• Angie72

    Högt ljud farligt för foster?

    Min sambo har en spelning på en bar i kväll och jag ska dit har jag tänkt.
    I morse frågade han mig om det kan bli jobbigt för den lilla i magen med det höga ljudet.

    Då kom jag på att jag inte har en aning.

    Jag är i v.21

    Ska även på Depeche Mode den 31/1-10 och känner jag behöver veta mer om det här

  • Svar på tråden Högt ljud farligt för foster?
  • Cecese

    Nej det ska så vitt jag vet inte vara farligt. Barnet ligger ju omgiven av vatten så ljudet dämpas massor och det låter inte alls lika mycket i magen som utanför. Prova själv att ligga med huvudet under vattnet så märker du hur mycket det dämpar. Basen kan barnet nog känna av och kanske vaknar till ordentligt. Det vet jag dock inte om är farligt eller inte.

  • Angie72

    Jag tyckte jag läst någonstanns att vattnet gör att det barnet hör i vanlig miljö låter som en högt trafikerad väg.

    Men nu när jag läser det du skriver låter det ju mer logist så den lilla får nog höra sin pappa spela i kväll. Natruligtvis är det bas han spelar... *hahaha*

    tack!

  • KossanMuu

    Jag har läst nånstans att fostervattnet förstärker basljud och man ska därför akta sig för att ha allt för hög ljudnivå runt sig. Minns dock inte gränsen (borde vara ganska hög eftersom det redan är massa höga ljud runt bebisen i magen, tydligen låter mammans kroppsliga ljud som en starkt trafikerad gata så de borde vara vana vid ganska hög ljudnivå) och inte heller källan så du får välja om du vill tro på mig Men hade jag varit du hade jag googlat lite för att se om man kan hitta nån vettig och pålitlig länk.

  • Angie72

    Det är det där med pålitliga länkar....
    Men jag ska göra ett försök!

    tack!

  • Angie72

    Pumpkin!

    Tusen tack!
    Nu känner jag mig lugn. Jag tänker inte stå längst fram vid högtalarna och trycka megen mot dem så nu kan jag nog kolla på när gubben spelar ikväll. Med gott samvete
    Blir det för livat i magen får jag väl åka hem helt enkelt!

    Depeceh Mode har jag varit "tråkig" nog att betällt sittplatser till.
    Fast jag kan väl erkänna att gjorde det mest för min rygg skull =)

  • melamikaela

    Vi ska på julbord ikväll, med mannens jobb. Och det ska vara uppträdande och grejer, så här är en till som oroar sig för om lillen i magen tar illa av hög musik osv. Är i v. 18.

  • Angie72

    Pumpkin
    Vad ska du se för kul då?

    Changes
    Hur hade du det? Reagerade barnet i din mage?

    Jag var lite för nära högtalarna de 2-3 första låtarna och då bökade bebisen runt rätt bra, men efter det flyttade jag mig längre bak i lokalen och då mådde den lilla i magen mycket bättre verkade det som.

  • melamikaela
    Angie72 skrev 2009-11-29 18:29:56 följande:
    Changes Hur hade du det? Reagerade barnet i din mage? Jag var lite för nära högtalarna de 2-3 första låtarna och då bökade bebisen runt rätt bra, men efter det flyttade jag mig längre bak i lokalen och då mådde den lilla i magen mycket bättre verkade det som.
    Åh, jag hade en sprattlande liten guldfisk i magen ett bra tag. Kände mig lite stressad först, med all trängsel och ljudnivån. Mysigt, men kändes som om det bara blev högre ljudnivå på allt folk vid långborden på restaurangen. Men kul var det Så jag hoppas den lille mår bra imorgon, rul
  • svalsta

    Jag gick på winnerbäck i vecka 22 och satt väldigt nära schenen och högtalare, de enda ja märkte var att bebisen spratt till lite när han började spela, sen var de lugnt :)

  • gravid

    Hej! Va på Takida i malmö i fredags o jag hade inte en tanke på att det skulle va för högt för min gosse. Är i v. 21. Jag blev lite nervös när dem började spela så jag la min tjocka dunjacka på magen..=)
    Läste sen att det är ingen fara för bebisar i magen o högt ljud..=)

  • Vixen

    Jag blev avrådd att gå på konsert av min BM förra graviditeten?! Men enl. länken här ovan ska det ju alltså inte vara ngn fara?

    Dock minns jag att min bebis inte alls tyckte om när det var för högt ljud tex en gång när jag var på julbord med uppträdande, det blev obehagligt i magen, så han hade nog inte uppskattat en hårdrockskonsert heller!

  • Angie72

    change - vad mysigt det låter med guldfisksprattel =) Min lilla har börjar knuffa sig runt, sambon kunde känna bebsien redan för 3-4 veckor sedan

    svalsta - vad skönt att den inte reagerade så mycket!

    Gravid - jag gjorde likadant fast inte med täckjacka då. Men jag drog tröjan lite tätare runt magen och la händerna på magen. Inbillade mig att det gjort det lite tystare för den där inne, men...ja den var rätt nöjd ändå så =)

    Vixen - tror du inte att det är de där plötsliga ljuden, de där som inte är hela tiden som är jobbigast? Äh, jag vet inte, jag bara klurar lite....

    Jag ska på en konsert till (31/1-10 som sagt) men efter det och fram tills dess får det nog vara lugnt =)

  • Fru Kohl

    Jag ringde min bm innan jag bokade Kentbiljetter till 8de månaden. Ingen fara alls för bebben sa bm. Däremot vet jga ju inte hur jag kommer må eller om bebben rent av är född, men det är en risk jag får ta

  • glockenbach

    Jag var på Soundtrack of our lives i måndags och det var väldigt högt och bullrigt, speciellt förbandet. Funderade på samma sak då. Till slut hängde jag väskan på magen - inbillade mig att det dämpade lite... men som sagt, det är nog dämpat därinne. Däremot vibrerade det som tusan, magen liksom dallrade ju av ljudet. Det är säkert inte skadligt men säkert inte jätteroligt heller för babyn.
    Smart med sittplats - jag blev svintrött och fick sätta mig på det där äckliga foträcket vid baren en stund till slut. Nesligt.

Svar på tråden Högt ljud farligt för foster?