• Matillin

    Ni som arbetat/arbetar inom förskolan! När tycker ni att barnen tidigast skulle börja?

    Vid vilken ålder tycker ni att barnen borde börja på förskolan som tidigast om ni fick önska?
    Skriv gärna era åsikter i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som arbetat/arbetar inom förskolan! När tycker ni att barnen tidigast skulle börja?
  • April Mamma

    Runt 2 år. Vet att många Tycker att den ålder är svår att skola in, då barnet är medvetet om vad som händer. En ettåring tex är ju för liten för att förstå vad som händer, att dom skall tillbringa tiden där osv.

  • HannaL

    Skrev 1, då det är som lättast att skola in dem då.

    Om kan får önska så skulle det ju vara bra om barnet kan gå innan dem börjar

  • Dossen

    2 år tycker jag, har hunnit bli trygga med mamma o pappa, bägge har varit föräldralediga, sen är dte verkligen dags att utforska utanför hemmet.
    Skapa nya kontakter.

    3-4 år då är det ibland på tok för sent, har sett flera exempel på detta med otrygga barn, känsliga separationer och asociala beteenden.

    Känner en mamma som var hemma med sin pojk till 3½-4 år, umgåtts med nästan bara vuxna och framförallt äldre generationen. DET MÄRKTES!

    Han kunde avancerade saker om miljön o skogen, men han kunde inte LEKA, TA KONTAKT MED ANDRA BARN, OROLIG, KONTROLLERANDE.
    Idag har han skolat in sig och fått en vän! ;)

  • Purpurbräcka
    Dossen skrev 2010-01-01 12:25:49 följande:
    3-4 år då är det ibland på tok för sent, har sett flera exempel på detta med otrygga barn, känsliga separationer och asociala beteenden.
    Japp, här har du en. Mitt första år på dagis minns jag som fruktansvärt förvirrande (kan iofs berott på personkemi också, för det blev mycket bättre när jag bytte dagis). Min syster var 10 mån när hon började. Det gick som en dans!
  • längtareftersol

    När barnet kan gå! Det är fruktansvärt för pedagogernas ryggar om barnet inte kan gå.

    Åldern behöver inte ha så stor betydelse om föräldrarna engagerar sig i socialt umgänge för barnet. Förskolan är inte den enda platsen barn kan lära sig att leka och knyta kontakter med andra barn. Föräldrar kan själva ta ansvar för det erbjuds så mycket roligt för barn där de kan träffa andra barn och leka samt att föräldrar kan engagera sig att träffa andra familjer. Det är faktiskt inte så svårt...

    Har man möjlighet som förälder att vara hemma med sitt barn passa på att njuta av det! Det är tid med ditt barn du aldrig kan få tillbaka. Barns liv i förskola, skola och fritids är så stressigt idag med stora barngrupper, för få personal och för trånga lokaler att barn bara mår bra att få så mycket tid i ett lugnare tempo som de kan få. Men det krävs att föräldrar tar ansvar för barnens utveckling, lek och sociala liv!  

  • Gurkan

    När barnet kan gå inne som ute eftersom de då kan röra sig och gå undan om de så vill en stund.

    Åldern däremot spelar egentligen ingen roll. Jag har skolat in ettåringar och jag har skolat in 4,5 åringar som alla klarat förskolan mycket bra!
    Det är inget fel på att ha barnet hemma länge om man har ekonomisk möjlighet och själv vill det. Förskolan idag är en stressig miljö. Barngrupperna är stora, pedagogerna få och lokalerna ofta trånga och slitna. Det verkar dessutom finnas någon rädsla att inte räcka till som förälder, att man inte kan ge barnet det barnet behöver efter en viss ålder men jag lovar att det klarar du! du som förälder är ju faktist den som känner ditt barn allra bäst!
    Däremot ska även en ettåring känna sig trygg på förskolan, det är därför vi har utbildad personal. För att kunna ge ditt barn det bästa utifrån våra förutsättningar då du arbetar. Förskolan är inte en dålig miljö men hemmet är heller inte det.

    Klart att många som går på förskolan ofta ligger långt framme men det är helelr inte underligt då de helt enkelt tvingas att lära sig vissa färdigheter för att kunna få dagen att flyta på. Men det är heller inget fel i att förvärva sina kunskaper hemma i lugn takt!

    Väntar själv mitt första barn och tråkigt nog kan vi inte få dagarna att räcka längre än 18 månader. Hade det funnits möjlighet jade jag inte satt mitt barn på förskolan förrän runt 4-4,5 års åldern.

  • Kopparkruka

    Åh svårt!

    Del tycker jag att de bör börja tidigt för den sociala utvecklingens skull...

    ...men samtidigt så spenderar vissa allt för långa dagar på förskolan. Föräldrarna har ju knappt någon egen tid med dem och hela dagen har kretsat runt förskolan.

  • Veladis

    Från ett års ålder, som det är nu, säger jag som pedagog.
    Jag har jag skolat in mina egna barn tidigt, men de har haft korta dagar/få timmar i v de första åren.

Svar på tråden Ni som arbetat/arbetar inom förskolan! När tycker ni att barnen tidigast skulle börja?