Inlägg från: mariemamma |Visa alla inlägg
  • mariemamma

Varning för sova hela natten kuren

Jag har inte gjort sova hela natten kuren.Jag har däremotanvänt hennes råd och verktyg från start och har där med inte fått några problem med sömnen, vilket har varit kanon. Jag läste hennes och många andras böcker innan vi fick barn.Råden har funkat bra för jag ville verkligen undvika det här problemet med sömn och annat som gör att man måste köra massor metoder. Det är inte så att vi har ett extremt "lätt" barn utan han tillhör definitivt den viljestarka sorten.

• mariemamma

Väntar tvåan och kommer göra precis likadant. Tycker snarare alla råd handlar om att samsova och äta dygnet runt länge vilket jag tror kan leda till att det blir strulmed sömn och annat för många familjer för att det ärså svårt att ändra på efter halvåret. Det är dock inte så för alla förvissa funkar det utmärkt.

• mariemamma

Håller med JoE
    Väntar mitt andra barn nu och det känns så skönt att veta att det finns sätt redan från start för att få sömn och annat att fungera. Hur skulle man orka annars med 2 småbarn hemma och vara uppe 10-15ggrper natt. Jag skulle bli knäckt iallafall. Sov när bebisen sover funkar ju inte när man har två barn. Det är väl därför man sätter in den "stora" på förskola fortast möjligt för att orka helt enkelt.

• mariemamma

Vad det gäller överlevnadsångest så ter det sig fullkomligt naturligt förmig. De skriken man hör i början låter onekligen som om de skriker för livet. Sedan blir det ju skillnad på skriken. Ibörjan skrek sonen som en galning så fort han vaknar efter några månader jollrade han i stället. Överlevnadsångest är ju i grund och botten något bra. Spädisarnahar en överlevnadsinstinkt. Efter förlossningen när de skulle sy tog de sonen och mannen hölli honom. Han klädde avsig och satt med honom.Sonen skrek som jag vet inte vad(ö.å. kanske?) ända tills han kom i min famn igen med bröstet i munnen. Det varmat han ville ha inte närhet. Jag kände verkligen igen mig i boken. Det var väldigt tydligt när den försvann och han visste att här är det någon som ser till att jag blir ordentligt mätt.

• mariemamma

Jag tycker standardmodellen är superbra. Barnen får bli ordentligt mätta, vilket gör att det sover längre.Louise Hallin tog upp detta på knattetimmen att det egentligen är gammal amningskunskap som gått förlorad närman tror att barnet ärmätt bara för att det somnar vid bröstet ganska snart. Det är något hormon som sätter in som gör att både bebisen och mamman blir trötta men att man ska försöka amma lite mer för att slippa 10 min. amning 10min sömn. Det var så tydligtpå vårson att var han inte mätt så sov han endast 5-15minuter och vaknade med ett gallskrik.

• mariemamma

Om man bortser från "kuren" tycker jag alltså att det handlar om att man lyssnar på gammal kvinnokunskap precis som man gjorde förr. Varför uppfinna hjulet hela tiden?
    Jag tror man som förälder behöver råd och stöd sen handlar det förstås också om att lyssna till sig själv och sitt barn.Men dagens råd att alla ska hitta alla svar själva när det finnsså många med så mkt erfarenhet.

• mariemamma

Det är just om man har tvillingar/flera barn som jag skulle tycka aw-metoden är extra användbar för att få tiden att räcka till. Nu när sonen ska bli storebrorkänns det kanon att han har så bra rutiner,så att man kan hinna med både honom och den lille. Livet somsmåbarnsförälder känns mkt enklare med "aw-metodem". Hela familjen får sova sammanhängande,Man hjälps åt med sysslor och annat, alla får egen tid. Vara öppe dygnet runttiden är så kort och därför överkomlig, jämfört med att hålla på så i flera år.

• mariemamma

Martagon

Aw har ingen korrekt vetenskaplig undersökning men det äri nte bara 8-9barn som metoden är testade på utan antagligen flera tusen bebisar.

• mariemamma

Jag tror definitivt metoden inte passar för alla föräldrar.
    Det ärdock så att aw hjälpt massor av barn att sova hela natten från att vakna en gång i timmen eller mer.
    Vad det gäller vetenskaplig undersökning har jag aldrig sagt att hon gjort någon.
    Känns ointressant förmig då det var så uppenbart att hennes råd fungerade så bra speciellt om man tänker så från start. Sen trorjag attityd och annat spelar in mkt. Trokan försätta berg.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren