• Äldre 3 Dec 19:55
    2786 visningar
    10 svar
    10
    2786

    Testamente eller liknande

    Vi kommer snart att åka för att hämta vår dotter i Indien, och där är det ju ingen stak adoption. Det innebär ju att hon kommer att vara utan arvsrätt tills hon är vår dotter enligt svensk lag.
    Vi har därför fått rekomendationer att vi borde skriva något testamente eller liknande. Hur har ni andra gjort? Finns det någon mall att använda eller måsta man kontakta en jurist eller advokat?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Testamente eller liknande
  • Äldre 3 Dec 20:00
    #1

    Det finns säkert mallar att använda men jag torr att den ska bevittnas på något sätt. Ni kan säkert skriva testamente enl mall och sedan kontakta en jurist för godkännande.

    Det finns många jurister som har kostnadsfri rådgivning (googla på det). Det bästa är så klart att ringa till dem och höra hur ni ska göra.

  • Namast­e72
    Äldre 3 Dec 21:57
    #2

    BFA skickade med ett till oss. Ska jag scanna och maila över?


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Namast­e72
    Äldre 3 Dec 21:58
    #3
    Namaste72 skrev 2009-12-03 21:57:46 följande:
    BFA skickade med ett till oss. Ska jag scanna och maila över?
     Imorgon alltså....nu måste jag sova.
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Äldre 3 Dec 22:00
    #4
    Namaste72 skrev 2009-12-03 21:57:46 följande:
    BFA skickade med ett till oss. Ska jag scanna och maila över?
    Ja jättegärna. Det vore guld värt.
  • Namast­e72
    Äldre 3 Dec 22:00
    #5

    Oki! Och grattis här med förresten


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Äldre 3 Dec 22:02
    #6
    Namaste72 skrev 2009-12-03 22:00:59 följande:
    Oki! Och grattis här med förresten
    Tack, tack.
  • Namast­e72
    Äldre 4 Dec 10:07
    #7

    Nu är det skickat!


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Manche­ster
    Äldre 4 Dec 21:30
    #8

    En liten varning bara: Vi var också inne på att ha testamente tills adoptionen gått igenom i Sverige, men valde att avstå efter att ha hört oss för. Om det skulle vara så illa att båda föräldrarna avlider innan barnet är ordentligt adopterat så är det inte säkert att det får stanna med sin nya släkt. Det kan bli så att nya adoptivföräldrar utses. Har man inte hunnit hämta barnet ännu så blir det garanterat så, men även ett barn som hunnit komma till Sverige kan tydligen få nya föräldrar här. Jag skulle inte vilja utsätta mitt barn för risken att bli adopterat av någon annan bara för att barnet råkar ha en del pengar. Visst skulle jag unna mitt barn en ny familj, men de som adopterar barnet ska göra det av rätt anledning.

  • Äldre 4 Dec 22:58
    #9

    Jag har skrivit testamente (efter BFA:s mall) och också lagt till att jag vill att min syster och man ska få vårdnaden om min tjej om jag dör. Jag vet att det inte är juridiskt bindande men jag hoppas att man tar hänsyn till det. (min syster och svåger är givetvis tillfrågade och jag kan inte på något sätt se något som skulle tala emot att de skulle bli godkända)

    Tror du Manchester eller någon annan att det är större risk att hon skulle bli placerad i en ny familj innan adoptionen gått igenom än efter? För man kan väl aldrig veta var barnen hamnar om man skulle dö?

    Nej, nu får den där socialsekreteraren masa sig hem till mig snart så hon kan bli min på alla plan

  • Äldre 7 Dec 05:25
    #10

    Har informerat oss en del både hos BFA och MIA och vår kommun om hur det ser ut med det här med eventuell vårdnad om våra barn innan adoptionen är slutförd i samband med att vi skulle skriva testamente när vi hämtade våra barn. Vår adoption går inte igenom efter tidigast ett år efter ankomsten till Sverige.

    Baserat på den information vi har fått så är det så att om något händer oss båda föräldrar nu innan barnen rent lagligt är våra, så är det vår kommun som utser nya föräldrar och då är det bara enbart en ny adoption som gäller, inte bara att någon annan får vårdnaden om barnen. De nya föräldrarna utses i första hand bland de som står oss närmast och finns det då en specifik önskan från vår sida så tar man särskild hänsyn till den och den ska tydligen väga ganska tungt.
    Om det mot förmodan inte skulle finnas några lämpliga nya föräldrar i vårt kontaktnät letar man i andra hand efter nya föräldrar i Sverige och i sista hand skickas barnen tillbaka till ursprungslandet.

Svar på tråden Testamente eller liknande