• Gnista

    Sjal-bryderier

    Vår dotter kommer vara drygt fyra månader när vi träffar henne. Vi vill ha en bärsjal, men har noll koll på för- och nackdelar med olika modeller.

    Vad är bra respektive dåligt med en ringsjal kontra vanlig "knytsjal"?

  • Svar på tråden Sjal-bryderier
  • Sally

    Jag sydde en ringsjal för vår son, som var 14 månader vid hemkomskt. Det var så obekvämt och tungt! Gjorde ont på axeln. Nackdel med en knytsjal är att det är lite meckigt, men antagligen bekvämare.

  • Blå Flygare

    En ringsjal har du trätt i förväg, så när du tar på den hänger du den bara över axeln, och sen stoppar du i barnet. Nackdelen att du bär på ena axeln så det blir bara korta stunder. Och så är den inte så stadig så du har ändå ena handen upptagen mycket. Jag använde ringsjal till stora tjejen när hon var 1-3 mån.

    Till sonen som är lite coolare gick det bra med knytsjal, han kunde vänta medans jag virade den runt mig. Men nu har jag övergått sitt sele eftersom jag har svårt att få till knytandet snabbt.

  • Tap dancing mum

    För ett så litet barn rekommenderar jag trikåsjal. Det är lätt att lära sig att knyta och det går att knyta först och stoppa i barnet efteråt, och även ta ut och stoppa in igen. Knytningarna är samma som för vanlig vävdsjal, så om man byter till en sån när barnet blir tyngre, kan man det redan. Vår första dotter var 3 mån, när vi hämtade henne. Vi bytte till vävdsjal vid c. 10 mån.

  • Gnista

    Tack för svar.

    Tap dancing mum: Hmm, ännu fler olika modeller. Trikå och vävd...ska googla på det. Tack

  • Ethi

    Jag håller med Tap dancing mum, trikåsjal! De är ljuvliga att bära små bebisar med för det känns inte att man bär alls, bara som att man vips blev några kilo tyngre Dessutom är de förlåtande mot ovan knytare. Jag hade en moby wrap (den här: www.stellaris.se/product_info.php&products_id=30&osCsid=685b44f81dbb9fc0a37a6f7aa144d4cf ) och den var jätteskön! Användningstiden är inte enorm för adopterade barn (vid ca 8 kg ungefär, om jag minns rätt, börjar det svaja mer än som är så bra för axlarna) men den är och andra sidan inte enormt dyr heller, så det är väl värt det den tid man bär. Och det kan ju totalt bli rätt mycket med en nyfådd bebis

  • Pendo

    Vi bär i trikåsjal än så länge. Ida är 14 mån men väger bara 7,5 kg. Men det kommer att gå ett tag till. Kan varmt rekommenderas!!! Särskilt när de ska sova när man är ute, att lägga dem i vagga är fantastiskt. Titta på www.sjalbarn.se/ Vi har en beg. Mysak men jag tror inte att märket spelar så stor roll. Som vävd sjal har jag helt enkelt köpt ett tyg som inte är så brett. Funkar bra det också.

    / Anna

  • Ethi

    Oj, kan man bära så stora barn i vagga när de ska sova! Tänk, det har jag aldrig ens tänkt på... Jag har trott att det bara varit för typ nyfödda. Mina har suttit på magen som vanligt och sovit (man brer ut ena "axelbandet" över huvudet som stöd, så här: www.sjalbarn.se/knyta/knyt_bilder/trika/mage6.jpg ) men jag kan ju helt klart se fördelarna med vagga-knytningen! Inte minst när de somnar och man kan sätta sig ned, då är det ju skönare för både dem och en själv att kunna ligga ned. Typiskt... Tror inte att jag lyckas knöla ned 16,5 kg lillebror (nyss fyllda 2 år) i vaggaknytning numera direkt, för att prova

    Oj, 14 mån och 7,5 kg... Vad mysigt, tänk vad ni kan bära mycket och länge! Innan vi fick barn så skulle jag klara mig utan vagn så mycket som möjligt - helst helt. Båda sönerna har passerat 8 kg redan vid 7 månader... Och 10 kg vid 9 mån, och upp till 10 kg tycker jag att det går bra att bära "jämt" men sen börjar det bli lite tungt. Då behöver i alla fall jag avlastning i form av vagn. Så där fick då jag så att jag teg, och det rejält

  • Bibimbap

    Vår lilla plutta vägde 7,8 kg när vi fick henne vid knappt 6 månaders ålder och trots att jag försökte med en sjal kändes det alldeles för tungt. Därför valde vi stället en Ergo bärsele som jag varmt kan rekommendera som alterantiv - och den kan man bära även ett tungt barn länge i - minns inte kg gränsen nu men jag vill minnas att det var en bra bit mellan 10-20 kg som fungerade.

  • Gnista

    Vår dotter väger nu 5400 gram och är 58 cm lång. Så himla jätteliten (sist fick vi ju en tvååring)

    Men jag måste verkligen läsa på, man bär alltsåi olika "ställningar"?
    Ethi: Liggande? Tungt jämfört med vad? *okunnig*

    Men alla ni verkar rekommendera trikå i alla fall. Ska Blocket-leta lite Tack för ert engagemang!

  • Blå Flygare
    Gnista skrev 2009-12-19 18:58:48 följande:
    Vår dotter väger nu 5400 gram och är 58 cm lång. Så himla jätteliten (sist fick vi ju en tvååring) Men jag måste verkligen läsa på, man bär alltsåi olika "ställningar"? Ethi: Liggande? Tungt jämfört med vad? *okunnig* Men alla ni verkar rekommendera trikå i alla fall. Ska Blocket-leta lite Tack för ert engagemang!
    Knytinstruktioner och sälj-annonser finns på sjalbarn.se

    Det är bra att testa lite innan man köper. Här får vi låna moby o BB på bvc, sen har jag lånat från kompisar. Jag tycker inte alls om trikåsjal, dottern hamnade efter ett tag nere vid knäna hur jag än bar mig åt Så till sonen körde jag med vävd från start. Sånt vet man först när man testat.
  • xLOVEx

    Jag säger oxå trikåsjal... rekomenderar Moby wrap eller minimundus nu vintertid. Har själv en Moby och den kan jag fortfarande mysbära min snart 11kg tjej i på kvällen eller om hon inte kan somna/vaknar på natten. Annars är det vävdsjal eller sele (patapum) för längre stunder och ringsjal för kortare stunder inne eller typ i affären.

    Rekomenderar dig starkt att gå in på sjalbarn.se som flera andra oxå redan rekomenderat. Där finns verkligen allt du behöver veta.

  • Pendo

    Ja, Ida är liten och vi njuter av att kunna bära. Men vägarna i Nairobi lämpar sig inte speciellt för vagnar så bära är liksom alternativet

    Vi bär mest av allt i vår patapum som vi är väldigt nöjda med. Om jag hade handlat nu hade jag kanske köpt en Ergo, ser liksom mer mjuk och mysig ut. Sjalen är toppen och vi bär i den på promenader också men en ergonomisk bärsele är absolut bäst för rygg och axlar.

    / Anna

Svar på tråden Sjal-bryderier