• Äldre 8 Dec 22:26
    2314 visningar
    2 svar
    2
    2314

    Äktenskapsförord - redan gifta - kan man skriva så här?

    Kan vi skriva såhär eller blir det något juridiskt fel då?

    Vi är ett redan gift par, som på detta sätt har kommit överens om att skydda mina framtida tillgångar samt säkerställa att jag får behålla det gemensamma inköpta huset vid ev. skilsmässa utan att behöva köpa ut min man. Meningen är alltså att jag får huset, men han behåller sin del av lånen.

    Undertecknade makar Anna Andersson (XXXXXXXX-XXXX) och Anders Andersson(XXXXXXXX-XXXX) avtalar genom detta äktenskapsförord att den egendom som Anna Andersson (XXXXXXXX-XXXX) förvärvar genom eventuella framtida arv, vinst, gåva eller genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande skall utgöra hennes enskilda egendom och sålunda vara undantagen giftorätt. Egendom som träder i dess ställe ska också vara enskild egendom, liksom avkastning av denna.

    Vid en ev. skilsmässa, skall även fastigheten Huset Huset 1:234 tillfalla makan Anna Andersson (XXXXXXXX-XXXX) som enskild egendom och därmed skall tillgången hållas utanför bodelningen.

    Undantaget från detta är annan egendom som vi gemensamt förvärvar och gemensamt brukar.

    Förteckning över den egendom som var och en av oss äger vid tidpunkten för undertecknandet av detta äktenskapsförord:

    Ekskåp
    Sparkonto 100 000.00 SvKr

  • Svar på tråden Äktenskapsförord - redan gifta - kan man skriva så här?
  • Äldre 9 Dec 06:41
    #1

    Puffar. Finns det inga advokater eller någon annan här som kan något om juridik som kan hjälpa oss? Har någon annan här skrivit något liknande, i såfall hur har ni formulerat det?

    Puff, puff

  • Äldre 9 Dec 08:37
    #2

    Om det är viktigt att det blir rätt skulle jag rekommender att ni vänder er till en familjejurist och betalar lite pengar för att ni ska vara säkra på att det bli som ni vill.

    Ni kan säkert få en del hjälp på FL och andra sidor men kvaliteteten på den hjälpen varierar en del och det svåraste är att veta vad som är riktigt och inte riktigt.

    /Kjell

Svar på tråden Äktenskapsförord - redan gifta - kan man skriva så här?