• BabyJa­y
    Äldre 30 Nov 08:42
    10717 visningar
    15 svar
    15
    10717

    Växasäng eller vanlig säng?

    Har en flicka på 1,5 år som gallskriker i spjälisen och vi får springa ut och in i hennes rum, och tillslut ta med henne till oss, där ingen av ows sover bra då. Det funkar inte helt enkelt längre....

    Tänkte byta säng till henne och se om det blir bättre kanske? Då kommer ju valet. En söt växasäng eller en vanlig resårbotten att ha på golvet bara?

    Fördelar växasäng:
    *Tar inte så stor plats i början
    *Är gulligt (ytligt, jag vet)

    Fördelar vanlig säng:
    *Hon kan ha den längre
    *Man kan ligga bredvid henne i hennes säng

    Fler för- och nackdelar?

    Vad ska jag välja?

  • Svar på tråden Växasäng eller vanlig säng?
  • BabyJa­y
    Äldre 30 Nov 08:48
    #3

    Problemet ligger väl i att jag snöat in på en Minnen växasäng från IKEA och tycker att den är sååå söt... Mannen tycker hela växa-säng-konceptet är onödigt dock.... Och jag tror väl att resårbotten är det bästa alternativet för oss kanske?

  • BabyJa­y
    Äldre 30 Nov 08:52
    #5
    Bast skrev 2009-11-30 08:47:36 följande:
    Vi har en växasäng som vi köpte till vår dotter, och som nu sonen sover i. Med facit i hand så hade det definitivt varit smidigare med en fullstor säng, dels för att man kan ligga brevid om barnet är oroligt/ledset/när man läser saga, men även för att man kan byta säng om det är så att barnet kommer traskande på natten och det blir trångt i sängen!(Annars kan jag tipsa om hur vi har löst det med barn som kommer på natten! Jag kan inte på några villkors vis sova med barn i sängen, men att strida om det när sonen väl kommer på natten är inget vi har lust med, någon av oss! Så nu har jag köpt en sänglåda som egentligen hör till Ikeas spjälsäng. Där i har jag lagt en spjälsängsmadrass och bäddat. Så när sonen kommer på natten har han sin egna lilla säng på golvet hos oss, alla sover bättre, och på dagen är det bara att skjuta under den under sängen eftersom att den har hjul!)
    Jag tänker nog precis som du. Och ärligt talat, jag skäms nästan för att säga det. Men inatt när dottern vaknade hämtade jag lite filtar och la över hundens korg (som hunden ändå inte sover i) och bäddade med dotterns täcke och kudde och sen har hon sovit där inatt... Så har jag kunnat hålla henne i handen. Hellre det än att ha henne sparkandes, klösandes och pillandes i sängen... Stackars unge, får sova i hundkorgen. Tack för tipset om sänglådan!
  • BabyJa­y
    Äldre 30 Nov 22:04
    #10
    Agnes och Ville skrev 2009-11-30 21:25:09 följande:
    Vi kommer köpa en resårmadrass och ha på golvet. Visst är växasängarna väldigt fina men det känns mer ekonomiskt att köpa en stor på en gång istället!
    Visst är det så... men de är ju sååååå söta.... hahaha... Fan, vad störd man är ibland...
    Har bestämt mig nu, det blir en resårmadrass bara...
  • BabyJa­y
    Äldre 1 Dec 20:43
    #12
    aqua77 skrev 2009-12-01 14:04:36 följande:
    PRECIS som i vår familj... Jag vill också ha en Minnen växasäng, och maken tycker det är onödigt. Helst av allt skulle jag vilja ha både och - en 90-säng som man kan ha som myshörna/läshörna/extrasäng OCH en växasäng till sonen, men får se om jag lyckas övertala den andra hälften i familjen.
    Då är jag inte ensam då!
    Vi köpte en vanlig resårbotten med bäddmadrass till dottern idag och nu sover hon faktiskt där i. Får se hur länge hon blir kvar dock! Till på köpet är hon sjuk nu och hostar massor så vi får se hur det går. Men självklart är man lite extra överseende när de är sjuka...
Svar på tråden Växasäng eller vanlig säng?