• HannaPanna29

    Hur vanligt är det med PSD sent i graviditeten? Hur märkte ni?

    Jag väntar ett barn med gastroschisis diagnos och dessa barn har någon/några procent högre risk för att dö i magen. Så för att jämföra lite, hur vanligt är det med PSD hos barn utan diagnos?

    För er som drabbas (jag känner SÅ med er!) hur märkte ni att något var fel?

  • Svar på tråden Hur vanligt är det med PSD sent i graviditeten? Hur märkte ni?
  • Deamums

    Hej! Jag förlorade nyligen min son i PSD V.39 +3
    Allt gick väldigt fort, det fanns ingen indikation på att det skulle kunna hända.
    En kväll var magen något lägre än innan, förmodligen för att han somnat in.

    Efter detta har jag fått reda på att ca 500-700 spädbarn dör på detta sätt i Sverige varje år.
    Det är ovanligt men visst händer det!
    Förhoppningsvis får du tätare kontroller pga att ni redan vet om ett sjukdomstillstånd.
    Så var vaksam och lyssna på dina känslor så ska det säkert gå vägen!
    Lycka till med allt!

    /Änglamamma

  • gloriosa83

    Hej!
    Min lilla son somnade in i min mage i vecka 31 av PSD. Precis som Deamums tyckte jag att magen var lägre, sen kände jag bara att något var så otroligt fel. Han svarade inte när jag "buffade" på honom (vilket han alltid ALLTID gjorde annars) Jag drack isvatten, la mig ner och "buffade" så han skulle sparka tillbaka, men ingenting. Det gick som en ilning genom hela kroppen, jag o min man åkte in till förlossningen och fick göra UL, och där visade det sig att min älskade lille Melker hade somnat in i magen... den absolut värtsa dagen i vårt liv!

    Gå på din känsla, och lycka till med din graviditet!!

    Kram från ängeln Melkers mamma Malin

  • Svengelsk

    Att siffran på hur många barn som dör i magen varje år varierar så (500-700) har att göra med hur man räknar. Fram tills för nåt år sedan räknas bara barn som dog efter v28 men numera räknas barn som dödfödda redan v22.

    Denna siffra är inte samma sak som PSD i magen, utan den diagnosen ges bara till de barn där man aldrig kan hitta någon dödsorsak. Det är iofs tyvärr rätt vanligt, men barn kan ju dö i magen av många anledningar (tex moderkaksavlossning, knut på navelsträng eller missbildning/sjukdom) ohc då räknas det inte som PSD.

    Även om 700 barn är väldigt många barn så får man komma ihåg att det föds ungefär 100 000 barn om året i Sverige, så på procent räknat är det inte många. Vill du har mer fakta så finns en del material på Spädbarnsfondens hemsida, med länktips och mer.

    Lycka till med graviditeten och ta inte ut något negativt i förskott!

  • Katta P

    Vår dotter dog i magen när jag var i vecka 37+3. Jag märkte inget. På en vanlig koll hos barnmorskan, hittade hon inga hjärtljud. Obduktionen visade inget och det var inget fel på mina värden, moderkakan osv.

    Stor kram/ Ängeln Hannas mamma

  • Camilla D

    Min son dog i plötslig spädbarnsdöd i magen 1 vecka innan förlossningen. Hade haft fullt upp hela dagen, och då var han ganska lugn, men på kvällen la jag mig i soffan och vilade och för att känna lite sparkar. Då var det alldeles stilla i magen. Drack söt saft (de ger de på förlossningen när de vill ha fart i bebisarna i magen), hoppade, buffade och kämpade. Trodde verkligen inte ham var död.
    Sen fick jag tag i ett ben, puttade på det ganska krfatigt och han bara guppade omkring, helt livlös. Då fick jag panik och vi åkte in till förlossningen där de konstaterade att han somnat in.
    Sov över på förlossningen och på morgonen efter startade värkarna av sig själv och knappt 2 timmar senare är han född, 6 dagar före bf.

    Massa lycka till, jag håller tummarna för att du skall slippa gå igenom detta!

Svar på tråden Hur vanligt är det med PSD sent i graviditeten? Hur märkte ni?