• lilluka

    När började du försöka igen?

    För snart 8 veckor sedan föddes vår efterlängtade dotter som dog i magen v.39.
    Samtidigt som vi sörjer, så finns en stark längtan efter ett syskon. Men är samtidigt livrädd för att det ska hända igen.

    Jag vet att det är individuellt när man börjar försöka igen, men vill ändå höra med er här inne när ni började försöka. När blev ni gravida? och hur tycker ni att det känns? Ni som blivit gravida snabbt efter, hur tänker/känner ni efteråt?...

    Jag har själv tänkt att jag ska komma i form fysiskt och åtminstone o k psykiskt, men det är så svårt att veta hur man ska göra och när man känner sig o k psykiskt...vänta ett par månader eller börja försöka så snart man kan...Det finns också en oro över att det kan ta tid att återigen bli med barn och har inte precis åldern med mig...det är många tankar som far runt.

  • Svar på tråden När började du försöka igen?
  • MrsCharlotte

    Beklagar verkligen sorgen över din dotter.. det är fruktansvärt att mista ett barn. 


    Jag fick tillbaka min mens efter två månader och då försökte vi igen och jag blev gravid direkt. Tyvärr blev det ett ma i v.10 och jag skrapades i augusti. Men nu är jag gravid igen i v.7. Oavsett när man blir gravid igen är det ett helvete att gå och oroa sig. Det är oundvikligt. Men som en änglamamma sa när hon fick sitt andra barn: "Det är som balsam för själen när man föder ut sitt änglabarns syskon". 
    Min barnmorska sa att eftersom kroppen är inställd på att vara gravid så blir man oftast  gravid ganska fort efter förlossningen när mensen kommit igång. 
    Jag funderade lite på det där att komma i form innan jag blev gravid igen, men blir man gravid igen så spelar det ju ingen roll om man är i form eller inte, kroppen förändras ju igen och man går upp i vikt etc. Så jag kände att jag ville lägga energin på att försöka skaffa ett syskon till vår Elliot istället. Jag går promenader varje dag, det räcker. 
    Jag hoppas att ni snart blir gravida igen så att er dotter kan få ett syskon! Många styrkekramar!
  • lilluka

    Tack för de fina och kloka orden MissCharlotte! Också ledsen över att ni behövt gå igenom detta. Men vill också gratulera dig till det nya liv som växer.

    ...tror att jag bara försöker inbilla mig om att bara jag först kommer i form, så har jag bättre förutsättningar att orka en graviditet till...men innerst inne vet jag att det i slutändan inte har någon större betydelse...
    Min graviditet var jättebra, gjorde verkligen allt och lite till för att dottern skulle växa och ha det bra, men så dog hon ändå bara så där...oavsett allt jag gjorde.

    Ett syskon är det som snurrar i huvudet...allting annat känns så meningslöst...
    Vi har fått känna på hur ett liv växer och hur stor kärleken är till ett barn (vårt första), så ett liv utan något syskon känns så ihåligt...

    Jag tänker på er också och hoppas från hela mitt hjärta att det går hela vägen för er!

  • MrsCharlotte
    lilluka skrev 2009-12-07 13:03:22 följande:
    Tack för de fina och kloka orden MissCharlotte! Också ledsen över att ni behövt gå igenom detta. Men vill också gratulera dig till det nya liv som växer. ...tror att jag bara försöker inbilla mig om att bara jag först kommer i form, så har jag bättre förutsättningar att orka en graviditet till...men innerst inne vet jag att det i slutändan inte har någon större betydelse... Min graviditet var jättebra, gjorde verkligen allt och lite till för att dottern skulle växa och ha det bra, men så dog hon ändå bara så där...oavsett allt jag gjorde. Ett syskon är det som snurrar i huvudet...allting annat känns så meningslöst... Vi har fått känna på hur ett liv växer och hur stor kärleken är till ett barn (vårt första), så ett liv utan något syskon känns så ihåligt... Jag tänker på er också och hoppas från hela mitt hjärta att det går hela vägen för er!
    Ja man har ju förberett sig för ett liv som förälder. Och när ens barn slits från ens armar så kan man ju inte tänka på så mycket annat än att skaffa ett syskon.... När jag blev gravid andra gången så kändes det som om jag kom tillbaka till livet, att allt före graviditeten var ett svart hål som jag kom ut ur. Tyvärr fick jag ju  missfall, men känslan av att ha kommit ut ur mörkret stannade som tur var kvar hos mig. Jag önskar er all lycka och håller tummarna för ett nytt plus på stickan för dig! Kram
  • lilluka
    MrsCharlotte skrev 2009-12-07 13:41:20 följande:
    När jag blev gravid andra gången så kändes det som om jag kom tillbaka till livet, att allt före graviditeten var ett svart hål som jag kom ut ur. Tyvärr fick jag ju  missfall, men känslan av att ha kommit ut ur mörkret stannade som tur var kvar hos mig. Jag önskar er all lycka och håller tummarna för ett nytt plus på stickan för dig! Kram
    Tack MissCharlotte! Jag är verkligen tacksam över detta forum...för då får jag lite hopp och tröst, vilket du givit mig idag MissCharlotte. Tankarna och känslorna vacklar och då är det så skönt att få läsa ovan.
    En varm kram till dig!
  • MrsCharlotte
    lilluka skrev 2009-12-07 14:15:59 följande:
    Tack MissCharlotte! Jag är verkligen tacksam över detta forum...för då får jag lite hopp och tröst, vilket du givit mig idag MissCharlotte. Tankarna och känslorna vacklar och då är det så skönt att få läsa ovan. En varm kram till dig!
    Ja familjeliv är verkligen kanon! Tveka inte att maila mig om du känner att du vill "prata" av dig eller så. Många kramar!
  • golla28

