gick ut på autogiro och för att försöka se om han hade något sparkonto osv. Men han fick ingen tillgång till det för det inte kommit in i bokföringen att han avlidit än. Sen skulle dom ringa. Men dom gjorde aldrig det.
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:22
    #8
    Kjell2 skrev 2009-11-26 13:10:10 följande:
    Kan bara tillägga att det gäller att snabbt stänga av alla abonemang mm så att räkningarna slutar komma. De flesta företag är extremt tillmötesgående när det gäller dösfall.Sen är det, som andra skrivit, dödsboet som skall stå för kostnader. Begravningen kan betalas av dödsboet. Finns det inga tillgångar där är det upp till de anhöriga att välja hur dyr begravning och hur den skall betalas.Väldigt ofta finns det någon form av livförsäkring som kan användas till begravningskostnader.Om ni din sambo betalt alla räkningar se till att han dokumenterar allt noga och får tillbaka det från dödsboet./Kjell
    Jo vi ringde i princip alla ställen vi visste om redan samma dag. Så allt var färdigt på säkert bara 2-3 dagar på den vägen iallafall.
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:31
    #12
    farytale skrev 2009-11-26 13:24:56 följande:
    Det var nog begravningsbyrån som hjälpte oss med fullmakten.
    Ja, typiskt att man inte visste det. Jag har inte så stor koll för jag har bara sett på från sidan. Han är lite av en stolt "klara-allting-själv" karl så han släppte inte riktigt in mig på dödsbo/räknings-delen. Hursomhelst har han redan betalat räkningarna. Men ni menar alltså att han inte behövt göra det för att det hade förfallit om de ej rörts? Eller så hade man kunnat vänta trots förfallodatum på räkningarna och betalat med pengarna från hans konto?

    Vi antog bara, eller han antog nog bara att han ska få igen alla pengar han legat ute med tills nu. Hmm..
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:37
    #14
    fjonkan skrev 2009-11-26 13:33:24 följande:
    När man inte vet hur det går till är begravningsbyrån jättebra att ha. Dom hjälper till med allt och hänvisar till rätta instanserna. Hoppas ni kan få tillbaka pengarna som ni lagt ut för det är ju lite synd att ni gjort fel även om tanken är god.
    Ja men verkligen. Jag har velat lägga näsan i blöt men det har varit ett så förbaskat känsligt ämne så jag inte vågat tala om det så högt. Jag har också antagit att han kollat upp allting själv. Men igår fick jag rätt klart för mig att nånting hade han nog missat när han satt å beklagade sig över att han just fått lönen men att det knappt fanns något kvar "efter alla jädrans räkningar!". Det kändes inte okej, för som jag skrev först så hör man ju hur dumt det låter att ens behöva betala för en person som inte finns längre... ååh, vännen... han kommer bli så frustrerad när jag berättar sen.
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:46
    #16
    Kjell2 skrev 2009-11-26 13:39:54 följande:
    Han kommer nog kunna få tillbaka pengarna från dödsboet. Gäller bara att han begär det och kan redovisa hur mycketHan hade inte behövt betala med egna pengar. Hade han fixat en fullmakt och sen kontaktat banken hade de löst sig. Blir det trassel med fullmakt och bank är det inga problem att ringa till de som skickat fakturan och begära uppskov. Brukar aldrig vara probelm när det gäller dödsbon./Kjell
    Ok- Var så vi trodde också. Men det var ju onödigt själva grejen om han inte ens behövt ligga ute med nåt och kunnat vänta eller få hjälp med det. För även om vi får tillbaka det sen så är vi ju fattiga nu ändå, tills dess, och får det skärvt med vår egen ekonomi. Nåja, man lär sig något nytt varje dag. Tack för alla svar!
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:56
    #20
    Kjell2 skrev 2009-11-26 13:49:12 följande:
    Ni borde redan nu kunna få tillbaka från dödsboet för era utlägg. Kolla med den som har fullmakten. Är det din sambo kan han fixa det själv. Se bara till att han har papper på allting om det skulle ifrågasättas senare.Men ni kan inte sitta hemma och tro att det händer. Ni måse kontakta begravningsbyrå, bank mm.Lycka till!
    Nej givetvis. Ska på boupptäckning om 2 helger (då det inte är i samma län...) så jag antar vi fixar allting sådant då! Var bara så långt emellan hans död, oktober, och boupptäckningen nu i december.
  • Henen
    Äldre 26 Nov 13:59
    #22

