• mammamina

    hormonprickar eller allergi?

    Min son som är snart 6 veckor får som finnar i ansiktet efter varje gång han har ätit, han både ammas och får ersättning. Min dotter fick likadant och på bvc sa man att det var hormonprickar. På henne försvann de efter några veckor men han har sina kvar. Hur länge brukar de stanna? Kan det vara något annat? Han verkar inte besvärad av dem.

  • Svar på tråden hormonprickar eller allergi?
  • TvåTrollungar

    Tror inte det är någon fara, det kan vara kvar upp till 2-3 månader! Men vist finns det alltid en chans att det inte är hormonprickar, för min lilla fick sina hormonprickar ganska sent och hade dem länge länge, tills vi upptäckte att hon var allergisk mot mjölk, när jag tittar tillbaka ser man faktiskt skillnad på när hormonprickarna inte var det längre utan var eksem. Hormonprickarna var mer knottriga och var lik finnar, såg lite äckligt ut medan eksemen var plana och mer fläckvis. Om det dessutom bara kommer lite vid mat så tror jag inte det är någon fara allergi ger ju en reaktion som inte går över så snabbt. Min lilla hade ju sitt hela tiden.

  • Att dansa är att leva

    Hej min son som är 1 månad fick sina hormon prickar för en vecka sedan och på bvc sa dem att det kunde sitta kvar länge. Prickarna är på hela kroppen men mest på ansiktet och lite på halsen.
    Förstår att man blir osäker, nu har har alla sagt att de är hormonerna till mig så jag börjar ta till mig det nu.

  • annawall

    Efter varje gång han ätit och sedan försvinner de, menar du, emellan målen? Vår dotter var mjölkallergisk och fick röda prickar när hon började få komjölk, men bara där mjölken varit i kontakt med huden. De bleknade efter 30 min, en halvtimme.

    Han är så liten så har han inga andra symptom är det säkert ingen fara. Har BVC sett utslagen när de är "i full blom"? Annars kanske ni kan mata honom där, så de ser utslagen också?

Svar på tråden hormonprickar eller allergi?