• victor­iag
    Äldre 28 Dec 19:56
    13104 visningar
    14 svar
    14
    13104

    Ätit dålig under graviditet, v.8 , missbildning?

    Jag tror jag dör så orolig jag är. Två nätter innan jag visste att jag var gravid gick jag och la mig lite hungrig. (Minns inte om jag åt bra innan, eller var hungrig nån gång utan att äta, när jag var gravid utan att veta om det, det är just de två gångerna jag minns) Men iallafall, i lördags åt jag mat kl. 7 sedan vaknade dagen efter ungefär 1 och åt inte förren 3-4. Jag har läst att ungen kan bli missbildad om man inte äter bra eller bantar eller liknande. Jag har tid hos läkaren om en vecka exakt på torsdag. Jag är i ca vecka 8, kan man se vid v 9-10 om ungen kommer bli missbildad eller om den har någon missbildning redan? Detta är det enda jag tänker på om dagarna just nu, kan inte tänka på något annat än det. Någon som har varit gravid och gjort samma sak ungefär? Eller så mycket information som möjligt bara skullejag viklja ha. Jag vill inte göra abort pga missbildning som jag kanske tänker är det bästa för barnet dårå :'(

    Just det, en sak till ..Har hört att man ska äta mycket folsyra men det har jag inte heller gjort.. Tänker börja med det så mycket som möjligt så snabbt som möjligt men har inte varit hemma på några dagar därmed inte så mycket möjligthet. Måste man äta folsyra eller är det bara ett plus?

    Mvh

  • Svar på tråden Ätit dålig under graviditet, v.8 , missbildning?
  • jojo72­im
    Äldre 28 Dec 20:15
    #1

    Hej Victoriag!

    Jag tror absolut inte du behöver oroa dig för missbildning el liknande om du ätit dåligt under bara ett par dagar av din graviditet. Dock är det viktigt att äta näringsrikt och tillräcklig under din graviditet överlag. Vill minnas att det inte var länge sedan de hade på nyheterna om att barn vars mammor inte ätit mkt pga av matsstörning t ex anorexi under graviditeten fick barn med ADHD och liknande. Men man kanske inte ska tro på allt på nyheterna heller, forskningsrapporter kan förvrängas och misstolkas...Folsyra ska man helst äta innan man planerar att bli gravid och är viktig framförallt under fostrets 12 första veckor för att förebygga ryggmärgsbrock om jag minns rätt, vilket väl är en ganska allvarlig missbildning. Är du oroad och har frågor så kontakta ditt BVC. Det är väl runt den här tiden, el t o m tidigare, som du skrivs in när du är gravid. Försök att inte oroa dig för mkt nu! Oftast går det ju bra och du kommer säkert få en frisk och fin bebis om 7 mån ska du se! Lycka till med allt!!!

  • Äldre 28 Dec 20:18
    #2

    Nej ditt barn blir inte missbildat för att du har ätit dåligt under en dag! Tänk när man mår illa under graviditeten kan ju många inte äta nåt,eller väldigt lite. eller kanske bara "dålig" mat!

    FOlsyra ska du äta innan,du kan köpa "mitt val kvinna" och liknande.

  • victor­iag
    Äldre 28 Dec 20:22
    #3

    Åhh, NU blev jag lite lugnare trots allt , tack så jättemycket !!!

    Men alltså, vadå. Är det typ saksamma om jag äter folsyra nu eller inte? Och vad är "mitt val kvinna" för något? :P :)

  • Äldre 28 Dec 20:23
    #4
    victoriag skrev 2009-12-28 20:22:19 följande:
    Åhh, NU blev jag lite lugnare trots allt , tack så jättemycket !!!Men alltså, vadå. Är det typ saksamma om jag äter folsyra nu eller inte? Och vad är "mitt val kvinna" för något? :P :)
    men folsyran behöver du inte äta nu,det är innan graviditeten o 12 veckor in i den. I vitaminen mitt val kvinna(finns nån billigare variant av apotekets egna) så finns all folsyra du behöver.
  • Äldre 28 Dec 20:24
    #5

    + massa andra bra vitamintillskott!

