• nyckelpigemamma

    diagnoslistan, 48-timmarslistan

    hej,
    vi undersöker olika tänkbara diagnoser hela tiden och jag undrar om det är någon som vet om soc.tanten måste godkänna att vi lägger till ytterligare en diagnos på SN-listan?! När man skickar in ansökan ska man ju uppge vilka diagnoser man är öppen för, och då skulle soc.tanten skriva under den....

  • Svar på tråden diagnoslistan, 48-timmarslistan
  • Smulan1973

    Våra utredare har inte specifikt godkänt att vi får adoptera ett barn med SN, och nu ska vi snart åka och hämta vår dotter med LKG.
    Så vad jag känner till så behöver dom inte skriva under någonting annat än själva utredningen.
    Kanske fungerar det annorlunda i din kommun än i min?

  • rallarrosen

    Eller så kör adoptorg olika sätt.
    Enligt vår org skulle diagnoserna godkännas i förväg och när vi ville lägga till en diagnos så ringde vi bara utredarna och fick hämta ut den längre diagnosförteckningen samma dag. ( Det är ju inget jättejobb för dem).

  • nyckelpigemamma

    Mig veterligen så kräver alla tre organisationerna (AC, FFIA och BV) en bekräftelse från utredaren att man har diskuterat SN samt vilka SN som är aktuella - så det är nog ingen skillnad kommun från kommun. Men det låter ju bra som du skriver Solstjärnan att det inte var någon stor sak för utredaren utan att det gick fort , hoppas bara det går fort även i vår kommun........

  • Hej och Hopp

    Det är väl när man adopterar via 48-timmarslistan det krävs - inte om man adopterar barn med sn via annat land som ni väl gör Smulan.

  • Smulan1973

    Hej och Hopp skrev 2009-12-19 19:58:53 följande:


    Det är väl när man adopterar via 48-timmarslistan det krävs - inte om man adopterar barn med sn via annat land som ni väl gör Smulan.
    Jaha, jag trodde det gällde alla länder. Nej då är det väl därför som det inte gäller oss då.
  • Camarogirl

    Undrar varför soc måste godkänna sn från 48-timmarslistan, men inte från andra länder...? Jag kan ju få ett barn från annat land med precis samma diagons som jag kunde fått från listan i Kina...

  • rallarrosen

    Antar att org vill ha ett förhandsgodkännande för att lättare kunna "låsa" barnet mot föräldrarna i 48-timmar. Att det är just den snabba hanteringen det beror på.

  • Melker

    Hej vår utredare har godkänt oss för att ta emot ett barn med speciella behov. Vi har diskuterat med henne vad vi kan tänka oss för diagnoser men hon har inte godkänt varje diagnos för sig.

Svar på tråden diagnoslistan, 48-timmarslistan