• Äldre 1 Dec 20:32
    997 visningar
    12 svar
    12
    997

    Recept eller inte recept?

    Använder du recept när du lagar mat och bakar?

    Skriv gärna varför ni gör som ni gör.
    Svarar ni annat så skriv gärna vad också :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Recept eller inte recept?
  • Vroooo­oom
    Äldre 1 Dec 20:37
    #1

    Nästan alltid vid matlagning och ibland vid bakning.


    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Äldre 1 Dec 20:37
    #2

    Alltid vid bakning skulle aldrig hålla reda på ingredienserna annars, och bakar mycket nytt och då har jag såklart recept.
    När det gäller mat så beror det på hur komplicerad maträtten är.. behöver inget recept till vardagsmaten men lagar ofta nya rätter och då har jag ju recept, eller om det är mer komplicerad mat och då är det också recept. Sedan är det inte klart att jag följer recepten till punkt och pricka, lägger till och drar ifrån allt efter tyckande

  • Äldre 1 Dec 20:46
    #3

    Jag använder nästan bara recept vid matlagning... Nya maträtter hittar jag oftast på själv eller bara efter inspiration från nån rätt som verkar god men byter alltid ut en massa även första gången :P Är inte så noga med att mäta saker heller, jag höftar lite :)
    Bakning är jag noga med men jag bakar inte så ofta... Är det bröd jag bakar så mäter jag allt utom mjölet, det kör jag på känn så man får en bra konsistens.

  • Äldre 1 Dec 20:48
    #4

    Nästan aldrig.
    Bara om jag ska prova något nytt,eller om jag bakar

  • Blommy­Ness12
    Äldre 1 Dec 20:49
    #5

    Bara om jag ska prova något nytt. Annars vet jag ju redan hur jag ska göra om jag gjort det en gång.

  • Stårsc­han
    Äldre 1 Dec 20:59
    #6

    Nästan aldrig vid matlagning. Även om jag ska laga något nytt så är det sällan jag gör precis som det står i receptet. Men när jag ska baka så åker receptboken fram.


    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Taggtr­oden
    Äldre 1 Dec 21:43
    #7

    Nästan aldrig. Har jag ett recept framför mig så följer jag ändå aldrig det utan ändrar i det och gör som jag vill

  • Äldre 1 Dec 21:43
    #8

    Svårt att rösta, tills receptet sitter på ett ungefär vilket kan ta väldigt olika lång tid.

  • gbgumm­an
    Äldre 1 Dec 22:15
    #9

    Nästan aldrig vid matlagning men vid bakning.

  • Lappla­ndspär­lan
    Äldre 1 Dec 22:51
    #10

    Alltid vid bakning men väldigt sällan vid matlagning. Har hittat mina egna versioner av alla maträtter så det skulle bara bli "fel" om jag gjorde enligt recept.

  • Äldre 2 Dec 08:53
    #11

    Alltid vid bakning och vid matlagning bara när jag ska laga nåt nytt.

  • Äldre 2 Dec 10:12
    #12

    Saknar alternativet "bara ibland". =)
    Sällan, men ibland så använder jag recept.


    Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Recept eller inte recept?