• BebisiFebruari

    Ägglossning i dagarna som vill följas åt? :) Del 3

    Ägglossning i dagarna som vill följas åt? :) Del 3


    Tänkte höra efter om det är någon som nu i dagarna har ägglossning och vill följas  till BIM?

    Jag fick idag 4/6 fullt utslag på ägglossningstestet jag tog i fm vid 11 tiden och 2 st nu på kvällen vid 19.30 (bilder finns i mitt galleri)

    Eftersom att jag slutade med mina p-piller den 7/4 så har jag ännu inte riktigt koll på hur lång mens cykel jag har men borde ha BIM ca den 17/6 om jag räknar ägglossningen från idag men kan ju skilja några dagar åt båda hållen :)


    Tänkte det kunna vara kul att följas åt med symptom och dyl så man slipper tjata ihjäl den stackars killen här hemma :) ni vet säkert vad jag menar ;)

    Jag och killen har iaf haft sex...  lör, sön, mån, ons och så ska jag hoppa på honom ikväll när han kommer hem från jobbet för sen ses vi inte förrän på sön morgon igen, hoppas det ska räcka och kanske ta sig denna gång :) dom säger ju att spermierna lever 3-5 dygn så man får ju hoppas och hålla tummarna.

    Här fortsätter vi att planera barn och följa oss som blivit gravida under tidens gång :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:07
    Här är dom tidigare trådarna:

    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m44538291.html Del 1

    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m47013892.html Del 2
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 14:55
    Tråd för listan med BF, ÄL samt BIM datum :)
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m49383912.html
  • Svar på tråden Ägglossning i dagarna som vill följas åt? :) Del 3
  • mithrandil
    Summer skrev 2009-12-07 16:51:46 följande:
    Jasså, har du inte haft inskrivning ännu? Hur kommer det sig att ni ska flytta?Jag mår inte alls bra. Har varit hemma från skolan idag. Magknip, spänd mage (förmodligen en massa luft) illamående och yrsel. Det snurrar och gungar och påväg till centrum (tar max 5 min att gå) var jag tvungen att kräkas två ggr! Så pinsamt! Folk vänder sig om och bilar stannar nästan...bara jag som är gravid :*(Hela dagen har jag legat i sängen. Var tvungen att boka av min middag med kompis Anna också. Jag är så trött på detta pensionärsliv!!När går det över? Jag klarar snart inte mer.. *snyft*
    Ledsen att du inte mår bra.. men det går över, för de allra flesta iaf.
    Något positivt är ju att du slipper oroa dig nu då du har massor med symtom.

    Ja, jag har varit jättedålig på det där att boka in min inskrivning. har inte velat boka för jag har varit livrädd för att behöva avboka tiden om det inte skulle gå vägen. men man måste ju dit. Så nu har jag fått bokat 3 tider iaf. känns skönt att fått fingrarna ur.

    Vi vill flytta ut på landet nu när vi har barn. känns tryggt och skönt att fostra barn på landet. vi vill köpa oss ett hus där om ett par år, så vi valde en superbillig lägenhet så vi kan spara mycket. Ska bli så kul att flytta. jag känner massor tjejer där som också har barn så det är ju roligt också.

    Ang förlossningsrädsla så ska du be din bm om att få gå på aurora-samtal. Då får man träffa en Aurora barnmorska och prata igenom allting som har med förlossningen att göra. Det hjälper väldigt många som är rädda för att föda.
    Men tyvärr är det så som tjejerna här sagt. Din bm som kommer förlösa dig träffar du när förlossningen redan satt igång och du är i full gång med att föda barnet. Men troligtvis så kommer din rädsla lätta allteftersom graviditeten går. Jag var livrädd men när jag hade några (typ 3) månader kvar så fanns det inget jag längtade efter mer och min rädsla var helt borta. för många släpper rädslan ju närmare bf man kommer för tillslut vill man bara få ut ungen. man längtar liksom ihjäl sig.

    Ska gå hur fint som helst ska du se!!

