• kramiiis

    Vi med högt FSH forts, del 12

    Vi med högt FSH
    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

    Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

    Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

    Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

    Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

    Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

    Förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m46906567.html


    ♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts, del 12
  • kramiiis

    Javabönan: bra att ni går vidare med mer utredning, synd att de tär sån väntetid bara. Men man vill ju verkligen veta att de kollat allt.
    Hoppas dubbel pergodos ger dig ÄL oxå

    Njao det är sådär. Testade igår igen tillsammans med sambon, minus igen såklart, inte för att jag trodde ngt annat. Men han blev helt knäckt. Han säger att han inte orkar mer. Han vill börja leva igen inte hålla på att må dåligt hela tiden. Så får väl se vad som händer. Om han sticker, om det blir paus i barnverkstan eller vad som händer.

    Ska bli skönt med egypten iaf, jag hoppas vi kan hitta tillbax till varandra där.

    kram på dig!

    happies:låter ju vettigt att kolla slemhinnan i naturlig cykel, hoppas på mirakel! Men januari är inte jättelångt bort det heller!!

    ja som jag skrev till javabönan så får vi se hur det blir här... om vi fortsätter eller inte. Jag vill iaf köra på med FET så länge vi har i frysen. Har inte orkat ringa AVA än, orkar inte idag heller, får se om jag skriver ihop ett mail iaf med lite frågor.

    är trött och less och mår riktigt skit. Men men bara att kämpa på!

    kramar gumman!

    ännumera: sötaste du! KRAAAAAAAAAAM

    carolines: hjärtat! vet hur det är med vänner som inte riktigt kan förstå, ibland undrar jag om de ens försöker...

    kramar om dig länge gumman!

    var på glögg i lördags med endast MAMMOR! gaaah. Och ja 2 av dem visste allt. Den första frågan jag fick av en annan var "har ni barn". Först blev mitt svar nej, men sen lite senare så bara flög allting ur mig, alla ivf:er, ÄD, hormoner, allt. Hon tappade hakan och bad så mycket om ursäkt och sa sen "ja man ska nog akta sig med den frågan..." mmmmm det ska man... hon är förlåten för hon lyssnade faktikst iaf.

    MEN ändå så babblades det INGET annat än bebisprat i 3 timmar suck.
    kände för att bara gå därifrån...


    ♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-11-30 10:15:14 följande:
    Javabönan: bra att ni går vidare med mer utredning, synd att de tär sån väntetid bara. Men man vill ju verkligen veta att de kollat allt.Hoppas dubbel pergodos ger dig ÄL oxå Njao det är sådär. Testade igår igen tillsammans med sambon, minus igen såklart, inte för att jag trodde ngt annat. Men han blev helt knäckt. Han säger att han inte orkar mer. Han vill börja leva igen inte hålla på att må dåligt hela tiden. Så får väl se vad som händer. Om han sticker, om det blir paus i barnverkstan eller vad som händer.Ska bli skönt med egypten iaf, jag hoppas vi kan hitta tillbax till varandra där.kram på dig!happies:låter ju vettigt att kolla slemhinnan i naturlig cykel, hoppas på mirakel! Men januari är inte jättelångt bort det heller!! ja som jag skrev till javabönan så får vi se hur det blir här... om vi fortsätter eller inte. Jag vill iaf köra på med FET så länge vi har i frysen. Har inte orkat ringa AVA än, orkar inte idag heller, får se om jag skriver ihop ett mail iaf med lite frågor.är trött och less och mår riktigt skit. Men men bara att kämpa på!kramar gumman!ännumera: sötaste du! KRAAAAAAAAAAMcarolines: hjärtat! vet hur det är med vänner som inte riktigt kan förstå, ibland undrar jag om de ens försöker...kramar om dig länge gumman!var på glögg i lördags med endast MAMMOR! gaaah. Och ja 2 av dem visste allt. Den första frågan jag fick av en annan var "har ni barn". Först blev mitt svar nej, men sen lite senare så bara flög allting ur mig, alla ivf:er, ÄD, hormoner, allt. Hon tappade hakan och bad så mycket om ursäkt och sa sen "ja man ska nog akta sig med den frågan..." mmmmm det ska man... hon är förlåten för hon lyssnade faktikst iaf.MEN ändå så babblades det INGET annat än bebisprat i 3 timmar suck.kände för att bara gå därifrån...
    Hej gumman! Hittade precis den här tråden - läser rätt ofta men skriver bara ibland här men idag vill jag skriva några rader till dig. Så ledsen för att det är def nu, hoppas verkligen att ni kan hitta tillbaka till varandra och ha orken att göra ett nytt försök efter jul. Kanske är han i chock just nu din sambo och måste f å lite tid att sörja han med. Låter jättebra med semesterresa - det behöver ni båda för att återhämta er och ta hand om varandra!!! Jättestora kramar
  • kramiiis

    villsågärna: söta du!

