• Anonym (Orolig)

Min gravida sambo är så ledsen!:(

Vad gör man när ens sambo som är i vecka 35 är ledsen ofta....och djupt! Hon gråter ganska mycket helt plötsligt!

Inte varit några problem förräns nu de senaste veckorna...har frågat henne vad som tynger henne, frågat om det är jag...vet inte riktigt vad jag ska göra?

Hon säger att hon känner sig ensam...och att hon inte vet! Hon säger att hon inte mår bra men det känns inget bra och börjar bli riktigt orolig, hon brukar aldrig gråta...inte inför mig i alla fall!

Hmm...försöker prata med henne men hon liksom stänger sig inne förmodlingen för att hon inte vill att jag ska få dåligt samvete när jag sticker iväg till jobb och polare och sånt.

Några tips! Ska jag låta henne vara ifred? Vad gör man?

• Svar på tråden Min gravida sambo är så ledsen!:(
  • Anonym

Jag tror att det kan vara så att hon är jättetrött på att vara gravid. Jag vet att jag grät mycket mot slutuet då jag hade så ont överallt, kände mig stor, tjock o ful.
    Det är mycket psykiskt tärande att vara gravid. Stötta henne, men det är nog inte så mycket annat du kan göra. Jag grät tills barnen kom.
    Men du är väldigt snäll som bryr dig så mycket, min sambo sa bara: jaha gråter du nu igen.

• Mölndalstjej 83

Hej. Det är väldigt vanligt att bli så ledsen i slutet av graviditeten. Massa med hormoner och oro över förlossningen, barnet och hela livet. Man känner sig så utlämnad på något sätt.

Du ska bara fortsätta att finnas där och stötta henne. Undvik att lämna henne ensam i onödan. Sen behöver det inte bli bättre efter barnet har fötts heller för då kommer ännu mer hormoner i omlopp, amning och oro för barnet. MEN det går över och gör det inte det så kan det vara en depression och det får man hjälp från MVC/BVC med.

Det är en jobbig tid, att bli föräldrar för första gången. Jag var själv jätteledsen och tyckte det var en jobbig period, men som tur var var min man väldigt lugn och stabil, det känns som att han bar mig igenom de värsta känslostormarna. Och det är ju värt det såklart, man får ju det underbaraste som finns när man tagit sig igenom detta. Så, ta det bara lugnt och lycka till! Prata med er bm om ni vill.

• Anonym

Låt henne vara ifred om hon vill det, annars är det bara att krama om henne. När du är på jobbet kanske du kan skicka ett meddelande/ringa och säga att du tänker på henne. Köp en bukett någon dag när du känner att hon behöver extra uppmuntran. Köp med dig take-away så hon slipper laga mat, massera hennes fötter, visa uppskattning helt enkelt. Hennes gråt beror nog inte på dig men det är jobbigt i slutet av graviditeten. Man känner sig, vissa i alla fall, som en flodhäst, tycker man är ful och allt är jobbigt. Då behöver man sin älskade som talar om att man är underbar och att man duger fint även om man gråter och ligger på soffan hela dagen.

• Anonym

Kan det vara oro inför allt som väntar? Kanske tänker hon på förlossningen, att bli förälder, om kommer relationen hålla?

• mausi2008

Hej! Jag var också gråtfärdig mest hela tiden de sista veckorna av graviditeten...som de andra säger så är man helt slut, en massa hormoner som spöker och så är man orolig inför förlossningen. MEN: efter förlossningen fick jag en ordentlig Post Partum depression (förslooningsdepression) och det konstaterades att denna hos mig redan hade börjat INNAN förlossningen, dvs. i slutet av graviditeten.
    Så var uppmärksam mot din sambo, stötta henne så bra som du kan och om detta inte släpper efter förlossningen så sök hjälp så fort som möjligt! (det är vanligt att känna sig ganska deppig efter förlossningen men det ska gå över inom 2-4 veckor)

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar!

Allt låter väldigt logiskt det ni skriver....jag ska "lämna" henne ifred och bara vara där så får jag se hur det blir efter och se hur hon mår då!

Hon har ju faktiskt varit gravid en evighet nu...det tycker vi båda! :)

• MollyMilly

Hej!

jag va bara tvungen att skriva till dig! Jag vet vad din sambo går iegenom, o det e i stort sett omöjligt för er makar att veta hur ni ska stötta eller ens vad som händer. Jag kände mig enormt ensam jag oxå, fast att jag har en stöttande kille som älskar mig så mycket det går. Tror att det både har mycket med hormoner att göra,men oxå att man börjar inse att man ska få ett barn, ett liv att förvalta.

Det enda du ska göra e att vara där för henne, även om hon inte ger nått tillbaka. Hon behöver dig, lämna absolut inte henne ensam,om du tror det blir bättre. Jag kan nästan lova att allt hon behöver e att du finns där, klappar henne, kramar o håller om henne, det va det jag behövde. Jag grät floder, av ingen anledning, o det e inte bara frustrerande för dig, utan oxå för henne. Men det e med största sannolikhet hormonerna. Att vara gravid e en fysisk o psykisk ansträngning som tyvärr ni män aldrig får inblick i. Krama henne o prioritera henne framför vännerna just nu. Lycka till, du verkar va en fantastisk sambo som bryr dig så mycket att du söker svar o tips o råd!

:)

Svar på tråden Min gravida sambo är så ledsen!:(