    Anonym (dotter) skrev 2009-11-26 13:49:17 följande:


    Vill tillägga här att anhöriga aldrig behöver betala för begravningen, även om det inte finns pengar i dödsboet så att det räcker.I första hand ska man använda alla pengar i dödsboet till begravningen, inte till räkningar och skulder. Finns inte tillräckligt så att det täcker begravningen inkl sten och annons, då kan man söka bistånd hos kommunen = socialtjänsten. Jag är i samma situation själv just nu och vi får absolut inte röra dödsboets tillgångar förutom till begravningen eftersom det finns misstankar om att det inte räcker.
    Ok, tack för det inlägget det kan vara bra att veta sen när vi får veta vad allting kommer kosta. För vi har ej betalat för begravningen än. Blir boupptäckning om 2 helger ungefär då kommer allting visa sig antar jag. Och då får vi se hur mycket pengar hans far hade, och om han hade något sparat/försäkringar osv. Tack!
  • Henen
    Äldre 26 Nov 14:02
    #23
    Rätt men ibland kanske man vill, och är beredd att betala för, en dyrare begravning än komunen är beredd att stå för.
    Vi försökte vara så billiga som möjligt då vi visste om att vi iallafall, inte har råd med mycket, och var osäker på vad som fanns på hans faders konto. Vi gjorde inte mer än nödvändigt om man nu kan använda det ordet. Billigaste kistan, han ville ändå kremeras å strös ut, dvs ingen urna heller. En blomkrans och sedan transporten och fikat efteråt. Enkelt men väldigt fint ändå.
  • Henen
    Äldre 26 Nov 14:09
    #25
    Henen skrev 2009-11-26 14:02:22 följande:
    Vi försökte vara så billiga som möjligt då vi visste om att vi iallafall, inte har råd med mycket, och var osäker på vad som fanns på hans faders konto. Vi gjorde inte mer än nödvändigt om man nu kan använda det ordet. Billigaste kistan, han ville ändå kremeras å strös ut, dvs ingen urna heller. En blomkrans och sedan transporten och fikat efteråt. Enkelt men väldigt fint ändå.
    Han berättade nu att han tror begravn. kommer gå på ca 30.000 allt som allt.. trodde inte det skulle bli så jämarns dyrt.. usch vad hemskt egentligen.. ska kosta en pengar OCKSÅ när man förlorar en nära och kär... huvva
  • Henen
    Äldre 26 Nov 14:20
    #27
    Kjell2 skrev 2009-11-26 14:16:07 följande:
    Ingen ovanlig summa för en begravning. Det är dyrt. Finns ofta lite billigare varianter men inte alltid det man vill ha.Men - det är dödsboet som i första hand står för begravningen, inte ni. Sen kanske det i praktiken blir ni som betalar då det bli mindre att ärva.Vad din sambo måste göra är att ta med och dokumentera allt han har betalt för dödsboet och redovisa det för den som sköter boupptäckningen./Kjell
    Jo precis. Antog det var något sånt. Sparat alla räkningar och papper som vi fått i brevlådan. Tack!
  • Henen
    Äldre 26 Nov 15:43
    #31
    Kjell2 skrev 2009-11-26 14:32:24 följande:
    Måste bara tillägga en sak när jag läser allt det jag har skrivit.Beklagar verkligen dödsfallet och hoppas ni får möjlighet att sörja också.Har gått igenom det din sambo gör nu och det är en vädigt jobbig resa där man pendlar mellan sorg och allt praktisk som måste göra. Inte lätt att hålla reda på allt alla gånger. Sen måste man få möjlighet att sörja också. Inte bara ägna sig åt allt praktiskt som dyker upp.Min tankar är med er!
    Jo, det är ju det. Man kan inte göra så mycket annat än att finnas där när det behövs. Tack så mycket!
Svar på tråden dödsbo?! räkningar