• chatnoir

    Teckenspråk

    Hej!

    Jag undrar om någon här använder tecken som hjälp i kommunikationen med era barn? Vi har börjat lite smått och vår son har snabbt snappat upp de tecken vi har börjat med, så det känns som att det kan vara värt att fortsätta. Det var också en väldigt intressant artikel om detta i senaste numret av "Adoption" från BV.

  • Svar på tråden Teckenspråk
  • Ejris

    hade ajg vetat det ajg vet i dag så hade vi använt tecken när sonen kom till oss.
    han var 16 månader så han hade ju börjat med sitt modermål lite blev helt tyst 2 månader men sen ramlade det på som bara den. I dag 14 år senare (precis i dag blev vi föräldrar=)
    så är han ett språk geni..... mvh svenska..englska...

    MEN vi använder tecken som spåkförstäkning till lillebror som har downs syndrom vi märker här vilken skillnad när han förstärker ordet med ett tecken.
    tyvärr är det inte många runt oss som ens vill *suck* lära sig tecken...

    några år efter det vi fick vår stora pojk så kom det artiklar o information om hur bra det var så hade vi bara vetat=)...men nu vet vi

    lycka till med tecknen..är ju faktist riktigt roligt att själv få använda händern lite mer än till det " vanliga"

  • mammamys06

    Vi hade gjort det om vi känt till att man kunde göra det när vi fick vår son. Han var sen i talet, började komma igång ordentligt vid 2,5 års ålder men då rabblade han alfabetet och kunde räkna väldigt mycket. Nu börjar han hitta ord också och sätter ihop ord så han är enormt tidig med just den biten. Nu pratar han som en normal 3-åring även om alla ord inte är rent uttal.


    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • Hej och Hopp

    Jag försöker använda de få tecken jag kan så nu får jag en slängpuss efter maten - lillans tolkning av tack-tecknet.

  • Linisen

    Jag har själv lärt mig teckenspråk som stöd när jag var barn då jag hade och har fortfarande en hörselnedsättning.
    Jag har också jobbat med barn som har haft det som enda kommunikationskälla samt stödtecken med barn som har Downs S.

    Idag använder jag inte det själv men blir så glad när jag får tillfälle att lära mig igen, jag kan ju bara grunderna numera, alla språk utvecklas ju så snabbt så även teckenspråk.

    Tror det är ett jättebra sätt för våra små (som vi har eller som kommer )att förstärka sina tankar och ord

    Kram till er alla

  • Sally

    Vi använde tecken med vår son ganska mycket. Vi är 2-språkiga hemma, så han fick byta vid 14-månadersåldern till 2 nya språk. Vi använde tecken för att underlätta övergången, och tyckte det fungerade mycket bra. Äntligen har talet kommit igång ordenligt (vid drygt 3 års åldern), så vi har lagt ner tecken, men han använder det ibland när vi inte förstår vad han sa (igår pratade han om snö, men jag förstod inte, så han tecknade det - jätte hjälpsam!).

    Jag kan alltså varmt rekommenda det!

  • Millan77

    Här finns en till som använder teckenspråket.

    Min storebrors pojk e döv men läser väldigt bra på läpparna.
    Jag har i ca 5 år nu använt dom vanligaste tecknen till båda mina barn men min son e väl den som tagit det till sig det bäst. Dottern vill inte riktigt.

    Jag har även försökt få det som hemspråks-undervisning i skolan till dottern, men det var lönlöst:(
    Ska kolla upp det nu igen när sonen börjar oxå. Jag vill ju att dom ska ha ett mycket bättre språk med sin kusin.

  • Josefina

    Vi stödtecknar med vår son som har talsvårigheter. Han är 7 år och sen vi börja med det har det blivit en klar förbättring. Han tecknar och försöker säga ordet och när han kan det slutar han teckna det. Han har även egna tecken som han tar till. Jag själv tecknar automatiskt till mina boende på jobbet och det funkar super för dementa med *S*
    Det är ett otroligt bra vertyg man inte ska vara rädd för att använda. Min 1.5 åring har hängt på och tidigt teckna hon enkla tecken.

