Hur får jag detta att funka?
Hej!
Jag har lite problem, det känns som att jag står emellan, att vad jag än gör kommer jag tt såra eller förlora någon.
Nu är det så här att jag och min sons pappa separerade i april, han flyttade till en anna stad och lämnade mig med vår son. Han har varit och hälsat på, han tar sitt ansvar och gör det han ska göra.
Sist han var och hälsade på så bad han om förlåtelse än en gång ( han ångrade sig men jag har bara stött bort hans ursäkter och inte tagit tillbaka honom, men han har inte gett upp) jag älskar honom och denna gång kändes det som att han menade allvar. Han gråter väldigt mycket varje gång han ska åka härifrån och det gör så ont att se, men samtidigt var det hans val att åka/flytta.
Jag har tagit tillbaka honom, men vi har kommit överrens om att bo isär ett tag till. Han pluggar och jag pluggar så allt håller på att ordna sig för oss.
Men den stora frågan är hur jag ska säga det till min mamma. Hon hatar honom och har hotat mig med att aldrig hjälpa mig med min son mer, ovs. Jag vill inte såra henne eller göra henne besviken. Hon tycker inte om honom för att hon såg allt vi gick genom, det har aldrig varit våld eller misshandel mellan oss, utan vi bråkade mycket och han var väldigt lat när det gällde hemmet och vår son. Han säger att han har förändrats för att han vet nu hur det känns att vara utan oss och att han vill inte leva utan oss heller.
Jag har även planerat att åka till honom och hans familj, som inte har sett vår son på mer än 1 år, och fira nyår där. Men jag vet att min mamma kommer att gå i taket. Hon hjälper mig mycket, eftersom jag pluggar på universitetet då hämtar och lämnar hon min son på dagis ibland, men för övrigt klrara jag mig själv.
Snälla, jag behöver råd, jag känner att jag gör rätt att ge oss en till chans, men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska hantera min mamma. Hur ska jag förklara för henne att vi är tillsammans igen och att han ska komma och bo med oss igen om ett tag? Har hon rätt att hota mig så där, eller överhuvudtaget säga så?
Jag förstår henne till 100%, att hon är rädd att jag ska bli sårad igen, men är det ändå inte upp till mig att bestämma hur jag vill leva mitt liv?
Vad ska jag säga till henne så att hon inte hatar mig eller klipper kontakten med oss?
Tack på förhand!
MHV
J