  • jojo72­im
    Äldre 28 Dec 20:24
    #6

    Förresten du kanske äter ett vitamin-mineraltillskott per dag t ex Acos på Apoteket? Om du gör det ger ju den tabletten dig 400mikrogram folsyra vilket är fullt tillräckligt...Kolla innehållsförteckningen

  • victor­iag
    Äldre 28 Dec 20:28
    #7

    Nej det gör jag inte ;( . Äter inget sådant då jag fick reda på at jag var gravid för ca 1 veckan sen :( men jag är ju i ca v. 8 är det någon mening med att äta de sista veckorna till v 12 då eller skulle det inte ha någon påverkan?

  • Äldre 28 Dec 20:53
    #8
    victoriag skrev 2009-12-28 20:28:42 följande:
    Nej det gör jag inte ;( . Äter inget sådant då jag fick reda på at jag var gravid för ca 1 veckan sen :( men jag är ju i ca v. 8 är det någon mening med att äta de sista veckorna till v 12 då eller skulle det inte ha någon påverkan?
    nej det behövs inte. köp bara typ mitt val kvinna så täcker det behovet av folsyra!
  • svalst­a
    Äldre 28 Dec 21:07
    #9

    Jag var magssjuk i sydamerika när jag var gravid, fick inte i mig mat på flera dagar, förutom vatten och kex, när jag kom hem testade jag positivt och var då i vecka 5

  • Drömme­rdrömm­ar
    Äldre 31 Dec 13:46
    #10

    bebisen tar den näring den behöver iaf oavsett om du äter eller ej,
    men självklart ska man försöka äta ganska regelbundet och nyttigt

    jag spydde som en galning i början och gick ner mer än 5 kg, sen gick jag upp det där och lite till ;);) under grav.. och det kom ut en frisk unge så:D

  • Äldre 2 Jan 15:04
    #11

    Jag har hyperemesis och spyr många gånger om dagen. Har rasat i vikt och känner mig helt undernärd då jag knappt kunnat äta på två månader. Men jag hade även samma med min dotter som blev perfekt så jag oroar mig inte. Vi är många mammor som svälter under graviditeten pga hyperemesis och vi får friska starka barn ändå (: Inget att oroa sig för tror jag...

  • Celiin­e
    Äldre 2 Jan 15:13
    #12

    Jag åt nästan bara citroner och kokt potatis under de första 12 veckorna (pga illamående), och min son kom ut med både armar och ben i behåll!

  • Äldre 2 Jan 15:18
    #13
    Celiine skrev 2010-01-02 15:13:55 följande:
    Jag åt nästan bara citroner och kokt potatis under de första 12 veckorna (pga illamående), och min son kom ut med både armar och ben i behåll!
    haha de enda som lider av det blir ju vi som får gå med näringsbrist ;) men barnet verkar ta vad det vill ha (:
  • Tue 20 Aug 2019 05:30
    #14

    Hej!

    ?Kopierat inklipp?

    Folsyran som bland annat finns i gröna bladgrönsaker, frukt, bönor och lever rekommenderas till kvinnor som kan tänkas bli gravida för att förebygga ryggmärgsbråck och gomspalt hos barnet. ... Att äta folsyra före och i början av graviditeten kan minska risken för missbildning.

    Barnet brukar få i sig den näring den behöver ändå trots att mamman är dålig på att äta. Självklart ska man äta så bra man kan under sin graviditet. Men ett barn tar det som behövs i energi och näringsmässigt vad jag hört. Jag var super dålig på att äta i min graviditet och oroade mig ständigt över det. Men min son vägde 4,5 när han kom och var 53cm lång så oroa dig inte. Tror det kommer gå bra även för dig. Men slarva inte med gravid tabletter som innehåller folsyra och komplettera gärna med omega 3. Så viktigt för din kommande bebis. Lycka till!

Svar på tråden Ätit dålig under graviditet, v.8 , missbildning?