• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • levandecharader

Jag brukar alltid tillåta läkarstudenter vara med vid undersökningar (och undersöka själva )när jag blir tillfrågad. För mig spelar det ingen roll om det är en gynundersökning, vanligt vc besök eller något annat, de måste ju få undersöka för att lära sig.

• My Girls
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:12:49 följande:
    Det är ju visst grejen??? Tråden handlar ju om ifall man SKULLE samtycka. Inte om man tycker det är ok att de undersöker folk till höger och vänster utan att fråga.
    Men snälla någon. Ok frågan är glasklar i ts, men faktum är att man måste kunna diskutera det etiska dilemmat kring att inte bli tillfrågad, som i artikeln!
    Don´t knock it ´til you try it!
  • uniMog
    My Girls skrev 2009-12-29 15:14:12 följande:
    Men snälla någon. Ok frågan är glasklar i ts, men faktum är att man måste kunna diskutera det etiska dilemmat kring att inte bli tillfrågad, som i artikeln!
    Ja? Men varför kasta sig över någon som svarar på orginalfrågan och säga "det är inte frågan"??
    I can Cum Lauder
  • enny signatur
    frux skrev 2009-12-29 13:34:12 följande:
    Gud så känsliga alla är. Jag skulle helt klart låta läkarstudenter undersöka mig utan narkos också- ser inte problemet (sålänge det inte gör ont). Tycker vi ska avdramatisera det hemska med att visa upp skötet- jag själv tycker det är samma sak att ligga i gynstol som i tandläkarestolen- och självklart får tandläkarstudenter kika i min mun.....
    För mig är det inte samma sak med sköte och tänder. För mig är det mer privat. Om jag blev tillfrågad av att ha en tandläkarstudent med hos tandläkaren hade jag i de aboslut flesta fall sagt nej. Hos en gynekolog? Där hade jag i de allra flesta fall sagt ja. För mig är undersökningen av mina tänder däremot mer känslomässigt för mig.
    Men under narkos? Nej då hade jag inte god känt att studenter närvarade (jag hade aldrig godkänt mer än en till två, troligen inte gillat två heller, på de allra flesta undersökningar). Jag vill veta vad som händer och jag vill inte att någon testar något på mig utan mitt direkta godkännande.
  • uniMog
    Pejgan skrev 2009-12-29 15:16:14 följande:
    Ja? Men varför kasta sig över någon som svarar på orginalfrågan och säga "det är inte frågan"??
    förlåt "det är inte grejen".
    I can Cum Lauder
  • enny signatur
    ming skrev 2009-12-29 13:53:00 följande:
    Skulle lika många reagera på om det gällde ett ingrepp i tex buken? Säg att man ska ta bort blindtarmen och läkarstudenter är med utan att man visste om det innan. Skulle man bli lika upprörd?
    Eftersom det handlade om att känna så tror jag att många skulle bli upprörda av det ja... lika många? kanske inte. Men är det inte upp till var och en vad de anser vara känsligt? för mig är det klart värre att någon petar i mitt underliv utan mitt medvetande (dvs extra) än på mina fötter tex.
  • My Girls

Jag skulle ha blivit lika upprörd om det gällde under laparoskopin jag gjorde förra året. Helt enkelt för att de inte har med min kropp att göra om jag inte godkänt det. Samma för mig i tandläkarstolen. Stundenter ska inte passa på att gräva nånstans "när ändå läkaren sövt en, eller gör samma ingrepp själv".

• Pormoicheia

Ja absolut skulle jag det. Om det dock gjordes utan tillfrågning först skulle jag dock bli väldigt arg men det är ju inte relevant i frågan som gäller här.

• My Girls
    Pejgan skrev 2009-12-29 15:16:14 följande:
    Bra fråga Jag förstår öht inte varför det blev sådana rabalder om det Klart att diskussioner får gå utanför ursprungsfrågan, bara man helt diskuterar ot. Tex drar iväg till veterinärer
  • My Girls
    My Girls skrev 2009-12-29 15:32:21 följande:
    Bra fråga Jag förstår öht inte varför det blev sådana rabalder om det Klart att diskussioner får gå utanför ursprungsfrågan, bara man helt diskuterar ot. Tex drar iväg till veterinärer
    äh vad jag tappar ord när ja skriver m en hand... menar bara man inte diskuterar helt ot.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?