• Marcus pappa

    Drömmarnas säsong, också känd som elitserien i innebandy 05/06

    Är det någon mer än jag som brinner för, eller i alla fall är måttligt intresserad av, innebandy och elitserien. Själv tycker jag att innebandyn är betydligt mer intressant oh spännade än ishockeyn, dessutom är ju innebandyns elitserie till skillnad från ishockeyn och handbollens dito verkligen världens bästa liga. I år är den dessutom den bästa någonsin, det här kommer att bli säsongen då innebandyn tar det slutliga steget upp som vår tredje lagsport efter ishockeyn och fotbollen.

    Någon som har en annan åsikt eller håller med?

  • Svar på tråden Drömmarnas säsong, också känd som elitserien i innebandy 05/06
  • Pappa DeNiro

    hmmm jo synd att det inte är så mycket tv om sporten... Skulle gärna se lite matcher... synd att man själv är så kass på sporten hehe...

    Angående IB så kanske denna är av intresse www.ib-dreamteam.se/

  • knoddmaker

    saknar fortfarande karlstadlagen nb och sjöstad... För fem år sedan trodde jag verkligen att innebandy skulle kunna bli en hyffsat stor sport, men det har fastnat. Visserligen årets premiär i globen och sm-finalen där är saker som gör att sporten är på rätt väg...synd baar att inte tv hittar dit lite oftare.

    Kanske behövs mer motstånd internationellt? å andra sidan är finska boboll en nationalsport trots att ingen annan hört talas om den.

    Mitt tips är att dalen slår aik i finalen

  • Xabre

    Är från Warberg och följer sporadiskt men det är alltid kul att se live... :) Ishockey är ju inte riktigt samma grej, framförallt om man bor i södra Sverige och Malmö spelar som danskar med svarta visir.

  • dunkelidoja

    jag har lirat innebandy halva mitt liv, så jag antar att man kan säga att jag brinner för sporten.. Innebandyn är stor i Sverige men kommer - tyvärr - att få dras med amatörstämpeln några år till. Det som saknas är det mediala intresset och seriositet i rapporteringen. Därför behövs bra klubbar med lånsiktigt tänk och hyfsad ekonomi, typ AIK (ja, jag vet, ekonomin sviktar men på sikt känns det mer stabilt än många andra klubbar), Storvreta, Warberg och några till. Hoppas att Djurgården och Hammarby tar sig upp på några års sikt. Etalerade klubbar har medias intresse på sig, det liksom andas kvalitet. (Inget ont om NB och Sjöstad men elitserien känns inte fattigare utan dem..)

    En annan sak är tillämpningen av reglerna. Det måste få bli tuffare (utan att folk skadar sig). Då kan det bli litet mer hetare matcher och inte massa töntiga avblåsningar som ingen annan än domaren fattar. Ytterst så behövs också visionärer och entreprenörer på förbunds- och klubbnivå. Det har länge varit tyst från IB förbundet och hur deras vision om sportens framtid ser ut är höljt i dunkel... Den internationella innebandyn är kalkon, Sverige vinner 9 av 10 VM (den 10e gången då Finland råkar få till det). Det hjälper ju inte direkt till att höja intresset. Idag är det antagligen svårare att vinna SM än VM! Slut på analysen, för den här gången..

  • LinksPappa

    Innebandy är väl större än hockeyn vad gäller antal utövare(tror jag). Utövar själv sporten och tycker det är skitkul men tyvärr lämpar den sig inte som tv-sport. Sen är det också så att innebandy inte är riktigt accepterad av den äldre generationen. Sporten är ju trots allt knappt 20 år gammal...

  • Marcus pappa

    Knoddmaker: Innebandyn är betydligt längre fram än för fem år sedan. Publiken ökar, mediatrycket ökar, spelarantalet ökar och det innebär att innebandyns attraktionskraft ökar hela tiden. Dessutom börjar det faktiskt hända saker internationellt vilket är bra. Nu handlar det bar inte om Sverige och Finland utan även om Schweiz och Tjeckien, kan sedan Slovakien, Japan och Norge rycka upp sig kan det bli riktigt kul till slut.

    Dunkelidoja: Jag upplever att Innebandyn faktiskt tas mer på allvar nu än för bara två-tre år sedan. Visst vi har fortfarande en lång väg att vandra, men det går åt rätt håll. AIK Innebnady har en bra ekonomi, Warberg däremot har precis fått ordning på sin och har en bit kvar innan de kan räknas som stabila. Men gemensamt för klubbar som AIK, Warberg, Storvreta, Falun, Dalen, Helsingborg och Pixbo Wallenstam är att det har de har det långsiktiga tänkandet du pratar om. Jag upplever också att spelet blivit hårdare, domarna tillåtter mer idag än för några år sedan. Självklart gäller det att känn atill vart gränsern går så att det inte blir en brutalsport av det hela. Håller med dig om att det varit för tyst dfrån förbundet om framtidsvisioner, framförallt när jag vet att det finns såna. SIBF och SEI tänker inte låta innebandyn falla ihop som efter 1996. Internationellt sätt har det gått framåt. Schweiz vann damguldet senast, Schweiziska lag vann europacuppen på både dam och herr sidan och i sneate VM mötte Sverige Tjeckien i finalen och fik slita hårt för att vinna. Visst, fyra lag som kan vinna är inte tillräckligt, men det är etts teg på vägen. Men SM har fortfarande högre status än VM och det kan man tycka vad man vill om.

    Links pappa: Innebandyn är vår näst största lagsport med ca: 131.000 utövare. Hockeyn har drygt 69.000 tror jag, en stor skillnad. Sedna ökar innebandyns utövarantal hela tiden och det kan ingen annan lagsport än möjligen fotbllen visa upp. Jag tycker att innebandy lämpar sig fullständigt som TV-sport speciellt nu när kameramännen börjat lära sig att den är så snabb. Sen hålle rjag med om att den äldre genrationen inte fullt ut accepterar innebandyn, men de går snart i pension eller hamnar på hemmet så innebandyns tid kommer...

  • knoddmaker

    Markuspappa: Givetvis är innebandyn längre fram idag än för fem år sedan, men det är väl lite som IT-bubblan, man räknade att det skulle gå fortare än vad det gör. Tycker Innebandy är en riktigt bra TV-sport och kan gamla slöa kameramän hitta en vanlig bandyboll så borde det inte vara problem att hitta en innebandyboll. SVT 24 sändningar i år har varit bra

  • Marcus pappa

    knoddmaker: Håller med om att det kanske inte gått så fort som man vill. Men det stora fiaskot var efter VM 96 då man trodde att innebandyn utan hjälp skulle bli superstor. Visst ökad antalet spelare, men det var i fel ända, då fanns det 49.000 seniorer men bara 50.000 juniorer. Idag är det ca 30.000 seniorer men över 100.000 juniorer, vilket är bättre för innebandyn som företeelse. Hur det blir efter VM kan vi bara sia om, men får innebandyn samma boost som efter VM 96 blir det en 30-40.000 nya spelare samtidigt som vi är bättre förbereda på det.

Svar på tråden Drömmarnas säsong, också känd som elitserien i innebandy 05/06