  • chatnoir

    Roligt att höra om era erfarenheter, verkar ju som att det bara är positivt att använda tecken och jag tycker dessutom att det är riktigt roligt! Många tecken känns så himla logiska och självklara, inte så komplicerat som man kanske kan tro. Vår son var 22 månader när vi fick honom och 1,5 -3 år är tydligen en känslig ålder när det gäller att byta språk. Vår familj är också tvåspråkig, så jag tänker att tecknen kan bli en "brygga" mellan våra språk. Sonen bubblar dagarna i ända, men vi förstår inte så mycket än. Delvis beror det kanske på hans spalt, men han har samtidigt tillgång till väldigt många ljud så jag tror att det mest handlar om att få ihop det i huvudet, och där kan förhoppningsvis tecknen hjälpa oss i väntan på att orden blir fler.

    Kram på er!

  • Ålen

    Min systerson är född med Downs Syndrom har tyvärr väldigt svårt med talet. Trost sina 11 år pratar han väldigt lite och jag har gått på tecken kurs för att kunna kommunicera bättre. Nu när många av våra vänners barn börjar närma sig 2 års ålders märker jag hur jag tecknar när jag talar med dem. Det känns naturligt och jag är övertygad om att det ökar inlärningen. Jag kommer absolut göra det med mitt barn också, när han/hon väl kommer......

  • Thi 08

    Jag hade tänkt använda/börja använda det nu till min dotter med spalt (hade ingen tanke på det pga adoptionen), men logopeden sa att det kan man göra om hon inte börjat prata innan 2 års ålder när även gommen ska slutas (är 15 månader nu). Så jag väntar med det tills vidare.

    Finns annars en hemsida till om heter teckenhatten där man kan hittta stödtecken som man kan komplettera talet med.

    JAG tänker använda det senare för att HON ska kunna kommunicera med mig, ifall hon verkar ha svårt med talet. Som det är nu verkar hon förstå vad jag säger till henne utan att använda tecken. Hon förstår äta, mat, nej, dansa, torka och sådana saker. I början använde man ju sina egna små tecken för att hon skulle "koppla"...

    Finns en öppna förskola där jag bor som har dagar för barn och föräldrar som använder teckenspråk.

  • chatnoir
    Thi 08 skrev 2009-12-13 13:16:03 följande:
    Jag hade tänkt använda/börja använda det nu till min dotter med spalt (hade ingen tanke på det pga adoptionen), men logopeden sa att det kan man göra om hon inte börjat prata innan 2 års ålder när även gommen ska slutas (är 15 månader nu). Så jag väntar med det tills vidare. Finns annars en hemsida till om heter teckenhatten där man kan hittta stödtecken som man kan komplettera talet med. JAG tänker använda det senare för att HON ska kunna kommunicera med mig, ifall hon verkar ha svårt med talet. Som det är nu verkar hon förstå vad jag säger till henne utan att använda tecken. Hon förstår äta, mat, nej, dansa, torka och sådana saker. I början använde man ju sina egna små tecken för att hon skulle "koppla"... Finns en öppna förskola där jag bor som har dagar för barn och föräldrar som använder teckenspråk.
    Vår son förstår också bra, men det nya är att han själv kan uttrycka saker som vi tidigare inte förstod. Det är häftigt eftersom det är en ny dimension i vårt samspel. Jag upplever att vår kommunikation funkar bra även utan tecken, men tycker det är roligt att testa och fascineras av hur snabbt han har börjat använda tecken aktivt. Visst kan man vänta, men om det inte känns jobbigt har man ju inget att förlora på att testa.
  • chatnoir
    Ålen skrev 2009-12-13 11:00:11 följande:
    Min systerson är född med Downs Syndrom har tyvärr väldigt svårt med talet. Trost sina 11 år pratar han väldigt lite och jag har gått på tecken kurs för att kunna kommunicera bättre. Nu när många av våra vänners barn börjar närma sig 2 års ålders märker jag hur jag tecknar när jag talar med dem. Det känns naturligt och jag är övertygad om att det ökar inlärningen. Jag kommer absolut göra det med mitt barn också, när han/hon väl kommer......
    Det var en vän till mig som väckte tanken på att använda tecken. Hennes mamma är specialpedagog och jobbar med barn med bl a Downs syndrom. På dagiset där hon jobbar lär sig alla barnen tecken på så sätt.
Svar på tråden Teckenspråk