    Hej!

    Beklagar verkligen att ni inte fick behålla er lilla bebis. Jag vet hur ont det gör och hur det känns när hela ens värld rasar samman. Ingen ska behöva begrava sitt barn.

    Vi förlorade vår Wilhelm i vecka 38 i maj i år. Vi började försöka i augusti och den 3 oktober fick jag ett plus igen. Är i vecka 14 nu.

    Jag förstår verkligen er önskan om ett syskon för jag kände precis på samma sätt. Vi bestämde oss tidigt för att börja försöka så snart kroppen var återställd. Det fanns liksom inget annat alternativ. Hoppet om livet kom tillbaka när vi började försöka igen.

    Jag hoppas innerligt att ni snart har ett frö i magen igen!

    Många styrkekramar

  • fabiyola

    hej jag passar ju bra här, jag vill börja med att beklaga er sorg. själv blev jag ängels mamma i september. vi fick efterlängtade pojke men tyvärr så dog han i min mage i vecka 40+ ni vet i vilket fas jag befinner mig, våran tanke var ju att vårt dotter skulle bli store syster när hon skulle bli fyra år men det blev inte som vi hade tänkt oss
    jag vill ha en syskon till mitt barn men vet inte när jag kan bli redo, just nu känns det bar att jag måste sörja klar. efter allt som hände fick jag en gång mens och nu hoppas jag att jag kan få det igen annars vet jag inte vad jag ska göra, jag bli oroligt för att bli gravid, det känns som jag kommer svika mitt döda barn. dessutom vet jag inte om jag kan klara av att bära ett barn

    stor kram till er alla

  • humma

    Beklagar er förlust, det är en fruktansvärd förlust att förlora ett barn.
    Vår son föddes i v32 och avled under förlossningen, tydligen var min kropp "klokare" än mitt psyke och lillasyster föddes bara elva månader senare.
    Det var en jobbig graviditet psykiskt sett men jag mådde jättebra fysiskt.
    Första året med henne var en balansgång mellan sorg och glädje.
    Sorgen över allt man missat och glädjen och tacksamheten över att få en lillasyster i min famn, till vår familj, som lyste upp vårt mörker!
    När man är redo är nog mycket individuellt men jag tror att man någonstans i sig känner att man vill försöka igen, om än med stor rädsla. För rädd tror jag man är oavsett när man försöker igen.
    Kram till dig.

  • ica003

    Så ledsen för alla som inte fått behålla sina små.

    Min son dog inte i magen men jag kan nog skriva ändå. Vi skyddade oss aldrig efteråt men började försöka på allvar efter 6 månader. Doch tog det 2 år innan vi fick ett plus och nu är jag i vecka 9. Äntligen.

    Kanske inte en så upplyftande historia men det känns ändå viktigt att nämna. Så kan man ju glädjas med alla som blir gravida snabbare än efter 2 år.

  • MY2004

    Jag blev gravid efter 3 månader, och har nu vår lilla här hos oss sedan två veckor tillbaka. Inboxa gärna om du vill prata!  Styrkekramar!!!

  • lilluka

    Tack ni fina mammor för att ni delar med er och beklagar verkligen att ni också fått vara med om det värsta...Men ni ger mig också hopp om att det på något sätt går och att det jag känner inte är konstigt - längtan efter ett syskon.

    massor med kramar till er!

