• Eisa

36 fucking minusgrader i Lappland.

Jag ber för dem.

Vad gör man vid 36 minusgrader? Långkalsonger lär ju inte hjälpa. Kan man andas? Kan man åka till jobbet?

• Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.
  • Eisa
    Saaaraa skrev 2009-12-17 08:09:10 följande:
    Tur att man bor i Sthlm.
    Tur man bor i Gävle.

Här har vi 5 minus.
    Vad har ni?
  • Eisa
    SandraP81 skrev 2009-12-17 08:10:06 följande:
    Tja man springer väl inget marathonlopp direkt men annars är det väl som vanligt. ;)
    Jaså? Konstigt att man ens kan förflytta sig 3 meter i den kylan.
  • Eisa
    lövet2 skrev 2009-12-17 20:29:01 följande:
    Sist vi hade en riktig kallvinter, så hade vi 30-40 minusgrader i flera veckor. Då var fritidsbarnen ute och lekte varje dag. Personalen var tvungna att ta in dem till slut. Men ungarna fick ju överskottsenergi av att vara inne hela tiden!
    Jag fattar inte hur de kan få överskottsenergi av att vara inne. De springer ju där också.
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 20:46:52 följande:
    TS: Blir det varmare eller blir deras kläder bättre om du ber för dem?
    Vet inte. Har inte kollat studier på det. Tror du det finns på pubmed.com?
  • Eisa
    Micke54 skrev 2009-12-17 20:39:44 följande:
    Jag har jobbat i skidskola i över -30 den tempen hade vi stadigt i flera veckor i januari. Vi körde fulla arbetsdagar som vanligt, inga problem. Den som använder bomull i dom graderna är antagligen korkad eller ovetandes om hur man skall klä sig när det är kallt. Jag åker även skidor frivilligt i -25 till -30 men visst blir det kallt om kinderna:)
    Bomull? Vad ska man använda då? Polyester? Jag vet ingenting om material. Men jag vet att min jacka är brun.
  • Eisa

Jag tycker ni lovordar vintern på ett äckligt sätt.

Inse att vintern äro djävulsk.

• Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:00:16 följande:
    Polysester=plast.Dont.För kyla använder man helst fäll = djurhår då de är extremt väl anpassade till kyla. (tips: de överlever utan kläder...)Näst bäst är kläder gjorda på deras hår: ull tex.Bommull är även det väldigt bra på värmehållning. Det du behöver är fluff med luft, flera lager med tunna tyger som ger bra värmedynamik.Fleece är rent förkastligt eftersom det är plast och plast är SÄMST på att hålla värme.För att hålla värmen på händerna ska man ha tunna fingervantar i skinn, ett par lovikka och ytterst skinntumvantar. Så skinn - ull - skinn är överlägset. (Fingervantar underst gör att man inte förfryser sig när man tar av sig för att knäppa eller knyta saker.Lager på lager, mest under fötterna, på huvudet och händerna. Där går mesta värmen ut.I en vagn är en fäll att ligga på absolut nödvändigt. Gärna en över med. Fyll ut alla stora luftfickor med ullfiltar. Tänk på att skapa lä för vinden.
    Men det där är ju bullshit faktiskt. Ingen av barnen på dagis sover på fällar och fleece blir iaf jag skitvarm i.
  • Eisa
    hmcc skrev 2009-12-17 20:56:47 följande:
    Jag får dödsångest vid minus 7
    *medkänsla och förståelse*
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:02:37 följande:
    I 5 grader plus ja.
    Okej så barn blir skitkalla om de sover ute i 10 minus utan att sova på en fäll?

Helvete också. Varför har inte dagis sagt nåt? Jag har köpt ett annat underlag helt i onödan.
Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.