Inlägg från: Micke54 |Visa alla inlägg
  • Micke54

36 fucking minusgrader i Lappland.

Jag har jobbat i skidskola i över -30 den tempen hade vi stadigt i flera veckor i januari. Vi körde fulla arbetsdagar som vanligt, inga problem.
    Den som använder bomull i dom graderna är antagligen korkad eller ovetandes om hur man skall klä sig när det är kallt.
    Jag åker även skidor frivilligt i -25 till -30 men visst blir det kallt om kinderna:)

• Micke54

Visst jag glömde ju säga det å minsta barnen var 3år och dom frös inte ihjäl även fast jag tyckte synd om många som har föräldrar som inte kan klä dem riktigt.

• Micke54
    Eisa skrev 2009-12-17 20:53:21 följande:
    Bomull? Vad ska man använda då? Polyester? Jag vet ingenting om material. Men jag vet att min jacka är brun.
    Du skall använda kläder som andas visst är ull ofta bra men inte direkt en ullkofta om du skall röra dig. Det finns tex "Klar ullfrotte" som kommer från Östersund som är grymt men alldeles för varmt för mig.
    Bomull är direkt förkastligt då det när det blir fuktigt behåller fukten och snabbt kyler ner dig.
    Finns skitbra funkiskläder gjorda av diverse återvunnet material nu som är både miljövänligt snyggt och grymt bra. Gore tex är alltid att rekomendera då det andas bra och är vattentätt.
    Gore tex har man i sitt ytterplagg eller i sina skor.
  • Micke54

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:33:07 följande:

Jag inser nu att den här tråden är bra för mig. Jag är allvarligt intresserad av ämnet. Har satsat på dyra ytterkläder men det FUNKAR FAN INTE! Jag fryser ändå. Och då är min far ändå same.
    Det är hur du klär dig under som avgör om du fryser eller inte.
  • Micke54
    Eisa skrev 2009-12-17 21:33:36 följande:
    Gore tex har jag till sonen. Till mig själv är det inte lika noga. I will survive! For as long as I know how to love I know I'm still alive osv.
    Ja men nu pratade vi ju om när det var kallt. Inte när det är -4 i gävle då krävs inget extra direkt :)
  • Micke54
    Eisa skrev 2009-12-17 21:34:18 följande:
    Kisstrålen fryser till en isbåge om man pissar utomhus va?
    På ryska tundran där det ofta blir över -60 grader får faktiskt inte småbarnen vara ute när det är under -55 för deras lungor risker att frysa och krackelera så det är verklighet på vissa ställen i världen.
  • Micke54

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:37:58 följande:

Jag fryser redan vid 0 gradigt. Hur bör jag klä mig under? Jag vill gärna ha bra tips och helst vill jag att det ska fungera bland folk. Här är folk lite "finare i kanten", du vet.
    Ja du fryser du vid 0 så får du väl klä dig som om det var kallt? Du kan läsa lite här på craft www.craft.se/sv/ergonomi/craftprincipen.html men dessa kläder är ju inte så snygga till vardags. Du får köpa fina ullkläder då och skippa bomullströjorna. Något som du verkligen skall skippa är bomullsstrumpor men det kanske du inte använder? En ullstrumpa värmer hela kroppen. Istället för kalla fötter som gör hela livet till ett helvete. Ett par långkalsonger värmer gott.
  • Micke54
    Eisa skrev 2009-12-17 21:40:15 följande:
    Jag kan inte begripa hur det kan finnas människor som frivilligt håller på med vintersporter. Blir de inte kalla om kinderna? Längtar de inte in till en kopp kaffe och en tidning? Varför inte?
    Vi är ofta lite hårdare och lite bättre ;)
    Nä men seriöst du fryser inte när du sportar då åker du för sakta. Jag var i Schweiz i vintras det låg runt -20 hela veckan jag åkte i en ofodrad Gore-tex jacka och byxor och svettades hela dagarna. Hade ju givetvis varma undeställ under men ingen dunjacka eller dylikt.
  • Micke54

M C skrev 2009-12-17 22:04:12 följande:

Bommull funkar visst. Jag har ända till 30 minus jeans och ett par jympabrallor ovanpå. Skitvarmt. Det är för knöligt med jeans under täckisar närman cyklar. Kalsonger under jeans går fetbort, det är varmt inne och kallt ute. Men bommullen får inte komma i kontakt med uteluften, det måste vara ett mellanlager.
    Bomull suger så är det bara. Så länge du inte blir svettigt kvittar det dock.
    Men vem har underställ när man går på stan? Jag pratade ju generellt om när det är kallt -25 till -35 kanske?
    Det är ingen vettig som tar en löprunda i nollgradigt i en bomulls t-shirt heller, funktionskläder finns av en anledning.
    Men inte drog jag på mig ett underställ idag när jag var ute och skottade utan hade bomullströja och jacka, men jag hade ju inte velat varit ute några timmar till efteråt.
  • Micke54

M C skrev 2009-12-17 22:08:48 följande:

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:49:22 följande: Långkalsonger och snygga svarta täckbrallor är posh i 15 minus... Om du tittar dig omkring så ser du bergis dyrare ställ (jackabyxor) än du har på dig totalt. Di är ena riktiga snobbar utesnubbarna.
    Ett skidställ kostar lätt 10 lakan så det är inga fattigmanskläder om det är viktigt i sammanhanget ;)
  • Micke54

Pix Ladin skrev 2009-12-17 22:15:25 följande:

Men ÄSCH. Jag är ingen snobb. Fick jag det att låta som det? *skäms* Jag menar bara att folket här skrattar om jag kommer i ett skidställ, kosta vad det kosta vill.
    Ja många som inte vet bättre brukar ju ofta komma med korkade kommentarer. Men det är alltid jag som skrattar bäst i slutändan då jag inte är den som fryser.
    Men snart år 2010 tror jag dom flesta människor som lever i nuet accepterar ett sjysst skidställ om man inte går på café i det?
    Alla som är med i gamet äger väl sjyssta fritidskläder jag skrattar mer åt någon som inte ens äger ett par täckbrallor? Men jag lever ju i en skidåkarvärld också iofs.
Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.