    Jenny: Ja, precis. Hur mycket man sover spelar ingen roll.. det är hur man känner sig dagen efter som är viktigt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • BebisiFebruari
    Summer skrev 2009-12-07 21:56:04 följande:
    Bra idé, ska nämna det för min bm framöver!Nu ska jag ligga och kolla lite repriser på datorn. Förresten så kollade jag på MTVs serie "16 and pregnant" eller vad den hette. Det var intressant att se hur riktigt unga mammor klarade av graviditet och förlossning mm. MEN det sista avsnittet var hemskt! Där fick man som vanligt följa ett ungt 16-årigt par genom hela deras graviditet, förlossning ( fick en sådan söt liten tjej) men sedan valde de att adoptera bort bebisen!!! Det var ett kristet par som fick denna fina lilla flicka och det var så hemskt att se mamman lämna över barnet till denna "nya" mamma efter bara några timmar efter förlossningen...alltså jag grät så tårarna sprutade!! Johan fick sitta och trösta mig länge efteråt och vi pratade om avsnittet (han hade inte sett det) men jag var så ledsen och upprörd (extra gravhormoner) så det tog tid att smälta det avsnittet.Tänk vad hemskt att bära ett barn i 9 månader, gå upp i vikt, må dåligt osv osv men inte få självaste belöningen på slutet...utan att ge bort det. Det är så ofattbart för mig. Jag tycker att abort är okej om man inte vill ha barnet men att gå igenom hela resan och sedan adoptera bort det fattar jag inte...?Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på det :(Kram sålänge
    Oki... ja jag har sett reklam på det programmet men inte sett det, kanske lika bra det för mina tårar går till att böla till unga mödrar på 5:an och på förlossnings kliniken :)

    Usch.. kan inte ens föreställa mig tanken att lämna bort barnet efter födseln, usch och fy får gåshud på hela kroppen :(

    Ne nu är det dax för tv:n :) natti natti

    Kramar/J
  • Meadow

    Heja i gryningen!

    Tror ni jag orkade sexa till det igår? Nä, jag var helt i koma! Somnade i sambons knä framför tv:n. Ja ja...Det blir som det blir!

    Men: Jag har stegring fortfarande! Kollade kl 5 imorse (börjar 5,30-jag är inte galen och kliver upp för att testa, ha ha) iaf, stegring fortfarande!

    Det moler på fortfarande, så då kanske ägget inte har släppt? Så det kanske är bra om jag hoppar på honom ikväll då?

    Vad säger ni? Är det vanligt med stegring 3 dagar?

    Ja jösses.

    *Tar en klunk av morgonkaffet*

  • The Kittycats

    Summer: Hur känner du dig idag, blir det sängläge idag med?
    Hoppas du kännr dig bättre sbart
    Kram

    Ang det jag skrev om KUB, så här tänker jag nu:
    Förut var jag helt tvärsäker på att jag skulle göra KUB, men nu vet jag inte...
    Jag är ju väldigt nojjig och orolig av mig som person. Skulle jag få ett resultat som 1/7000 skulle jag går runt och var helt övertygad om att vi skulle få just det inte friska barnet av de 7000.... Men jag skulle ju inte kunna ta bort det eftersom 6999 är friska, och skulle man välja att avsluta så skulle jag ju nojja för att jag säkert tagit bort ett friskt barn... Så fungerar jag och mitt tänk.

    Skulle man fått ett ja eller nej svar på KUB så hade jag gjort det, men som det är nu känns det som att oavsett svar så kommer jag att nojja ännu mer. Tror nästan att testet kommer att "stjälpa" mer i mitt fall, än att "hjälpa". Så som jag känner idag kommer jag nog inte att göra det.
    Vi får nog också hoppas på det bästa, och gå på UL och se att det växer som det ska iaf.


    ♥ bf 2010-07-17
  • Meadow

    Kittycat: Precis sådär är jag, därför kommer jag att göra ett fvp istället. Det som inte syns där, får man vara lyckligt ovetande om den dagen.

    De säger ju också på sjukvården att man bara slösar med resurser, om man ändå inte nöjer sig med det utan går vidare med fvp oavsett siffran, då är det bättre att gör fvp direkt.

    Riskerna med fvp har också visat sig vara mindre än vad man tidigare sagt, som min läkare sa: "risken är mindre att det händer ngt vid provtagningen, än att ngt är allvarligt fel med barnet..

  • mithrandil
    Meadow skrev 2009-12-08 06:09:23 följande:
    Heja i gryningen!Tror ni jag orkade sexa till det igår? Nä, jag var helt i koma! Somnade i sambons knä framför tv:n. Ja ja...Det blir som det blir!Men: Jag har stegring fortfarande! Kollade kl 5 imorse (börjar 5,30-jag är inte galen och kliver upp för att testa, ha ha) iaf, stegring fortfarande!Det moler på fortfarande, så då kanske ägget inte har släppt? Så det kanske är bra om jag hoppar på honom ikväll då?Vad säger ni? Är det vanligt med stegring 3 dagar?Ja jösses.*Tar en klunk av morgonkaffet*
    Man brukar ju ha stegringen tills ägget släppt. Kan hända att det är ett segt ägg.
    har läst om många som haft äl stegring i flera dagar. Hur var din första äl efter cytotec-behandlingen?

    kittycat: Jag tänker precis som du.. skulle aldrig göra ett KUB för jag skulle aldrig kunna ta ett vidare beslut om resultatet var dåligt och jag vill heller inte göra ett fvp, förvisso kanske risken för missfall efter fvp är liten, men man få missfall utav provet så jag hoppar helst över. Då tar jag hellre risken att få ett sjukt barn. Som egentligen ändå är relativt liten.
    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • Summer
    The Kittycats skrev 2009-12-08 09:21:51 följande:
    Summer: Hur känner du dig idag, blir det sängläge idag med?Hoppas du kännr dig bättre sbart KramAng det jag skrev om KUB, så här tänker jag nu:Förut var jag helt tvärsäker på att jag skulle göra KUB, men nu vet jag inte...Jag är ju väldigt nojjig och orolig av mig som person. Skulle jag få ett resultat som 1/7000 skulle jag går runt och var helt övertygad om att vi skulle få just det inte friska barnet av de 7000.... Men jag skulle ju inte kunna ta bort det eftersom 6999 är friska, och skulle man välja att avsluta så skulle jag ju nojja för att jag säkert tagit bort ett friskt barn... Så fungerar jag och mitt tänk.Skulle man fått ett ja eller nej svar på KUB så hade jag gjort det, men som det är nu känns det som att oavsett svar så kommer jag att nojja ännu mer. Tror nästan att testet kommer att "stjälpa" mer i mitt fall, än att "hjälpa". Så som jag känner idag kommer jag nog inte att göra det.Vi får nog också hoppas på det bästa, och gå på UL och se att det växer som det ska iaf.
    Jag har nog aldrig känt mig såhär sjuk i hela mitt liv. Jag har gråtit hela morgonen av att ingen förstår mig och min situation, jag känner mig levande död och vet inte hur länge jag ska orka må såhär.
    Allt började ju i fredags när jag var utarbetad efter en jobbig dag i skolan och höll på att svimma på vägen hem, var typ tvungen att sätta mig på trottoaren och ringa Johan som kom och mötte mig. Hela helgen har jag varit sängliggande förutom söndagkväll då vi var en sväng till IKEA och det gick hyffsat bra men igår blev jag ännu värre...magknip, dålig mage, feber, yrsel (rummet snurrar), illamående och kräkningar och helt slut i kroppen. Johan passar upp på mig hela tiden och hämtar vatten, fixar mat och allt vad jag vill ha medans jag ligger här som ett kolli. Jag fattar inte...vad har hänt?
    Dessutom har jag panik över min kurs...jag missar mer och mer för varje dag och imorgon har jag obligatorisk praktik som jag inte lär kunna utföra....
    Jag ser liksom inte ljuset i tunneln just nu...men jag har hört de flesta säger att det brukar bli bättre efter v. 16. Det innebär att jag måste härda ut som levande död i 2,5 veckor till. Jag hoppas att jag klarar det.

    Gumman, ang KUB så är det en förmån. Jag är säkert lika nojjig som du men tyckte det var skönt att få ett resultat. Det normala värdet för mig var 1:600 men mitt resultat var 1:12000 vilket gör att jag faktiskt inte känner mig minsta orolig och jag är säker på att du skulle känna likadant. KUB var underbart att göra eftersom de gör ett UL på din mage och du får under en längre tid se din bebis röra på sig, nästan som en liten film. Dessutom sa vår bm att man kunde se en tydlig och stor näsa på bebisen och att bebisar med DS har en väldigt väldigt liten eller ingen näsa alls vilket också kändes bra.
    Om du har chansen att göra KUB så skulle jag absolut råda dig att göra det, det var den bästa upplevelsen av min graviditet hittills. Det är faktiskt just den stunden som får mig att kämpa vidare i detta tillstånd.

    Kram
  • mithrandil

    Summer: Är du säker på att du mår dåligt av graviditeten?
    Tycker kanske du borde ringa din VC eller sjukvårdsrådgivningen.
    graviditet brukar inte ge feber, iaf inte mer än ca en halv grads höjning.


    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • Summer
    mithrandil skrev 2009-12-08 11:48:18 följande:
    Summer: Är du säker på att du mår dåligt av graviditeten?Tycker kanske du borde ringa din VC eller sjukvårdsrådgivningen.graviditet brukar inte ge feber, iaf inte mer än ca en halv grads höjning.
    Nej, jag vet ingenting eller varför jag mår såhär men vad ska man fråga husläkaren om? Jag brukar ha 36,9 men nu har jag 37,4 men det är tillräckligt...

    Johan har åkt till sin skola nu och min mamma är påväg hit med Postafen och Seaband (hoppas jag) värt att testa.

    Kram
Svar på tråden Ägglossning i dagarna som vill följas åt? :) Del 3