Inlägg från: Linda88 |Visa alla inlägg
  • Linda88

Jobb i norge?

nav.no kan du också kolla lite på.

Jag jobbar själv i Norge just nu, som undersköterska/hjelpepleier, och jag tog själv direkt kontakt med kommunen och personalrekryteraren och fick jobb på så vis. Det var inga problem överhuvudtaget, men då tillhör ju jag också en yrkesgrupp som "alltid behövs". Kanske svårare i andra yrken? Jag vet inte jag..

• Linda88

För mig var det med boende inget problem, då jag flyttade till min pojkvän. De möbler jag inte behövde ta med mig (eftersom pojkvännen redan hade soffa t.ex.) fick jag ställa hemma hos mamma. Inredde faktiskt hennes gästrum i nya huset med min säng, bokhylla osv. Så för mig var det inte svårt att lösa :)

Det är väl ganska vanligt också om man anmäler sig till nån sån typ av "byrå", att man får boende via jobbet? Här i Florö är det många som bor i en egen liten "avdelning" uppe på sjukhemmet, som ett litet kollektiv. Dock vet jag inte hur mycket det fårb etala själva för att bo där, eller om de bor gratis.

• Linda88

Det läste jag om på AMS tror jag, om man går in på utlandsjobb så hittade man nån länk till hur det funkar att söka jobb i Norge, vad man måste göra osv. Det var ganska mycket olika regler kring bil och hur man fick använda den i Norge om man inte importerar den och betalar skyhöga avgifter och skatter.

Men gå in på AMS och klicka dig fram till vad du ska tänka på om du ska jobba i Norge. Fanns mycket matnyttigt i den länken jag hittade där ( som jag såklart inte kommer ihåg vad den hette )

Svar på tråden Jobb i norge?