• xxmeya­xx
    Äldre 3 Dec 13:51
    39497 visningar
    6 svar
    6
    39497

    Hänvisa till föreläsningar? Hjälp?

    Jag fick göra om en examinationsuppgift och under kommentarerna så skriver min lärare att jag ska skriva hänvisningarna korrekt. Detta är när det kommer till när jag använder föreläsningar som källor.

    Hur hänvisar du föreläsningar? Via fotnoter, eller? Hur skriver du/ni?


    « Feel the magic of Meya »
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-03 13:52
    Kanske ska skriva att jag läser på högskolan, lärarprogrammet.. Om det nu har någon betydelse.
  • Svar på tråden Hänvisa till föreläsningar? Hjälp?
  • uniMog
    Äldre 3 Dec 13:54
    #1

    Klipper ur en instruktion från malmö högskola:

    "Men i kursuppgifter som inte publiceras kan föreläsningar
    refereras enligt följande i brödtext:
    Ex.: Enligt en föreläsning om barnens rättigheter (Asp, 2003-12-12) finns det goda
    skäl…
    I referenslistan samlas föreläsningsreferenserna under en särskild rubrik (se avsnitt 2.3)"

    www.mah.se/upload/LUT/Enheter/LFH/BUV/Skrivreferbuv.pdf


    I can Cum Lauder
  • vindil
    Äldre 3 Dec 18:23
    #2

    Jag skriver i den löpande texten:

    Ingen person ska behöva lida (Johansson 2009)

    och i referenslistan
    Johansson, Hans (2009), "Namnet/temat på föreläsningen", föreläsning Malmö Högskola, 20090808

  • Playdo
    Äldre 4 Dec 10:25
    #3

    Man kan skriva så har med: (Personlig kommunikation E. Johansson, 2/12-09) i den löpande texten. I referenslistan skriver man en rubrik under litteraturlistan med Övriga regerenser och tar med föreläsningar eller artiklar.

    Staffan Stukats bok är toppen att ha när man läser på Lärarprogrammet.

    Lycka till.

  • vindil
    Äldre 4 Dec 18:35
    #4
    Playdo skrev 2009-12-04 10:25:55 följande:
    Man kan skriva så har med: (Personlig kommunikation E. Johansson, 2/12-09) i den löpande texten. I referenslistan skriver man en rubrik under litteraturlistan med Övriga regerenser och tar med föreläsningar eller artiklar.Staffan Stukats bok är toppen att ha när man läser på Lärarprogrammet.Lycka till.
    Personlig kommunikation???
  • Tecken
    Äldre 4 Dec 18:51
    #5
    vindil skrev 2009-12-04 18:35:41 följande:
    Personlig kommunikation???
    Backman tar också upp det i sin bok - "Rapporter och uppsatser". Personlig kommunikation kan också vara t ex telefonsamtal.

    Jag har fått lära mig att vara väldigt restriktiv med muntliga källor samt att de endast ska tas upp i texten/hänvisningen, ej i referenslistan.
  • vindil
    Äldre 4 Dec 20:55
    #6
    Tecken skrev 2009-12-04 18:51:40 följande:
    Backman tar också upp det i sin bok - "Rapporter och uppsatser". Personlig kommunikation kan också vara t ex telefonsamtal. Jag har fått lära mig att vara väldigt restriktiv med muntliga källor samt att de endast ska tas upp i texten/hänvisningen, ej i referenslistan.
    Om man skriver 'föreläsning' då?
Svar på tråden Hänvisa till föreläsningar? Hjälp?