    ja vi får väl se, själv vill jag försöka direkt, fast samtidigt så vill jag kanske ta lite blodprover på immunologi ifall immunförsvaret kan vara ett problem.

    jo han är väl lite i chock, han hoppas ju mycket mer än jag varje gång och tror att han slås ner hårdare oxå. Själv gråter jag knappt längre, bryr mig knappt, känns mest jaja, so what.

    bamsekram

    har fått en teltid med läkarn på AVA nu på onsdag, får väl se vad han har att säga om chanserna. Och om han denna gång lyssnar på immunologiproblem eller återigen viftar bort det.

    kan man fråga läkarn "VARFÖR FUNKAR DET INTE FÖÖÖÖR???" känner för det

    Happies: vad fick du får mediciner förutom prednisolon denna gång??

    kram igen på alla


    ♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • Carolines

    Nu har jag också hittat hit!

    Happies; du ska allt se efter er resa kommer ni att finna varandra igen! Försök att koppla ifrån allt vad ivf, äd, äp, fet och et heter under semestern.. Jag vet att det är tufft men försök att tänka på att dess barnproblem inte får förstöra mer för er nu.. När åker du och när är du hemma igen?

    Förstår att det var jobbigt med alla mammorna... Jag tycker personligen att det är lite extra jobbigt nu vid jul och alla julträffar och sånt.. Julen är ju till för barnen och man blir ju extra påmind nu... Jag skulle ju få vara gravid under denna jul och gå runt med stor mage...

    Stora stora kramar!!

  • Sommarblom

    Kramiis: Vad ledsen jag blir över ditt minus...
    Vad bra att du fått telefontid med läkaren. Ställ krav! Säg att du vill ha immunologin utredd inför nästa försök. Det är ju era pengar som går åt och framför allt era känslor som får åka berg- och dalbana vid försöken.
    Hoppas sambon hämtar nya krafter när han smält detta. Skönt att ni har Egyptenresan framför er.
    Jobbigt med mammaträffen... Har också varit på en hel del såna middagar.
    Kraam!

  • ännumera

    Tack för ny tråd kramiiis!
    Låter härligt med Egypten, hoppas att ni får det riktigt bra där!
    Riktigt jobbigt med mammor som bara pratar barn...Skönt med en som tänkte till lite iallafall!

    Carolines, förstår att det blir extra jobbigt...

    Kramar till er alla

  • Carolines

    Kramiis; meddelandet var till dig och inte till Happis. Namn förvirring...
    Kram!


    Carolines skrev 2009-11-30 16:41:14 följande:
    Nu har jag också hittat hit! Happies; du ska allt se efter er resa kommer ni att finna varandra igen! Försök att koppla ifrån allt vad ivf, äd, äp, fet och et heter under semestern.. Jag vet att det är tufft men försök att tänka på att dess barnproblem inte får förstöra mer för er nu.. När åker du och när är du hemma igen? Förstår att det var jobbigt med alla mammorna... Jag tycker personligen att det är lite extra jobbigt nu vid jul och alla julträffar och sånt.. Julen är ju till för barnen och man blir ju extra påmind nu... Jag skulle ju få vara gravid under denna jul och gå runt med stor mage... Stora stora kramar!!
  • caroline29

    Vad händer????
    Idag var jag på besök hos en annan gynekolog. Kände att jag bara måste få min diagnos bekräftad av ytterligare en, då den förra o jag inte klaffade så bra...

    I vilket fall som helst så kommer jag in där, börjar stortjuta det första jag gör. Gynekologen går med på att ta om proverna igen. Sen ber jag om ett ultraljud och vad får vi se...SATAN I GATAN!!!!
    Det finns ägg i mina äggstockar och de är på ca 17-18 mm. WTF...? Gynekologen tror sig också se en gulkropp efter ägglossning. Min cykel är på dag 67, börjat få spottings nu.

    Så nu får vi se vad blodproverna visar, han hör nog av sig på fredag. Jag ska inte hoppas för mycket men nu tändes ett litet hopp...Han skulle träffa folk från CVL på fredag och då höra med dem om vi ev. kan få göra ett försök med IFV.

    Jag har följt med i förra tråden och vet vad ni alla går igenom. Tänker på er!!!
    Kramar

  • Vinteräpple

    Carolin29 - vilka goda nyheter! Där ser man, en second opinion kan vara riktigt bra ibland. Håller tummarna för ett IVF!

Svar på tråden Vi med högt FSH forts, del 12