HJÄLP!! anmäld till soc :(
Du undrar vad soc kommer att göra om jag förstår din fråga rätt?
På det soc där jag jobbar och vi får in anmälningar så öppnas en förhandsbedömning där vi ställer frågor till ungdomen och föräldrarna för att ta reda på vad anmälan innebär.
Under en förhandsbedömning får enbart ungdomen det gäller och föräldrarna involveras.
Ifall de på soc upptäcker att dina bekymmer är allvarliga och att ni inte kan lösa dem själv inom familjen kan de besluta att öppna en utredning för att ta reda på vilken hjälp du behöver.
I ditt läge tror jag inte att du behöver vara rädd för soc, snart fyller du 18 och då är du myndig att bestämma över dig själv, då kan inte föräldrar eller socialen lägga sig i vad du gör med ditt liv.
Ifall dina bekymmer är av psykologisk karaktär så rekommenderar de nog bup för dig.
Andra har skrivit att ta tillfället i akt när du ändå ska träffa soc och eftersom du vill gå på folkhögskola. Jag tycker att du ska lämna en ANSÖKAN till soc om eget boende och då föreslå din önskan om folkhögskola. Då kan du få ekonomisk hjälp från soc att klara det. Detta inlägg blir väldigt långt och jag sitter inne med mycket kunskap om socialen eftersom jag jobbar på ett sånt och har gjort i 7 år ungefär.
skicka gärna ett privat meddelande om du undrar mer.
MVH
Knäckehäxan