Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Tygblöjetråden 23

Dockmakaren skrev 2010-01-19 22:16:23 följande:
    Tack snälla ni för snabba tips. Tänkte försöka lägga någon beställning imorgon efter att ha fått lite mer koll. Ja, för länge sen hade jag en vision om att sticka egna. Garnet är inköpt, men orken och tiden finns inte. Jag väntade för länge. Blöjbyxor med spärrskikt i PUL...är det något jag har utanpå vikblöjor alltså? ( Ursäkta, kanske dum fråga, men jag är inte helt insatt). Eller är det något annat. Rekommenderar ni det istället för ullbyxor?
    ja pull byxor är till utan på vikisar eller formsydda
    Jag har bara använt ullbyxor en gång har enbart pullbyxor men det ska vara luftigare och svalare med ull byxor..
  • Ronjas mamma

Caeruleus jag trodde inte du hade toalett i närheten men då kan jag bättre förstå det.. Handfatet fungerar ju också fint medan de är små..

• Ronjas mamma
    Caeruleus skrev 2010-01-20 18:38:12 följande:
    Idag kom de Fuzzibuns som jag budat hem. Tanken var att de skall vara till kommande lillebror men jag kunde inte låta bli att testa dem på 2 åriga sonen och det passade som ett smäck. Ser jättemysiga ut och inte alls "stora". Under mjukisbyxan kan man verkligen inte se skillnad mot vanlig blöja. Skicket är helt ok, insidan aningens noppig och den vita inte kritvit men ändå godkänt. Jag vill nu tvätta dem och kanske se om man kan fräscha till dem. Jag har Grumme vittvätt och kulörtvätt utan zeloiter, fosfater och mindre än 5% tvål. Är det ok att använda det? Finns det någon teknik att få ut eventuell gammal tvättmedel och sköljmedel från den tidigare ägaren?
    diskmedel kura  gnid dem med lite diskmedel innan de tvättas..
  • Ronjas mamma

Ja förlåt diskmedelkur.. tror alla funkar har inte hört att det skulle vara något specielt..

• Ronjas mamma

madebyinferno välkommen tillbaka..
    vi tvättar enbart vid bajs och då som regel bara med vatten och ibland med mandelolja..

smurra vi har kört samma som dig om natten men nu kör vi iv flanell formsydd, iv frotte inlägg plus iv flanell inlägg i blöjbyxa blir ett stort paket men det håller..

• Ronjas mamma
    finafisken skrev 2010-01-26 07:41:58 följande:
    Zeoliter 5-10% står det på icas egna tvättmedel. Kan jag tvätta blöjorna med det? Någon som vet hur det skulle påverka blöjorna? Jag gick särskilt till ica i går för att köpa deras tvättmedel som står rekomenderat på första sidan här, men så såg jag att det innehöll zeoliter. Ska jag behöva köpa annat medel?
    Vi har inte hittat i utan här i DK så vi kör med neutral som har samma mängd zeoliter och våra blöjor har varit tvättade i det de sista ett och ett halvt året visst kan man se de ar användna men inte slitna..
  • Ronjas mamma

Någon som har ett bra stickmönster med ben? Tänkte ta mig i kragen och sticka några ullbyxor som sitter lite bättre efter att jag upptäckte hur bra de faktiskt är :)
    (några av oss är lite långsamma startare och bekväma av oss)

• Ronjas mamma

Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka
    Gärna ekologiska om det finns..

• Ronjas mamma

Pull påsen kan vara bra att ha om man vet man kommer vara ute mycket och länge vi köpte först efter ett tag men eftersom vi reser mycket fram och tillbaka mellan sverige danmark med tåg är det skönt att ha påsen att proppa allt ner i till man kommer hem och slipper tänka på lukten i tåget
    Vi har I.V pullpåsen den stänger inte helt tätt men har alltid hållt på lukten tror där kan vara ca 7-8 stk i en påse så har vi tre om vi ska bli i sverige några dagar..

• Ronjas mamma
    Plutteli skrev 2010-02-08 20:59:18 följande:
    Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida.. Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)
    låter spännade specielt här var vi har två tjejer som ser väldigt olika ut en liten knubbis och en smal sticka.. Skönt när man kan använda samma blöja på begge tjejer..
  • Ronjas mamma

Hur gör ni som har stora barn(mat ätande) med tygtvätt lappar hade det nar det bara var amning men tycker det är lite jobbigt med små tvätt lappar som ska sköljas av innan de kommer i spannen..

• Ronjas mamma

Titinea så gjorde vi också tidigare tyvärr så bor vi i ett gammalt bostadshus med gamla skit rör,
    så röret från tvätt stället är smalt som attan och går ner till samma som duschen vilket innebar stop både i dusch och vask,
    urk säger jag bara...

• Ronjas mamma
    EldHav skrev 2010-02-28 09:50:32 följande:
    Nu är han ett, och ammar inte längre. Och har massa tänder på gång, så igår var det 7 bajsblöjor... Dessutom har vi varken torktumlare eller torkskåp, vilket betyder lufttork, där det redan är fullt av andra kläder. Många sängkläder blir det också att tvätta, eftersom dottern på tre kissar genom sina blöjor, och sonen bajsar igenom... Kanske är jag lat, men nu orkar jag inte mer!
    Man ska ha det till att fungera utan att det blir för surt, har inget med lathet att göra.
    Vet inte om du sett men jag har inboxat dig..
  • Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-06 00:15:35 följande:
    Ni som har knubbisar och använder pockets AIO, vilken är er favorit och varför? Vilka blöjor gillar ni inte?
    Första barnet hade vi BG org AIO och I.V AIO till, hun är en smalis men tvåan är en liten tjockis med rund mage och runda lår där är det svårt att få BG att sitta bra men I.V sitter helt fint på henne dessutom så fungerar I.v's blöjbyxor jättebra på henne de satt först bra på smalisen vid ett års ålder..
  • Ronjas mamma

Eldhav om allt går som det ska så ska jag över till din by omkring den 17 18 mars så kunde vi kanske ses ang ullbyxorna om de funkar..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23