• längtareftersol

    Vi fritidspedagoger!

    Hej!

    Jag skulle vilja få kontakt med fritidspedagoger runt om i landet som vill diskutera vår yrkesroll, pedagogik, utbildningspolitik, samt ge stöttning, råd, hjälp och förslag till varandra.

    Vår yrkesroll får lägre och lägre status och vi får alltmer försämrade arbetsvillkor vilket är enormt frustrerande! Därför skulle det vara härligt med ett gäng i samma situation som kan finnas där för varandra!

    Själv jobbar jag i Stockholms kommun.

  • Svar på tråden Vi fritidspedagoger!
  • Sundance76

    Jag försökte något liknande fast på en pedagogsida med forum (kommer inte ihåg adressen) och jag tror att jag fick två svar.

    Jag jobbade som Fp fram till i september förra året och sadlade då om till snickare efter att gått in i väggen två gånger på två år.

    Min fru är också Fp och jobbade för inte så länge sedan på ett fritids där de hade 83 barn inskrivna. En skola hade lagts ner och de barnen trycktes in i hennes skola - ohållbart och det blev ingen vettig verksamhet av heller.

    Tyvärr är det ingen ljus framtid att jobba inom skola o fritids just nu om man tänker på stressbiten i alla fall.

  • längtareftersol

    Vad tråkigt det är! Den informella inlärningen är ju MINST lika viktig som den formella och funkar inte barnens sociala liv funkar inte inlärningen - det går hand i hand. Jag har inte gett upp helt än men jag går också i tankar på att skola om mig. Jag har lika mycket utbildning som en grundskollärare men har lika dålig status som en outbildad och vi har mer barnförvaring än pedagogisk verksamhet...

    Som sagt, jag har inte gett upp helt än. Jag skriver till politiker, engagerar mig på min skola osv. Jag är är en så engagerad pedagog att jag vill känna att jag gjort mitt yttersta innan jag ger upp...

    Det skulle vara så givande att diskutera med andra pedagoger. Synd att så få nappar...

  • Davina

    Såg den här tråden och blev jätteglad! Jobbar som fritidspedagog, och har gjort det i ett år. Är inte utbildad till det, men jag kanske får hänga i tråden ändå?

  • Sundance76

    Inga problem att hänga på.

    Hur många barn har ni inskrivna på era fritids? Gör ni mellanmål själva? Andra tider att passa på eftermiddagen?

  • Davina

    Vi har 125 stycken inskrivna, 6 st personal. Mellis äter vi i matsalen, vi ger barnen mackor som de brer själva och får sedan pålägg av oss. Frukt, dricka mm tar de själva.

    Hur ser det ut för dig ts?

  • Sundance76
    Davina skrev 2010-01-06 18:20:51 följande:
    Vi har 125 stycken inskrivna, 6 st personal. Mellis äter vi i matsalen, vi ger barnen mackor som de brer själva och får sedan pålägg av oss. Frukt, dricka mm tar de själva.Hur ser det ut för dig ts?
    Är det på en fritidsavdelning???
  • Davina
    Sundance76 skrev 2010-01-08 00:30:13 följande:
    Är det på en fritidsavdelning???
    Japp
  • längtareftersol

    Vad kul att få respons på tråden och självklart får alla hänga på! :)

    Vi har 52 barn på min avdelning och 2 heltid och 1 på deltid. Vi har en korridor och barnens klassrum att vistas i. Bedrövligt! Vi äter mellis i matsalen och det liknar lunchen. Det finns ingen pedagogik i matsituationen utan det handlar bara om att barnen ska få i sig något. Jag saknar att vara delaktig med barnen i mellanmålet när det kommer till dukning och att sitta och äta tillsammans - sitta och ha en trevlig stund och verkligen prata med barnen, lära sig turtagning, artighet vid bordet osv osv. Det är helt borttaget. 

    Pedagogiken över huvudtaget på fritids är sekundär efter barnförvaring. Det mesta handlar om att skapa lugn i den stora barngruppen, ställa på led och räkna dem, pricka av på listor och rastvakta. På förmiddagarna ska vi vara resurser till lärarna. Att man har en högskoleutbildning och studielån för detta är helt absurt!!!   

  • Erill

    Är också fritidspedagog och hoppar in här. För tillfället går jag dock hemma i väntan på barn nr 2.

    Roligt med en tråd där vi förhoppningsvis kan utbyta erfarenheter och tankar med varandra.

  • therese

    Hej!

    Är egentligen utbildad till musikläare, och jobbar som det 20%, 2 fm i veckan. Sen jobbar jag på fritids 50% vilket blir 4 em i veckan.
    Där är jag dels "vanlig" fritidspersonal och roddar med samlingar, "avprickningar" osv men sen finns det för våra barn möjlighet att gå iväg och ha olika aktiviteter. Jag håller i musikdelen (såklart) och de barn som vill får spela 2 em i veckan. En del går till biblioteket, en del till träslöjden och några väljer konst. Sen brukar det vara något projekt, större el mindre, som man kan vara med på om man vill.
    De barn som helst bara vill vara ute och leka gör såklart det.

    Vi är för tillfället bara 3 personal på eftermiddagarna men skall egentligen vara 5. Rekrytering pågår... Det är drygt 80 barn inskrivna men alla går ju inte alla dagar, tack och lov. Barnen i förskoleklassen och ettan är den helt klart största gruppen, sen tunnar det ut allt eftersom och de äldsta går i fyran.

    Vi går till matsalen och äter mellis. Barnen brer mackor själva, fast vi får ju hjälpa de små rätt mkt...!

    Jämfört med mitt tidigare jobb på musikskola så gillar jag att man får träffa barnen ofta och hinner prata med dem om vardagliga saker. Allt är inte fokuserat på att spela och man kommer ifrån 20-minuters stressen.
    Å andra sidan så hinner man inte riktigt med allt man skulle vilja heller. Och visst kan det lätt bli "förvaring" av det hela. Och man hinner ju aldrig ta någon ordentlig rast!

Svar på tråden Vi fritidspedagoger!