  • Froggis76

    Hej. Jag förlorade min förstfödda son i v 27 för snart 8 år sedan. Jag hade haft mycket svårt att bli gravid med honom, så jag hade inte en tanke på att jag kunde bli gravid igen utan att ens försöka. Samlivet var ju kanske inte det bästa med tanke på den enorma sorg man genomgick. Men 6 månader senare plussade jag och jag fick en chock. Fattade ingenting! Blev så ledsen, kändes som om jag svek min ängel och funderade först på abort. Kände mig inte alls redo. Men min underbara och stöttande läkare tröstade mig och förstod hur jag kände och sa: " du sviker inte Robin, du ger honom möjlighet att bli storebror". Och på den vägen är det. Fick gå på massor av kontroller på spec-mvc och vanliga mvc, men det var en berg-och dalbana som man inte visste hur den skulle sluta. Känslorna var så blandade. Rädslan för att något skulle hända igen fanns där hela tiden. men tack vare dessa kontroller upptäcktes det den här gången att det var fel på flödet igen, och det beslutades om igångsättning i v 34. Idag sitter jag här som stolt trebarnsmor, 3 pojkar, en i himmelen och två på jorden.

    Ta en dag i taget, din kropp visar dig nog när du är redo för att försöka igen.

    kram

  • Wilfa

    Vad skönt att höra att så många har plussat ganska snart efter att ha fått ett änglabarn. Vi förlorade vår son i vecka 24 nu i början av december och är helt inställda på att börja försöka så fort som möjligt. Har en son sedan tidigare som föddes i vecka 33+2. Han är snart 8 år och vill verkligen bli storebror nu!

    Eftersom här finns så många kloka änglamammor passar jag på att fråga när ni vågade påbörja samlivet igen efter det att ni fått era änglabarn? Även om det inte blir något pluss av det direkt..... Vi längtar efter att komma igång igen!

  • MrsCharlotte
    Wilfa skrev 2009-12-20 22:14:09 följande:
    Vad skönt att höra att så många har plussat ganska snart efter att ha fått ett änglabarn. Vi förlorade vår son i vecka 24 nu i början av december och är helt inställda på att börja försöka så fort som möjligt. Har en son sedan tidigare som föddes i vecka 33+2. Han är snart 8 år och vill verkligen bli storebror nu! Eftersom här finns så många kloka änglamammor passar jag på att fråga när ni vågade påbörja samlivet igen efter det att ni fått era änglabarn? Även om det inte blir något pluss av det direkt..... Vi längtar efter att komma igång igen!
    Hej! Beklagar förlusten av er son! 
    Vi började med samlivet igen ungefär 2 månader efter förlossningen, jag hann ha en mens innan jag blev gravid. Gör precis som ni själva känner är rätt och så länge du slutat blöda. Många läkare säger ju att det är bra att iallafall invänta en mens innan man försöker bli gravid men vissa säger att det inte spelar någon roll. Prata med din läkare och hör vad han/hon säger. 
    Många kramar och lycka till!
  • Minimalla

    Jag vill börja med att beklaga förlusten av er dotter. Även vi har förlorat en dotter. Hon dog i min mage i v.37+ pga. syrebrist och föddes i början av september. Jag tror att jag redan uppe på förlossningen hade tankar på att vi måste försöka igen ganska snart. Jag fick tillbaka mensen efter en månad och vi började med samlivet igen efter ca tre veckor (när avslaget försvunnet). Min man var först inte lika inställd på att försöka så snart, men efter efterkontrollen (då vi även fick svar på varför vår dotter dog) kom vi överens om att börja försöka igen så snart man tagit de sista blodproverna på mig. Jag tyckte tiden sniglade sig fram innan vi kunde börja försöka igen och jag försökte tänka på att göra bra saker för kroppen, som att t.ex. träna, promenera, göra knipövningar, äta folsyra och järntillskott (hade lågt blodvärde efter förlossningen). Det är väldigt individuellt när man känner sig redo, men jag hoppas att det inte dröjer länge innan ni blir gravida igen när ni väl bestämmer er för att börja försöka. Kram!

  • lilluka

    era svar i tråden gav mig modet att följa mitt hjärta och försöka att bli gravid igen. Känns som det enda rätta just nu...även om oron och rädslan hela tiden finns där.

    Hoppas hoppas...

    Önskar er alla allt gott!
    kramar
    /Lilluka

Svar på tråden När började du försöka igen?