• Eisa

36 fucking minusgrader i Lappland.

Jahapp, imorgon har jag mitt viktigaste seminarium nånsin. Orka känna sig stressad över att sonen kommer förfrysa i vagnen. Helvete.

• Eisa

Varför föddes jag? Varför lever man? Varför gör man alltid fel? Varför är allt ett helvete?

• Eisa
    Mosaik31 skrev 2009-12-17 21:05:36 följande:
    har vart tillsammans med en kille uppvuxen i norrland och han haräven gjort lumpen däruppe ofta fick dom sova ute när det va runt 30 minus han sa ofta att kylan är mycket lättare att uthärda däruppe för det är en torr kyla och att -40 däruppe är som -10 nere på västkusten själv har jag inte vart i norrland men jag vet att kylan på västkusten är riktigt hemsk
    Jag vet. Jag träffade en jättegammal tant som berättade idag att hon varit i Vilhelmina och åkt spark i -42 grader och inte frös. Hon sa att kylan var torr så den var annorlunda.

Men är inte det där också bullshit? Det sägs ju samma sak om utomlands, att "värmen är inte lika jobbig eftersom det är en annan luftfuktighet"
    HAHAHAHAHAHAHA.
    Jag svimmade nästan hela tiden i Bulgarien. Värmen var horribel.
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:09:40 följande:
    Fårfällen är varm på vintern och sval på sommaren.Den är dessutom mjuk. Det beror på, det kanske är tillräckligt för ditt barn.Men det skadar aldrig att ha en fäll. Den ligger under sovpåsen i 20 minus, sen tar man bort påsen och sen tar man bort täcket. Så har mina barn sovit utomhus året runt - även i 25 minus. Men då hade jag ett lager till under fällen.
    Men vad ska det vara för fäll då? Långhårdig och vacker eller korthårig och jävligt ful? Har sett båda varianterna.

Undrar fortfarande varför dagispers inte har detta som krav då de har jobbat i ca 25 år som dagisfröknar. Är mycket besviken på dem nu att de är beredda att låta min son få köldskador och därav framtida men.
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:10:33 följande:
    Värsta kylan jag varit med om - och jag har varit med om 34 minus - var vintern i Barcelona på plus 10 grader.
    Intressant!

Jag har varit med om 35 minus och det var egentligen helt okej (förutom att det självklart var ett helvete som all kyla) eftersom det var vindstilla.
  • Eisa
    Lingling11 skrev 2009-12-17 21:12:44 följande:
    Haha, hört talats om täckbyxor och täckjacka? Det brukar funka då det är så kallt ute, nog för att långkalsonger fungerar om man inte skall gå nån längre bit. Och har man motorvärmare i bilen är det inga som helst problem att ta sig till jobbet, däremot kan det skita sig om man glömt det. Sedan som några kommit in på, det är skillnad på kyla och kyla. I inlandet (som jag i grunden kommer ifrån) är det inga som helst problem att vara ute när det är upp mot -30, börja det närma sig -40 kan det bli lite väl kallt för att man ska orka gå utomhus om man absolut inte måste. Däremot om man är vid kusten där det är högre luftfuktighet så kan det räcka med -15 för att man ska frysa som om det vore -40 i inlandet, speciellt om det blåser.
    Ja jag bor ju vid kusten och det blåser JÄMT! Det är så olidligt kallt bara det är 5 minus.

Jag fryser inte där jag har kläder eftersom jag har kläder där, men jag fryser om KINDERNA!!!! Man kan inte täcka exakt hela ansiktet.
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:16:20 följande:
    I Barcelona trodde jag seriöst att jag skulle dö. Frysa ihjäl.Samma jacka i Sverige fick gå i sopen som "för varm". Har inte rört den sen dess. (Då bodde jag i 08)
    Hur är det egentligen, är det möjligt att frysa ihjäl vid 10 plusgrader?
  • Eisa

Dricker glögg och äter kardemummapepparkakor och har tänt ljus och njuter nästan av vintern.

• Eisa

MC: I förrigår var det snöstorm och några minusgrader här. Sonen sov utomhus på dagis utan byxor i en maffig mjuk sovsäck jag köpte åt honom för ett tag sen. Personalen sa att han var alldeles varm om benen efteråt.

Alltså måste den sovsäcken vara hyfsat varm...

*försöker trösta mig*

Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.